Ik ben gedoopt maar geloof niet, heb ik nu toch een geloofsovertuiging(dus ben ik dan toch katholiek)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
9.4K

Antwoorden (9)

Zolang jij je niet uit hebt laten schrijven, blijf je in de registers te boek staan als katholiek. Maar dat is dus alleen omdat jouw ouders ervoor gekozen hebben om jou te laten dopen. Als jij niet gelooft, dan heb je geen geloofsovertuiging.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn ouders hebben mij RK gedoopt direct na mijn geboorte en samen met onderwijzers volgens de katholieke leer opgevoed en onderwezen. Ik ben dus ( door die doop ) katholiek en zal katholiek blijven tot mijn dood. Zo is het mij geleerd. Als kind heb ik zelf uiteraard geen keuze maken dus hebben mijn ouders dat voor mij gedaan. Het sacrament doopsel kan net als het sacrament huwelijk in het uiterste alleen door een bevoegd katholieke geestelijke worden ontbonden. Ik ben dan ook verplicht om als katholiek te leven en de verdere plichten te belijden / vervullen / na te komen. Doe ik dat niet dan zondig ik en zal mij die zonde kunnen worden vergeven door (weer een sacrament) de biecht. Edoch, biechten alleen, het belijden van de zonde is niet voldoende ik moet ook spijt hebben van die zonde. De priester die mij die biecht afneemt, die naar mij luistert als ik hem die zonde beken, zal mij altijd namens god de zonde vergeven, hoe groot die zonde ook mag zijn. Onkuisheid, wat dat ook moge zijn, vloeken of onzedelijke taal om maar wat te noemen het word mij vergeven. Maar ook moord, overspel, (kinderen)verkrachting of nog erger het word mij door die priester die zelf misschien ook wel de meest vreselijk dingen heeft gedaan, (denk aan het nabije verleden) vergeven. Aan een laatste voorwaarde moet nog worden voldaan om volledig vrij van zonden de kerk te kunnen verlaten, het gebouw waar meestal de biecht word afgenomen, men moet de penitentie, de boete die de biechtvader mij heeft opgelegd moet nog worden voldaan. Zo'n penitentie bestaat meestal uit het bidden van gebeden.
Dus, wat voor zonden ik ook heb gedaan, hoe erg ook, ik heb ze gebiecht, ik heb steeds spijt betuigd, vooral heb ik aan de penitentie voldaan en ik ben zeker van een plaats in de hemel. Wel zorg ik er voor dat ik na het begaan van een doodzonde zo snel mogelijk ga biechten want ga ik in de tussentijd dood dan zal ik voor eeuwig branden in de hel.
Nee, een geloofsovertuiging komt vanuit jezelf. Dat je gedoopt bent heeft daar niks mee te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag of je een geloofsovertuiging hebt kun jij alleen beantwoorden. Dat je als gedoopt staat ingeschreven bij de RK kerk is een technische omstandigheid die niets te maken heeft met wat en hoe je gelooft. Je kunt je laten uitschrijven, overigens, maar aan die doopregistratie kun je niets meer veranderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk, het geloof ontstaat altijd vanuit en binnen een gemeenschap (zeker ook bij de katholieken). Indien je als kind gedoopt bent hebben jouw peter en meter de kerkelijke functie op zich genomen om te delen in de verantwoordelijkheid voor de ontplooiing en het behoud van de doopgenade.
