Wat is het verschil tussen een Atheïsme en Agnosticisme?

Zoals de titel het zegt, wat zijn de voornamelijke verschillen tussen Atheïsme en Agnosticisme?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
6.3K

Het beste antwoord

Onderstaande heb ik gevonden:

Atheïsten geloven dat God niet bestaat. Agnostici geloven dat we noch moeten geloven in God’s bestaan noch hier niet in moeten geloven – omdat het onmogelijk is om te weten welke van deze twee keuzes waar is.

Op de site (zie bron) wordt hier heel uitgebreid op ingegaan, hopelijk heb je er iets aan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Een atheïst gelooft niet in het bestaan van (een) God, is er dus van overtuigd dat God niet bestaat. Een agnost is hier niet zeker van, maar houdt de mogelijkheid open. Met andere woorden: hij is er niet van overtuigd dat God bestaat, maar is er ook niet van overtuigd dat God níet bestaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een atheïst kan ook agnost zijn, er zijn nl. 2 categorieën atheïsten. De ene groep heeft geen geloof in goden, de ander heeft de overtuiging dat er geen goden zijn. Een atheïst van de eerste categorie kan dus agnost zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fout. Een agnost weet het niet en een atheïst weet zeker dat er geen God bestaat. Daarom is een atheïst nooit een agnost.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie boven... Een atheïst zegt niet per se dat 'ie zeker weet dat er geen god is. Een atheïst kan ook iemand zijn die gewoon geen geloof heeft. En zo iemand kan agnost zijn. Zie het plaatje bij het antwoord van iHave.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@groome: de meeste atheïsten zijn niet zo stellig en fundamentalistisch als je denkt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een wetenschappelijke atheïst kan eenvoudigweg niet eens stellen dat god niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken wel het verschil tussen klassiek en semantische atheïsme, maar toch begrijp ik volgens mij deze uitleg niet helemaal. Zoals ik het altijd heb begrepen, is iemand die de mogelijkheid openlaat, of vindt dat er geen uitspraken over gedaan kunnen worden, een agnost. Heb je een bron voor me waar ik me wat in kan lezen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie bijvoorbeeld hier:
http://carm.org/atheism-terms-and-definitions Of hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Atheïsme
Een atheist gelooft niet in een god.
Dat kan om twee redenen zijn;
* er is geen god. Punt uit.
* ik geloof niet in een god.

Anders gezegd:

Atheïsme is
1.de afwezigheid van geloof in één of meerdere goden, of
2.de aanname dat er geen god(en) bestaan of kunnen bestaan.

Een agnost zeg:
Wij kunnen helemaal niet weten of er een god is.
Het is niet te bewijzen. Er is dus ook niks te geloven.
Het kan wel, maar je weet niet of het zo is, en je weet ook niet of het niet zo is.
M.a.w.
Het agnosticisme is de filosofische leer dat kennis van religieuze ideeën over vermeende bovennatuurlijke verschijnselen onmogelijk is, omdat deze niet (met de wetenschappelijke methode) te bewijzen zijn.

Hier staat het verschil ook nog eens uitgelegd:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Agnosticisme
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een atheïst zegt: "Er bestaat geen god."

Een agnost zegt: "Ik heb geen idee of er wel of niet een god bestaat."
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een atheïst zegt niet per se dat er geen god bestaat. Hij kan ook gewoon geen geloof in enige god hebben.
Cryofiel
11 jaar geleden
Bedoel je: niet geloven in een god, maar de mogelijkheid wel openhouden? Volgens mij is dat nu juist een agnost.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, een atheïst kan agnost zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@cryo: er zijn meer grijstinten (zie mijn antwoord). de meeste atheïsten zullen door controleerbaar bewijs te overtuigen zijn van hun ongelijk, muv de hardliners.
Een atheïst gelooft niet in het bestaan van een (of meerdere) god of goden en neemt ook aan dat er geen goden (kunnen) bestaan. Een agnosticus gaat ervan uit dat bovennatuurlijke verschijnselen niet te bewijzen zijn en dat er daarmee geen aanleiding is om het bestaan van een god te veronderstellen. En daarom maakt een agnosticus er zich verder niet druk om terwijl een atheist te vuur en te zwaard religie zal bestrijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe kom je erbij dat het kenmerk van een atheïst is om religie te vuur en te zwaard te bestrijden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een atheïst is vaak net zo fanatiek als een theist. Ik weet dat ik generaliseer. Maar specifiek voor een agnost is dat ze alleen stellen dat er geen wetenschappelijk bewijs is, waarmee er verder weinig te discussiëren valt. En er wordt gevraagd naar het verschil tussen beide en omdat ik dit kakteristiek vind heb ik vermeld.
Atheïsme is:

