Waarom zie je bij sommige stromingen in de Islam dat zeer jonge meisjes, plm. 3 á 4 jaar of zelfs jonger, een hoofddoekje moeten dragen?

Ik heb dit al een paar keer gezien. Moeder en peuter met een hoofddoek op.
Ik dacht altijd dat een vrouw een hoofddoek pas op hoeft als het meisje geslachtsrijp is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
13K

Het beste antwoord

In de islaam bestaat geen eenduidige opvatting wat betreft de hoofddoek. Er bestaat uiteindelijk dus niet 1 goed antwoord.

Doorgaans wordt aangenomen dat meisjes ergens tussen hun 7de en 12de een hoofddoek zouden moeten gaan dragen. Anderen (een zeer kleine minderheid) vinden dat dat pas na het huwelijk zou moeten. Zo is er ook een kleine groep die vindt dat oudere vrouwen geen hoofddoek meer zouden hoeven dragen.

Er is ook een groep die uitgaat van het dragen van een hoofddoek in landen als Nederland juist meer aandacht trekt en dat de hoofddoek dus een averechts effect heeft. Zo heeft een Moslimraad in Groot-Brittannië eens een fatwa (juridisch advies) uitgevaardigd waarbij vrouwen werd gezegd de hoofddoek af te nemen op grond van de volgende redenatie: vrouwen met hoofddoeken werden gestenigd door niet-moslims op straat van die stad. De hoofddoek is islamitisch gezien ter bescherming; omdat de hoofddoek in dit specifieke gevallen averechts werkt, moet de hoofddoek worden afgenomen.

Cultureel gezien wordt in de ene cultuur meer waarde aan de hoofddoek gehecht dan in de andere cultuur. Het wordt weliswaar aangemoedigd aan alle meisjes om een hoofddoek te dragen, maar voor kinderen is islamitisch gezien NIETS verplicht. Wel worden ouders aangemoedigd om hun kinderen de islamitische waarden en normen mee te geven, zodat het een automatisme wordt als het kind ouder wordt. Vanuit die gedachte kan het kind door de ene ouder 'verplicht' worden de hoofddoek te dragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jouw laatste zin klopt, over het algemeen gaat een islamitisch meisje een hoofddoek dragen als ze twaalf is.
Maar oorspronkelijk uit Somalië afkomstige gezinnen passen zeer strenge regels toe. Kleine jochies voetballen in djellaba's, en de jongste meisjes dragen al hoofddoeken. Volgens hun cultuur kunnen ze er maar beter vast vroeg aan wennen. Als je als Somalische geen hoofddoek draagt, word je daarop aangesproken. Dat is de groepsdruk, sociale controle. Het kan ook worden gezien als een keerzijde van gecultiveerde religie.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als zo'n meisje zo vroeg al een hoofddoekje op moet, is het dan niet waarschijnlijk dat het kind besneden wordt of al is? Ik hoop van harte dat consultatiebureaus daar alert op zijn (áls de kinderen daar al komen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrouwenbesnijdenis Vrouwenbesnijdenis wordt doorgaans op culturele gronden uitgevoerd, zoals in de Hoorn van Afrika, en veelal niet op religieuze. Het heeft niet eens een Islamitische oorsprong. Begrijp me niet verkeerd, wil niks goedpraten ofzo. Als die meisje gedwongen wordt om een hoofddoek te dragen (en ik geloof je ook wel) dan is dat totaal verkeerd. Maar gelijk concluderen dat ze ook wel besneden wordt of al is...hallo!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was in vragende vorm, dus... concluderen??
Dat klopt, maar net zoals kleine meisjes het leuk vinden door de hoge hakken van mama aan te doen en met haar tas te lopen, vinden ze het ook leuk om net zo'n hoofddoek/sjaaltje als mama te hebben. En sommige mamas vinden dat goed, en andere niet.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, dat kán natuurlijk wel, maar ik denk dat het in dit geval niet gedaan wordt omdat het meisje het gewoon leuk vond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Mijn nichtje van vijf wil graag een hoofddoek op net als haar mama maar mag dit van haar niet, alleen wanneer ze een moskee bezoeken. Een kennis van me heeft 2 kleine dochters die het prachtig vinden om met hoofddoeken op door het huis te lopen. Heb zelfs een tante in Duitsland wonen die als jong meisje geen hoofddoek meer mocht dragen van haar ouders terwijl ze dit heel graag wilde.
Mensen op haar school dachten namelijk dat ze dit deed onder dwang en konden maar niet geloven dat ze het vrijwillig deed. Vreselijk vond ze het.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben leerkracht op een 'kleurrijke' school, en het antwoord klopt wel degelijk.
Ook op mijn school (en in mijn groep) dragen sommige jonge meisjes ee hoofddoek omdat ze dat gaaf vinden. Op die manier horen ze al een beetje bij de grote mensen.
Plus dus voor dit antwoord. Als aanvulling wil ik wel toevoegen dat er wel degelijk gezinnen zijn die zo streng in de leer zijn dat de meisjes al op zeer jonge leeftijd in een hoofddoek moeten gaan lopen, mee moeten doen met de ramaddan, etc.
Ook die meisjes hebben wij op school rondlopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die zijn er helaas ook ja.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe eens normaal. Waarom zijn er altijd van die lui die hoofddoeken goedpraten? Als het om Gereformeerden gaat zijn de handschoenen af maar als het moslims zijn dan moet er geknuffeld worden. Kinderen moet je kind laten. Religie is iets voor boven de 21.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel extremistische en fundamentalistische religie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, ik had dit antwoord zelf ook al bedacht en verwachtte dat zo'n antwoord ook zou komen.
Maar dat bedoel ik niet.
Ik heb gezien dat een klein kind van amper 3 in de stad liep met haar ouders en haar hoofddoek v.h. hoofd trok. Ze kreeg een ferme klap en het doekje werd weer op haar hoofd gedrapeerd.
Ik kan me niet onttrekken aan mijn gevoel dat dit kindermishandeling is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meike, ik weet dat ik makkelijk praten heb, maar als je dat dan ziet, is het misschien beter om aangifte te doen...