Er zijn inderdaad mensen die in de oerknal geloven.
Heb onlangs nog een discussie gevolgd op T.V. en als je deze theorieën is er ook wel voor te zeggen.
Voor mezelf heb ik een stelling dat ik ooit wel de oplossing te horen krijg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

'Geloven' doe je in een religie, en dit is net even meer dan dat. De oerknal is een theorie van wetenschappers die op zoek zijn naar de oorsprong van ons universum.
Het is een theorie, want harde bewijzen zijn nog niet gevonden. Wel allemaal puzzelstukjes die wonderbaarlijk wel daarin passen. Maar nogmaals, een onbewezen theorie.
Die kun je afwijzen, maar dan moet je je eerst in deze ingewikkelde materie verdiept hebben.
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Goed verwoord, Antwoordman. Een dikke plus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou je in het vervolg er wel even op willen letten dat je in wetenschappelijke context ook de wetenschappelijke definitie van "theorie" gebruikt: een raamwerk waarbinnen bepaalde verschijnselen verklaard worden. De dagelijkse definitie die je hier lijkt te gebruiken wordt in de wetenschap een hypothese genoemd.
AWM
14 jaar geleden
I stand corrected. Helemaal waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo zijn er geen harde bewijzen? De kosmische achtergrond straling en de rode verschuiving overal om ons heen zijn toch wel redelijk harde bewijzen...
AWM
14 jaar geleden
In de wetenschap tellen 'redelijk harde bewijzen' niet.
De wetenschap is zeer streng voor zichzelf en terecht.
Cryofiel
14 jaar geleden
Correct. Daarnaast is "onomstotelijk bewijs" volgens Popper niet mogelijk. Zie mijn uitleg over de rondheid van de aarde, elders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook zíj weten het niet zeker. Zij geloven in de oerknal.
AWM
14 jaar geleden
Ik heb net geprobeerd uit te leggen wat het verschil is tussen 'geloven' en het aan elkaar proberen te knopen van aanwijzingen die een bepaalde richting op wijzen. Maar als je dat graag wilt mag je het geloven noemen. En nee, niemand kan het 100% zeker weten.
AWM
14 jaar geleden
Doe 's een voorbeeldje....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een + van mij voor overduidelijk het goede antwoord.
Cryofiel
14 jaar geleden
Een wetenschapper (de mens) kan geloven. Hij kan een bepaalde overtuiging hebben. Die overtuiging kan zijn onderzoek sturen, maar kan niet zijn resultaten beïnvloeden. De wetenschap (de discipline) kan niet geloven. De wetenschap kijkt en combineert. Als iemand gewoon zomaar, vanuit een diep innerlijk gevoel, zegt dat de aarde plat is, dan is dat een geloof. Als iemand anders zomaar, vanuit een diep innerlijk gevoel, zegt dat de aarde rond is, dan is dat een geloof. Als een derde persoon kijkt, bijvoorbeeld naar schepen, naar de hoogte van de zon, en naar het feit dat een schip (met wat omwegen) continu naar het oosten kan varen om uiteindelijk vanuit het westen terug te keren, en die dingen combineert, en dan zegt dat de aarde rond is, dan is dat wetenschap. Die derde persoon kan het nog steeds mis hebben, maar wat hij doet is toch echt fundamenteel anders dan wat de eerste en de tweede persoon doen.
Wetenschap is kijken en combineren. We kijken, en we zien - wel, teveel om hier op te noemen. Lees op het Internet wat we allemaal zien en wat op de oerknal wijst.

Na het kijken komt het combineren. Daarvoor geldt hetzelfde: als je alles wat we zien combineert, ligt de oerknal voor de hand.

Maar inderdaad, er zijn meerdere theorieën. De oerknal is op dit moment de theorie die de meeste van onze waarnemingen verklaart. De andere theorieën verklaren minder waarnemingen dan de theorie van de oerknal. Daarom vinden we de theorie van de oerknal waarschijnlijker dan die andere theorieën.

Het blijft bij "waarschijnlijker". Zekerheid hebben we niet. Lees Popper daar maar op na.

