Kenden Adam en Eva elkaars namen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je gelooft dat Adam en Eva als personen bestaan hebben mag je best geloven dat ze elkaar ook bij name genoemd hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in dát geval....je weet in ieder geval zeker dat er niemand anders omkijkt als ze een naam hadden geroepen. keer op keer weer voorstellen was ook niet nodig... en vreemdgaan was onmogelijk, en in met midden lopen, en een bakkie bij de buren doen ook. wat ik me afvraag: zijn het wel deze namen geweest? ik vind ze namelijk erg hollands klinken en alledaags klinken. zou er door de zoveelste vertaling niet langzaam maar zeker deze namen naar boven zijn gekomen, en áls ze hebben bestaan heel anders geheten? hoe weten ze eigenlijk die namen nog zonder stamoom en bevolkingsregister. vandaag de dag is het volgens mij al onmogelijk om 1000 jaar terug te gaan naar voorouders. zou er iemand (adam of eva?) op het idee zijn gekomen om het vanaf dag 1 bij te houden oid?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eucy god inspireerde voor de bijbel, zo wisten de schrijvers de namen.

Het beste antwoord

in genesis 2:20 staat dat Adam zelf de naam Eva aan zijn vrouw geeft. Die naam krijgt zij nadat zij en Adam gezondigt hebben. Het betekend: Moeder van een ieder die leeft. Daarvoor heette zij Mannin (uit de man gevormd).

(De naam die adam herhaaldelijk in het bijbelse verslag gegeven wordt, herinnert aan de materie waaruit hij werd gevormd. Zijn naam was ʼA‧dham′. De aarde, of grond, waaruit hij was gevormd, werd ʼa‧dha‧mah′ genoemd. Zijn naam zou dus terecht „aardse mens” kunnen betekenen. Dit werd de persoonlijke naam van deze eerste mens — Adam.)

Adam en eva hadden de opdracht alle soorten dieren namen te geven. Ze waren dus heel erg bezig met dit onderwerp - namen geven.
Eva zal dus ongetwijfeld op de hoogte zijn geweest van Adams naam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als ze konden praten waarschijnlijk wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. In Genesis 3:20 staat "..en de mens noemde zijn vrouw Eva.."
Of Eva ook Adam's naam kende staat nergens vermeld. Ik denk wel dat dit zo is, maar dat is slechts een aanname!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar leefden ze, waren de namen Adam en Eva wel gangbaar in hun taal? Hoe heten ze in de origineel in het Hebreeuws geschreven bijbel? De bijbel die wij kennen is tenslotte een vertaling!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zij leefden in het paradijs en dit lag volgens mij in Irak.
Adam: אָדָם‎, ( ʼĀḏām )
Eva: חַוָּה‎, ( Ḥawwā )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom de minnen...?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jolanda: Dat is een andere traditionele opvatting dan de traditionele opvatting waarmee ik bekend ben... Welke is nu traditioneel? Verder kun je uit de Bijbel weinig afleiden uit de locatie van de hof van Eden, want van slechts 2 van de 4 rivieren is bekend waar ze lopen (de Hiddekel, tegenwoordig Tigris genoemd en de Eufraat). De andere 2 kan men slechts globaal plaatsen. Kusch is ongeveer Ethiopië en Havilah zal ergens ten noord-oosten van Mesopotamië gelegen hebben. Als ik die locaties zo bekijk, komt het oosten van Turkije niet in aanmerking, maar laat het verder een enorm gebied open.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de eerste vermelding heette ze niet eens Eva maar Mannin.
ja. In de versie die mij verteld is werd Adam door God voorgesteld aan zijn vrouw, en hem verteld dat zijn vrouw zou zijn. Ik kan zo geen letterlijk citaat vinden van dit stuk, maar nadat beiden van de appel hadden gegeten, riep God 'Adam, waar zijt gij?' Toen ze zich in schaamte verstopt hadden.
Dus ze zullen sowieso elkaars naam geweten hebben.
Nu gaat er ook het verhaal dat Adam een eerste vrouw had, genaamd Lilith, maar dat is weer heel iets anders :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nooit verboden om eens uw versie zelf te lezen.Zelfs kan het verhelderend zijn een boek te lezen waar een groot deel van onze cultuur uit vandaan komt.
Maar gelijk welke versie je leest ,je zal nooit lezen dat het een appel was waarvan ze geproefd hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de versie zelf ook gelezen, vergat dat er echter bij de vermelden. En je hebt gelijk, het ging hier om een vrucht, niet specifiek om een appel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij ging het zelfs niet om een slang, maar staat er in de oorspronkelijke tekst 'serpent'. Maar zeker weten doe ik dat niet, ik lees geen Hebreeuws.
Staat mij iets anders bij van bijbelles.... De vrouw zou " mannin" heten omdat zij deel is van de man, doordat ze uit een rib genomen is. Vraag me echt af of ze echt Adam en Eva geheten hebben. Maar ik ben niet bepaald bijbelgelovig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zou niemand precies weten, want niemand kan het bewijzen. De meeste mensen gaan uit van wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mozes wordt aangezien als de vermoedelijke geschiedschrijver (opgedragen door God) van de eerste 5 boeken van de bijbel. Het Pentateuch genoemd. Genesis, het eerste boek v/h Pentateuch en tevens ook de Bijbel (Canoniek) waar Adam en Eva genoemd worden is geschreven in geschiedenis taal, dit houdt in, dat details zoals elkaars namen kennen, moeilijk in te schatten is. Het is even zelf nadenken over de vraag, want het antwoord zal niet in de bijbel staan. Wel staat er dat Adam allerlei schepsels (dieren) een naam moest geven, voor God om te kijken hoe hij het noemen zal. Dus hij zou in staat zijn omdat te kunnen benoemen.

Als je kan noemen, kan je ook spreken, als je kan spreken, spreek je ook een naam uit, omdat je het tegen diegene heb, wiens naam je roept. Dus Ja, ze kenden elkaars namen, Ze zijn trouwens dezelfde schepsels, als zij de enige mensen waren, in dat paradijs, zou het niet echt uitmaken dat ze elkaar roepen. Of toen erna uit het paradijs, door die ongehoorzame vrouw die zich liet verleiden, want zo zijn ze gewoon ;), is elkaars naam kennen meer logisch eigenlijk omdat er meer mensen zijn, die waarschijnlijk uit hun waren.

De Bijbel spreekt niet wat iedereen maar wil weten over een persoon, daarom is het moeilijk te begrijpen hoe die persoon echt was of eruit zag.

Toch is het wel te begrijpen, het is in een bepaald belang opgemaakt, als je dat belang begrijpt, dan begrijp je ook de bijbel, sommige dingen staan er niet in, omdat het niet van belang is.

VB; Van de verboden vrucht aan de boom der kennis van goed en kwaad, wordt geassocieerd met dat het een appel was. Maar er staat helemaal niet in de bijbel dat het een appel was. Vandaar dat het antwoord zelf in te vullen is.

Op zich hou ik wel van flauwekul, maar ergens moet ik toch beseffen dat ik er niet wijzer van wordt.

Kortom: Zou kunnen.