Naar welk boek uit de Bijbel leven de Amish het meest?

De Amish (http://nl.wikipedia.org/wiki/Amish) leven zeer streng volgens de Bijbel. Maar naar welk boek leven zij het meest. Ik bedoel: In welk boek van de Bijbel wordt geschreven dat je geen elektriciteit en auto mag gebruiken. (niet letterlijk waarschijnlijk) Waar staat het een en ander over "hoogmoed" in de Bijbel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
3.4K

Het beste antwoord

Bij de Amish zijn religie, waarden en traditie onlosmakelijk verbonden met het dagelijks leven. Ze hebben nooit een theologische verhandeling opgesteld over de inhoud van hun geloof. De bijbel wordt gezien als letterlijk waar en omdat bijbel­analyse of theologische discussies zouden
kun­nen leiden tot ‘Hochmut’ (hoogmoed) - alsof de mens het beter zou weten dan God - worden deze gemeden. Dit vermijden van hoogmoed is onder andere gebaseerd op de tekst van Romeinen 11: 20b “Wees daarom echter niet hoogmoedig, maar heb ontzag voor God.”

In plaats van theologische studie zoeken Amish naar de betekenis van bijbeltek­sten voor hun dagelijkse leven. Veel zichtbare ri­tuelen en kenmerken kunnen worden herleid naar deze letterlijke interpretatie van de bijbel. Zoals het bedekken van het hoofd (1 Cor. 11:5-6), voetwassing (Joh. 13), en het verbod te schei­den (Markus 10). De tekst van Romeinen 12:2 “U moet uzelf niet aanpassen aan deze wereld…” spoort de Amish aan de kerk en de gemeenschap puur te houden door zich duidelijk af te scheiden van veel wereldse zaken.

Amish laten hun geloof meer zien door hun manier van leven dan door hun woorden. De belangrijkste waarden zijn direct gerelateerd aan interpretatie van bijbelverzen, zoals gehoorzaamheid en overgave aan God om uiteindelijk naar de hemel te gaan. Om dat te bereiken, biedt het gemeenschappelijke leven van de Amish een structuur om belangrijke sociale waarden te leren en te praktiseren, zoals nederigheid, gehoorzaamheid aan mensen, geduld, vreedzaamheid, vergevingsgezindheid, verantwoordelijkheid en hulpvaardigheid. Meer persoonlijke waarden, als eenvoud, bescheidenheid en een hoog arbeidsethos, zijn belangrijke basiskenmerken geworden van de Amish­identiteit en zijn geworteld in hun religie. Al die waarden zijn gebaseerd op de bijbel, zoals de teksten van Galaten 5:22 en 23a: “Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde, en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing…” en Filippenzen 2:3 “Handel niet uit geldingsdrang of eigenwaan, maar acht in alle bescheidenheid de ander belangrijker dan uzelf.” Ook
wordt het leven van Jezus zelf als voorbeeld genomen.

Niet een specifiek bijbelboek dus, maar het gehele Nieuwe Testament wordt toegepast.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor het antwoord en het PDF bestand.
Gaat vanavond nog op de eReader ,-) kan helaas nog geen "duimpie" omhoog geven ivm mijn "nivo" maar ik voorzie een "Beste Antwoord".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dat geval moeten ze dan ook echt stoppen met lezen bij 1cor11:6. 1cor11:7 : Een man mag zijn hoofd niet bedekken omdat hij Gods beeld en luister is. De vrouw is echter de luister van de man.