We kunnen slechts kijken en combineren. Meer mogelijkheden hebben we niet. Door maar goed te kijken en te combineren, maken we de beste kans zo dicht mogelijk bij de waarheid te komen.

Maar absolute zekerheid? Helaas, dat is niet mogelijk. Op geen enkele manier.
14 jaar geleden
Mensen geloven in alles, dus waarom de oerknal niet... En zoals altijd stopt onderzoek met geloven, want je gelooft het al, dat is genoeg... Weten daar begin je niet aan...

Waarom, gelovigen maakt het niets uit wat... Ze geloven toch al...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oerknal als cosmologisch model wordt momenteel als bewezen binnen acceptabele foutmarge beschouwd door het merendeel van de mensen die in de relevante onderzoeksgebieden werkzaam zijn (denk aan, bijv., astrofysica).

De "smoking gun", die waarschijnlijk beschouwd mag worden als meest overtuigende aanwijzing die hierop duidt, halen we uit metingen in roodverschuiving van sterrenstelsels. Voor het begrijpen van dit verschijnsel is een breder kennisgebied nodig dan alleen astronomie, en het is een goed voorbeeld van hoe verschillende wetenschapen een gezamelijk verhaal vertellen.

Je begint met de golfeigenschappen van licht. Dit kun je opsplitsen met bijvoorbeeld prisma's om een volledig spectrum te creëren. Het bekendste verschijnsel hiervan is de regenboog.

Dit spectrum blijkt echter vaak onvolledig. Atomen laten een soort van streepjescode achter, waardoor je bijvoorbeeld het hieronder staande beeld krijgt (het kleurenspectrum van onze eigen zon, of hoge resolutie).

Het mooie van een golf, is dat deze vervormd wanneer hij in beweging is. Zoals het geluid van een auto hoger klinkt wanneer deze op je af komt dan wanneer deze van je af gaat, geldt ook voor licht dat licht afkomstig van een bron die op je af komt een hogere golflengte heeft (het verschuift richting het blauw), terwijl licht dat afkomstig is van een bron die van je af beweegt een lagere golflengte heeft (verschuift richting rood). Je kunt dankzij deze streepjescode dus zien of en wat de beweging is van de lichtbron ten opzichte van de waarnemer.

Volgende stap is het uitdokteren van de afstanden waarover we praten. Hiervoor wil ik je doorverwijzen naar mijn gegeven antwoord in de link hieronder.

De laatste stap is dan het vergelijken van je gegevens. Je hebt de afstanden, en je hebt de relatieve snelheden ten opzichte van je observatiepunt. En wat blijkt; hoe verder de stelsels van ons af staan, hoe groter de verschuiving naar het rood. Op grote schaal, met voldoende waarnemingen, geeft dit een bijna directe correlatie - zelfs zo dat stelsels die twee keer zo ver van ons af staan, ook twee keer zo snel van ons af gaan.

Als je dit dan terugdraait in de tijd, om te omschrijven hoe het er in het verleden uitzag, kom je zo'n 13 á 14 miljard jaar geleden uit op een moment dat alle stelsels op één punt zaten.

Overigens wil ik er nog bij zeggen, dat deze waarnemingen hetzelfde zouden zijn vanuit een willekeurig ander stelsel. Onze locatie is net zoveel het midden als elke andere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verder is er inderdaad ook nog de cosmische achtergrondstraling die van alle kanten even sterk aanwezig is (totdat je héél nauwkeurig gaat meten, zo klein zijn de verschillen). Ook dit is een redelijk sterk staaltje bewijsvoering. Binnen het raamwerk van de oerknal versterken deze verschijnselen elkaar, wat in ieder geval de indicatie geeft dat men op de goede weg is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ja, het is een belachelijk grote afbeelding.
Cryofiel
14 jaar geleden
Wauw, super! Dikke, dikke plus! Kijken en combineren - die basis komt weer helemaal terug in jouw antwoord.
Ze hebben er een foto van gemaakt, van die oerknal.