1)de afwezigheid van geloof in één of meerdere goden,
of
2)de aanname dat er geen god(en) bestaan of kunnen bestaan.
In het eerste geval is atheïsme het tegenovergestelde van theïsme.

Agnosticisme is:

-de overtuiging dat de kenbare werkelijkheid geen aanleiding geeft om het bestaan van God te veronderstellen.

M.a.w. een atheist zegt dat God niet bestaat en een agnost dat dat niet te kennen (gnosis) is (te weten). Dat is iets fundamenteler nog dan te zeggen dat hij niet de overtuiging heeft (wat natuurlijk ook klopt). Het is gewoon niet te kennen/weten en daardoor is er geen overtuiging

Toegevoegd na 11 minuten:
Let op het onderscheid:
Agnosticisme kan dus zijn:
1) het is niet te bewijzen (dus ik weet het niet)
2) het is niet bewezen(dus ik weet het (nog) niet)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de afwezigheid van geloof in één of meerdere goden is een veel betere omschrijving van een atheïst, dan 'atheïsten geloven dat god niet bestaat'. de laatste zin wordt meestal uitgesproken door theïsten omdat zij niet kunnen denken in een concept waarin een god geen rol speelt.
Even een plaatje ter illustratie van hetgeen vele al geschreven hebben, omdat dat soms meer zegt dan vele woorden.

Het zijn twee verschillende zaken.

(a)theisme: (niet) geloven in een of meerdere goden
(a)gnosticisme: (niet) aannemen dat iets wetenschappelijk aangetoond is.

het plaatje is trouwens van wikipedia
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meest zinvolle antwoord, denk ik. Het plaatje maakt veel duidelijk.
De atheïst is ervan overtuigd dat God niet bestaat, terwijl de theïst stellig gelooft dat God wel bestaat en zich met de menselijke aangelegenheden inlaat.

De agnosticus is van mening dat er niet genoeg bewijzen zijn om te kunnen zeggen of God wel of niet bestaat.

In plaats daarvan schort hij zijn oordeel op of zegt dat als God bestaat, hij onbekend en onkenbaar is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net zoals in veel gevallen is geloven of niet geen kwestie van ja of nee, zwart of wit. Er zijn vele grijstinten. Richard Dawkins heeft tav godsgeloof onderstaande verdeling gemaakt die beter recht doet aan de bestaande driedeling in gelovig, agnost, atheïst:

1. Overtuigd theïst. 100 procent waarschijnlijkheid dat er een God is. In de woorden van C.G. Jung: "Ik geloof niet, ik weet."

2. De facto theïst. Zeer hoge waarschijnlijkheid maar geen 100 procent. "Ik weet het niet zeker, maar ik geloof sterk in God en leef mijn leven op basis van de aanname dat hij bestaat."

3. Geneigd tot theïsme. Meer dan 50 procent maar niet erg hoog. "Ik twijfel sterk, maar ben geneigd in God te geloven."

4. Compleet onpartijdig. Precies 50 procent. "Het bestaan van God en het niet bestaan van God zijn precies even goed mogelijk."

5. Geneigd tot atheïsme. Minder dan 50 procent maar niet erg laag. "Ik weet niet of God bestaat maar sta skeptisch tegenover dit idee."

6. De facto atheïst. Zeer lage waarschijnlijkheid, maar geen 0 procent. "Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het bestaan van God erg onwaarschijnlijk is en leef mijn leven op basis van de aanname dat hij niet bestaat."

7. Overtuigd atheïst. "Ik weet dat er geen God is, met dezelfde overtuiging als Jung weet dat deze er wel is"

Een agnost zou in categorie 4 vallen. Een atheïst kan, afhankelijk van de mate waarin het bestaan van een god ontkend wordt, beschreven worden volgens de kenmerken van categorieën 5, 6 en 7.