Als je zegt dat je zelf niet gelooft lijkt mij dat je inderdaad geen persoonlijke geloofsovertuiging hebt. Maar zoals gezegd kun je daar wel in groeien. Maar doordat je wel deel uitmaakt van een katholieke gemeenschap kun je denk ik wel zeggen dat je een soort gemeenschappelijke geloofsovertuiging hebt. Je deelt in de geloofsovertuiging van de katholieke gemeente, ouders en peter/meter etc. Het zegt je misschien allemaal niet zoveel maar je bent van goede wil en ziet misschien vaags wel iets goeds van dat geloof.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je echt helemaal atheist bent geworden je bent er helemaal tegen. Je keert je bewust af van de weg waarop je geplaatst bent. In dat geval lijkt mij inderdaad dat je totaal geen geloofsovertuiging hebt en ook niet wilt hebben van de RKK. Officieel blijf je dan nog wel gedoopt maar katholiek kun je je dan niet meer noemen. Even uitschrijven en het plaatje is compleet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent gedoopt, Jezus is ook voor jou gestorven! Probeer te begrijpen wat GOD met de dood van zijn zoon Jezus heeft proberen duidelijk te maken, jezelf niet op de eerste plaats zetten, en de ander gelijk te maken als jezelf, alleen zo kunnen we ook als ‘mensheid’ doorgroeien naar een hoger niveau
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Officieel ben je katholiek, maar religieus gezien ben je een ongelovige. "Dopen" telt de dag van vandaag enkel mee ivm subsidies voor de katholieke kerk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Kerken krijgen helemaal geen subsidies, dus wat jij stelt klopt niet. Of is dat in België anders dan in Nederland?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oei, geen rekening gehouden met het verschil tussen België en Nederland! Ja, hier in België is de katholieke kerk (over)gesubsidieerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens worden andere religies ook gesubsidieerd. Dat hangt af van het aantal ingeschrevenen/gelovigen/aanhangers. Daarom dat de katholieke kerk, omdat ouders hun kinderen vrij standaard als katholiek laten dopen, veel geld krijgt.
Allereerst zijn het dopen, evenals de besnijdenis en het vasten en vele andere voorschriften in de Bijbel uiterlijke handelingen voor de betrokkene die weliswaar geloofs- versterkend voor hem of haar zijn, maar deze handelingen zijn niet perse noodzakelijk om tot God te (kunnen) komen. Komen wij terug op je vraag over het dopen dan is het duidelijk dat je daarmee innerlijk een verbond met God sluit om voortaan in je leven rekening te houden met Hem zoals de apostel Paulus schreef “opdat gij, u naar de profetieën richtend, de goede strijd strijdt met geloof en met een goed geweten. Omdat sommigen dit hebben verworpen, heeft hun geloof schipbreuk geleden”. Verder bent u niemand (dus ben ik dan toch katholiek) verantwoording schuldig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik het goed heb, zien katholieken de sacramenten als genademiddelen, in plaats van gedenktekenen.
De doop is een beetje de vervanging der besnijdenis voor velen, maar de apostel Paulus zegt: ''besneden of niet besneden zijn betekent niéts, maar of men een nieuwe schepping is''.
Gedoopt of niet gedoopt, als je niet gelooft en dus een ''nieuwe schepping bent'' betekent je doop niets, want je neemt God's Verzoeningsoffer niét aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een moeilijke vraag: er is in heel veel zaken een onderscheidt tussen een formele kant en een praktische kant van een zaak. Bijvoorbeeld je hebt je diploma gehaald als timmerman, maar je werkt feitelijk als zwemleraar (zonder diploma): ben je dan timmerman of zwemleraar of beiden of geen van beiden? Je kent ook de grap van een dokter die Jan dood verklaard had. Hij had net de overlijdensakte getekend en gaf die aan de vrouw van Jan, toen Jan protesteerde: "Maar ik ben niet dood". Waarop zijn vrouw zei: "Stil Jan, wil jij het weer beter weten als de dokter." Voor de wet is iemand overleden als hij volgens de boeken dood is, in werkelijkheid niet natuurlijk. Vele andere voorbeelden zijn te geven. Jouw kwestie is er ook zo een. Als je gedoopt bent, dan blijf je als katholiek geregistreerd, voor de Kerk! Maar als je niet gelooft, dan ben je uiteraard géén katholiek, want een Katholiek gelooft in het Evangelie van Jezus Christus, in het Woord van God (heb je naaste lief etc.) en in de Leer van de RK-Kerk. Als dat niet voor jou geldt, dan ben je geen katholiek. Er zijn wel veel mensen die van die dubbelheid graag misbruik maken, door te stellen dat als iemand zich misdraagt, en hij is ooit katholiek gedoopt, dat dan daarmee de Katholieke Kerk verkeert doet. Zo is bijvoorbeeld Hitler ooit gedoopt. Zijn leven en handelen en overtuigingen waren allemaal het grootste tegendeel van katholiek wat je je maar denken kunt, maar mensen die de Kerk haten proberen het dan zó voor te stellen dat Hitler ook katholiek was. De meeste mensen doorzien die truck wel, maar helaas niet iedereen.