Maar goed, met photoshop kom ik ook een heel eind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof er in ieder geval geen knal van!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meest logische antwoord (for me) is de creatie van God en dat zóu in de vorm van bijvoorbeeld de oerknal kunnen zijn who knows. Zómaar een oerknal door toeval or whatever geloof ik geen snars van

Toegevoegd na 23 uur:
De Oerknal is een mogelijkheid van het ontstaan van het universum. Maar dan met de hulp van God. Bij elk explosie ontstaat chaos, maar waarom bij deze explosie (stel het klopt over de oerknal) een totale ordening?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, in een god die al een eeuwigheid uit zijn neus zit te peuteren wel zeker! Die op een gegeven moment besluit: Hee, laat ik eens een oerknal maken dat is leuk, kunnen die mensen later leuke theoriën over bedenken! Nee, en dat er een god uit het niets ontstaat, dat is het meest logische!! Want dat is er bij jou met de paplepel ingegoten dus dan moet dat wel zo zijn he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God is niet gebonden met tijd en ruimte. Gegoten met de paplepel hahaha....ben een bekeerling bedoel je ;) Heb jij dan wel een betere reden van de oerknal? Hoe kan die ontstaan zijn? En stel dat je eindelijk een reden hebt gevonden dat hij ontstaat dan waarom is er na de explosie dan geen chaos ontstaan met superieure ordening van planten en sterrenstelsels?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk en god was er altijd al! juist dat klinkt geloofwaardig. Oh nee niet altijd want die is niet gebonden aan tijd en ruimte he? Waarom chaos? Het is toch niet vanzelfsprekend dat het chaos wordt? Kijk ik kan het niet verklaren, maar omdat het iets niet te verklaren is ga ik me er niet makkelijk vanaf maken door te zeggen, oh het is een god die het ffies in 6 dagen tijd in elkaar heeft geflanst. Hoe verklaar je dan dat ze voor jouw god eerst in meerdere goden geloofden? waarom is die theorie dan ineens niet meer een mogelijkheid. Vroeger konden ze het niet verklaren, dus bedachten ze maar een god, maar dat je daar tegenwoordig nog in geloofd....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vandaag de dag kan je nergens hét ultieme antwoord/bewijs krijgen over de oerknal...we zullen het nooit weten. Meerdere goden, waar heb je t over? Weet je waarom ik in een God geloof? (paar jaar pas) Omdat o.a. in de Koran notabene wordt vermeld dat het universum zicht uitbreidt (expansie)....kan je nagaan dat dit bekend was 1400 geleden terwijl ze nog niet eens de technologie en kennis hadden over de ruimte/universum etc
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh en na elk explosie is er toch een chaos ik denk dat je daar wel met me eens over moet zijn or what? Of heb jij weleens een bom af zien gaan waar toevallig alle losse onderdelen tot een boeing vliegtuig vormde? Nee toch ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet het ultieme bewijs nee, maar er kunnen wel redelijke aannames gedaan worden dat het zo is gebeurd, dat kun je van god niet zeggen.
En wat er in een bijbel of koral staat vermeld dat is allemaal zo wazig omschreven dat je er alles van kunt maken ja. Jij weet welke kennis men 1400 jaar geleden had btw? was je erbij? Jij ziet bij de big bang ook echt een explosie voor je, maar het hoeft niet een explosie te zijn geweest zoals wij die hier op aarde kennen. En nee een explosie vormt zich niet tot een boeing, maar alle stukken komen uiteindelijk wel tot rust in een niet chaotische staat (het ligt misschien wel chaotisch door elkaar, maar dat liggen de sterrenstelsels ook). Kijk eens hoe sterrenstelsels zich nu nog steeds ontwikkelen. Van