Ik wil me (26) bij een protestante kerk voegen. Hoe gaat dit te werk?

Ik ben niet gedoopt noch ergens ingeschreven. Ik heb het gevoel dat het nu tijd voor mij is om me bij een kerk te voegen. Ik ben rijk voorzien van alle achtergronden van de stromingen en weet dat er in mij in elk geval geen katholiek schuilt.

Hoe kan ik me voegen bij een protestante kerk? Ik hoop echt op antwoorden waarmee ik me doel kan vervolgen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
3.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je al welke protestante kerk, want daar zitten enorme verschillen in.
Je kan altijd contact opnemen met een dominee, die zal je zeker te woord staan.
Maar je bent ook vrij om een kerkdienst bij te wonen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is het verschil tussen het ene imaginaire vriendje en het andere?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha Stippel, het vriendje is hetzelfde, maar de verzonnen regeltjes verschillen......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verzonnen vriendin bedoel je...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is je doel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in welke omgeving woon je ?
zelf vind ik het Vaderhuis een prettige gemeente, helaas kan ik daar niet elke week heen :(
www.vaderhuis.com je bent daar altijd welkom, zoals je bent. (gedoopt of niet, gelovig of niet etc ... en lid kun je daar niet worden :) daar spreken ze hooguit van deelnemer zijn, dit betekend dat je jezelf toewijd om je in te zetten in deze gemeente, mijns inziens een heel gezonde manier) Gods Zegen

Antwoorden (7)

Er is niets mis mee om gewoon een kerk op te zoeken
Je kan gewoon naar binnen om diensten te bezoeken.
en inschrijven ?
tja een kerk is geen lidmaatschap vereniging
maar een geestelijke verwantschap
maar je kan door middel van bijvoorbeeld een alpha cursus
God leren kennen
en vanuit daar een betere keuze voor gemeente te maken
11 jaar geleden
esth0r
11 jaar geleden
leuk verhaal enzo, maar op het moment dat iemand met regelmaat een dienst bijwoont wordt er toch echt vriendelijk verzocht om lid te worden, en ja, dat kost geld
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klinklare onzin esthor. lid worden kost geen geld.
capthavoc
11 jaar geleden
inderdaad lid worden is vrijwillig
en hoeft geen geld te kosten
zeker geen verplichte bijdrage
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn kerken waar je wordt geacht een jaarlijkse bijdrage te betalen, maar dat is niet bij alle kerken het geval. Bovendien word je niet verzocht lid te worden, men kan je wel uitnodigen. Dat woord heeft net een andere lading. Meer vrijwillig.
Je gaat op zondagmorgen, meestal begint dat om 10 uur, naar de kerkdienst. Na afloop staan de dominee en de ouderling van dienst naast elkaar om de kerkgangers de hand te schudden. Aan deze ouderling kan je dan bekend maken dat je graag lid wilt worden. Hij of zij zal jouw gegevens noteren, en dan gaat het balletje wel verder rollen.
Amadea
11 jaar geleden
Benader de dominee van de kerk van je keuze en vertel hem wat je hier schrijft.
Hij kan je verder vertellen wat te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als eerste kun je op zoek, als je dat niet al hebt gevonden, naar een gemeente waar je je thuis voelt. Als je nog geen gemeente gekozen hebt, kun je gewoon bij verschillende gemeenten een paar keer een dienst bijwonen, dan kun je kijken wat het beste bij je past.
Van onze gemeente (PKN) weet ik dat je naast de wekelijkse kerkdiensten ook deel kan nemen aan allerlei activiteiten: projectkoren, cursussen, workshops, wandelingen, gespreksgroepen....
Misschien kun je van een gemeente die je aanspreekt een gemeenteboekje met dit soort activiteiten vragen. Je hebt dan de gelegenheid om ook op een andere manier betrokken te raken bij de kerk, en kun je mensen leren kennen.
In veel PKN-kerken, bij ons ook, is de dominee heel bereikbaar. Je zou eens een afspraak kunnen maken. Hij of zij kan dan langskomen voor een kennismakingsgesprek.
Je kunt je, als je dat wilt, inschrijven als lid van de kerk. Dat is slechts een administratieve stap. Een stap verder is belijdenis doen en dopen. Dat kun je in je eigen tempo doen. Als jij alleen lid wilt zijn, zonder gedoopt te zijn, dan kan dat ook. Bij ons is het bovendien zo dat je niet gedoopt hoeft te zijn of belijdend lid te zijn om bijvoorbeeld mee te doen aan het avondmaal.
Het is bovendien helemaal niet raar om je op latere leeftijd te laten dopen. Laatst heeft bij ons in de kerk een gezin dat altijd al heel betrokken is zich laten dopen. Zij wilden hiermee wachten tot de kinderen zo groot waren dat zij zelf konden kiezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In alle bescheidenheid denk ik, dat je een stap overslaat.