een hele wolk stof wordt het een prachtig stelsel met 1 of meer sterren en een paar planeten eromheen. Je kunt een explosie hier op aarde niet vergelijken met een oerknal. De afmetingen zijn wel even een stukje groter, let alleen maar op de aantrekkingskracht die alle deeltjes op elkaar hebben op zo'n grote schaal. Van mij part is het geen big bang geweest en is het wat anders, maar zeer zeker geen god. Dan denk ik nog eerder dat alles er altijd al is geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik praat niet over de bijbel, ik praat nu over de koran en daar is helemaal niks wazig hoor over de expansie van het universum het wordt er echt in vermeld, heel bijzonder. Nou je kan toch met zekerheid vaststellen dat de mensen 1400 jaar terug geen technologie als wij nu hebben! Hoe kunnen zij dat ooit ontdekken? Wetenschappers weten het ook pas recentelijk een aantal decennia, kom alsjeblieft mij niet vertellen dat ze in de woestijn 1400 jaar terug telescopen en dergelijke hadden. Als de big bang geen explosie is geweest wat is het dan wel? Ja zo kan je alles aan elkaar praten, dat toeval na toeval na toeval gedoe geloof ik echt niet in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus omdat ze dat wisten 1400 jaar geleden, dan moet dat wel door een god zijn ingefluisterd? Wat een onzin. Misschien waren ze er wel op dezelfde manier mee bezig als de Maya's en hebben ze aan de hand van jarenlange observaties met het blote oog wel kunnen vaststellen dat het zo is. Als er een meteoriet op aarde neer is gevallen dan is er eerst chaos om vervolgens weer tot rust te komen. Jij hebt het over toeval na toeval na toeval. Wat is er zo toevallig dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat wisten ze 1400 jaar geleden niet, want dat kun je onmogelijk weten toen. Alleen het was toen geopenbaard in de Koran al! Nu zijn er twee mogelijkheden....of de Koran is de woord van de mens of de woord van God. En zo staan er meer wetenschappelijke feiten in de Koran wat ze toentertijd onmogelijk konden ontdekken. En chaos is chaos. Het universum is alles behalve chaos. Het is een heel complex systeem met allemaal banen en allemaal gekoppeld aan elkaar. Kom mij niet vertellen dat dit 'toevallig' zo ontstaan is door een knal, boem....wat uiteindelijk leidt tot ons conversatie nu
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over je toevoeging: de oerknal is geen explosie zoals we die op aarde gewend zijn. Die vergelijking gaat dus niet op.
Wat je met de vraagstelling nu probeert te bewerkstelligen is het geloven in de oerknal op dezelfde voet te zetten als geloven in een god. Dit is naar mijn inzien niet terecht. We hebben namelijk wel degelijk concrete aanwijzingen dat er iets als een oerknal is geweest. We zien bijvoorbeeld dat sterren vanuit specifiek 1 plek uit elkaar trekken. Dit doet toch vermoeden dat ze van dezelfde plek vandaan komen. Zo zijn er nog een aantal goede redenen waarop de oerknal perfect in het plaatje valt. Het geloven in een wetenschappelijke theorie staat toch op een andere voet. We hebben namelijk concrete dat het daadwerkelijk zo is. Het wordt constant getest of de theorie klopt met de werkelijkheid. Als je een hypothese hebt moet je eerst zelf testen of de resultaten overeen komen met de theorie. Vervolgens stort de wetenschappelijke wereld zich erop om het te ontkrachten. We nemen wetenschappelijke theorieën aan omdat ze enorm krachtig zijn. Ze verklaren een heleboel waarneembare feiten en hebben de slachtbank dat de wetenschap is overleefd. Dit is toch anders dan bijvoorbeeld het geloof in een god. Immers aan het bestaan van god mag men eigenlijk niet twijfelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Rietje;

Sterker nog, het 'geloof' in de oerknal leeft volgens mij meer dan ooit, omdat de wetenschappelijke bewijzen ervoor zich opstapelen. Überhaupt lijkt het volgen van wetenschap de volksreligie van de 21e eeuw te gaan worden; kijk maar eens naar de pro- en contrahypes rond de klimaatverandering: mensen hobbelen achter elk quasi-wetenschappelijk geluid aan omdat het een soort van zekerheid lijkt te geven in hun onzekere bestaantjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard "geloven" er nog mensen in de oerknal. Een betere vraag is, geloven er nog mensen in een god en waarom. Zoveel "bewijs" dat er iets van een oerknal geweest is en goden bestaan al ongeveer sinds het moment dat de mensen vuur konden maken en die hebben dat geloof nergens op gebasseerd. Eerst heb je meerdere goden dan ineens eentje, ja dat komt lekker betrouwbaar over. Zodra er een theorie is bewezen gaan alle gelovigen hun godsdienst zo aanpassen zodat het lekker toch weer klopt. Ja, echt heel geloofwaardig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
98 procent van de wereldbevolking gelooft in iets, inclusief evolutie theorie. Dat is ook een geloof, omdat elk keihard bewijs daarvan ook ontbreekt. En ja er geloven nog steeds mensen in God en de Bijbel, het is nog steeds het meest verkochte en gelezen boek ter wereld en het heeft de allerminste schrijffouten vergeleken met andere zeer oude boeken. slechts 5 procent en dat zijn dan ook nog eens heel onbelangrijke spelfouten. En alles wat daarin staat klopt en komt uit. En kijk maar eens naar de wet van God, als een ieder daar naar leefde was het op de aarde een heel stuk aangenamer. Dat kan ik je verzekeren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en ieder mens heeft een ingeschapen Godskennis, daarom denkt ook bijna iedereen wel dat er iets meer is tussen hemel en aarde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@koolwitje: evolutietheorie een geloof? Daar zijn wel zoveel dingen die het eigenlijk kunnen bewijzen, alleen je kunt het niet bewijzen omdat je het niet kunt namaken, zo is alles een geloof. Inmiddels is de Ikea catalogus meer uitgegeven dan de bijbel. Alles wat daar in staat klopt en komt uit? noem eens 1 voorbeeld. Omdat je denkt dat er meer is tussen hemel en aarde heeft dat nog niks te maken met een ingeschapen godskennis, ja dat zullen gelovigen daar van maken ja, maar dat slaat natuurlijk nergens op.
De oerknal is als begin van alles een geaccepteerde opvatting.
Dit laat onverlet dat daar geen scheppingsdaad achter kan zitten.
De vorm van het heelal en het uitdijen er van wijst bij terugrekenimg op een concentratiepunt, de plaats waar de oerknal dan geweest zou zijn.
Veel vraagstukken (versnelling van sterrenstelsels,
donkere (onzichtbare)materie, zwaartekracht etc.) zijn nog lang niet opgelost.
Totdat we daar afwijzende bewijzen voor vinden ligt de oerknaltheorie voor de hand.
God sprak"er zij licht" is haast een understatement om te begrijpen wat zich toen afspeelde.
Gezeged kerstfeest allemaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wetenschappers zijn vandaag de mening toegedaan dat ons universum ontstaan is als gevolg van een gigantische explosie, de 'Big Bang'. De Koran stelt:

"Hebben zij die ongelovig zijn dan niet gezien dat de hemelen en de aarde een samenhangende massa waren? Wij hebben ze toen van elkaar gescheiden en Wij hebben uit water al het levende gemaakt. Zullen zij dan niet geloven?" (Koran 21:30)

De Koran heeft het ook over een rookachtige massa (in het Arabisch: {dukhan}) waaruit de hemel en de aarde ontstonden.

"Toen wendde Hij zich tot de hemel die rook was en Hij zei ertegen en tegen de aarde: "Komt goedschiks of kwaadschiks". Zij zeiden beiden: "Wij komen goedschiks" (Koran 41:11)

Dit voorbeeld geeft aan hoe het ook met de huidige stand van wetenschappelijke kennis mogelijk blijft de Koran eigentijds te lezen, zodat er geen tegenstelling moet zijn tussen geloof en wetenschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik geloof daar niet in.
Ik geloof dat alles eerst geestelijk is geschapen, en daarna stoffelijk is gemaakt.
Ook geloof ik dat alles in leven is, bomen en planten en aarde.
Ieder heeft zijn eigen bewustzijn.
Ook geloof ik dat de scheppingsadem nog steeds aan het scheppen is.