Naar mijn beste weten, ben je in bijna alle protestantse (en Rooms Katholieke) kerken van harte welkom om mee te doen. D.w.z. de zondagse eredienst en ook de activiteiten door de week (b.v. een gespreksgroep). Geen enkel kerkgenootschap gaat jou vragen of je wel gedoopt bent, of dat je bent ingeschreven.

Kies de kerk die je aanspreekt, en waar je denkt te vinden wat je zoekt. Het proces daarna, verloopt heel natuurlijk. Als je een tijdje meedoet, dan zullen dit soort zaken, zoals officiele inschrijving, of zelfs eventuele doop vanzelf ter sprake komen.

Je spreekt in je toelichting over het "voegen" bij een kerk, en dat interpreteer ik als officieel aansluiten. M.i. is dat in eerste instantie helemaal niet nodig, en als dat ooit nodig zal zijn, of je die behoefte zult voelen, dan zal allemaal vanzelf gaan, via een heel natuurlijke weg. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij ons komen de mensen gewoon de kerk binnen voor hun eerste keer. Na de dienst wordt er altijd gebabbeld, en zullen er altijd mensen naar je toekomen voor een babbeltje (omdat je nieuw bent)
Als je blijft komen, komen de dominee en de oudsten naar je toe voor een (kennismakings)gesprek :) vanwaar ben je? :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is eigenlijk helemaal niet moeilijk! Nu je de bewuste keuze gemaakt hebt om God te geloven en volgen, kan het zijn dat je hierbij een gemeente wilt zoeken dat bij je past.

Hierbij moet je een aantal dingen die voor jou belangrijk zijn overwegen, bijvoorbeeld:

- Hoe ver ben je bereid te reizen?
- Hoe denk jij over het geloof en je relatie met God?

Je hebt genoeg bronnen op het internet om adressen van gemeentes te vinden die jou aanspreken.

Ga naar de gemeentes waarvan je het goed acht om die te bezoeken en ga naar een eredienst op zondag. Vrijwel altijd krijg je al een goed beeld van hoe de relatie met God is in die gemeente.

Ga zelf tot God in gebed en overleg met Hem wat de juiste stappen zijn om jouw leven tot het niveau te brengen dat Hij voor jou klaar heeft staan, Hij wilt je hierbij altijd helpen!

Op deze manier blijft er een gemeente over die je met een goed gevoel met regelmaat kan bezoeken.

Alle goede protestantse gemeenten zijn zeer open sociale kringen waar je snel in wordt opgenomen, omdat ze karakter van Jezus naleven.

Zo zal je meestal vanaf de eerste keer hartelijk worden verwelkomd en kan je binnen enkele weken/maanden na regelmatig bezoeken betrokken raken in de gemeente, doordat je daar een bekend gezicht wordt en je dus ook automatisch in aanraking komt de voorganger van die plaats.

Bij dit vrij simpele proces is het belangrijk te weten dat je ALTIJD terug kan vallen op God, Hij is er altijd voor je!!

Veel succes en God Bless :) !!!