Wie komen er in aanmerking om de nieuwe paus te worden?

Het gaat mij niet zozeer om namen, maar komen alleen kardinalen in aanmerking of ook bisschoppen en priesters. Of kun je als burger (zonder functie binnen de katholieke kerk) ook paus worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
3.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Piet Pausesma komt vast in aanmerking :p

Het beste antwoord

Een Paus wordt verkozen met een twee derde meerderheid. Elke kiezer krijgt een papier met “Eligio in sum mum pontifical” (ik kies als paus), ze noteren zelf de naam in van hun favoriete kandidaat, het briefje wordt dubbel geplooid en naar het altaar gebracht. Na het zweren dat deze keuze volgens hen het beste is voor God en de Kerk, plaatsen ze het document in een schaal. Nadat iedereen gestemd heeft worden de stemmen geteld door drie aangeduide opzichters. Iedere naam wordt hardop vernoemd zodat al gauw duidelijk wordt wie de kanshebbers zijn. Indien er niemand de vereiste meerderheid heeft worden de stemmen verbrand en begint het proces opnieuw. Bij een falen, komt er zwarte rook uit de schoorsteen, wanneer er witte rook uit de schouw komt is er een nieuwe Paus verkozen.

De verkozen kardinaal wordt dan door het College van Kardinalen gevraagd of hij de benoeming wil aanvaarden. Bij aanvaarding wordt hij ogenblikkelijk de nieuwe Paus. Hij wordt dan gevraagd welke pauselijke naam hij wenst aan te nemen. Wanneer de naam is gekozen zweren alle kardinalen trouw aan de nieuwe Kerkvorst.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
geeft geen antwoord op de vraag
ronron1212
11 jaar geleden
O nou het antwoord is anders duidelijk alleen kardinalen.
Computoon
11 jaar geleden
En dat antwoord is theoretisch onjuist en praktisch juist..

Andere antwoorden (3)

Alleen 120 van de 203 kardinalen worden opgesloten in een kamer om een van hun tot paus te verkiezen anderen kunnen dus niet meedoen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Niet geheel juist. Ten eerste worden ze niet 'opgesloten in een kamer' maar beraadslagen ze achter gesloten deuren in de Sixtijnse kapel. En dat is geen kamer. Ten tweede: voor een conclaaf zijn alleen de kardinalen die jonger zijn dan 80 jaar stemgerechtigd met een maximum van 120 kardinalen. De oudere kardinalen hebben geen stemrecht. Bij dit conclaaf kunnen alle stemgerechtigde kardinalen meedoen want dat zijn er 117. (Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2013/02/16/conclaaf-voor-nieuwe-paus-gaat-mogelijk-eerder-van-start/)
De eerste favoriet om de nieuwe paus te worden komt uit Ghana. Turkson werd door de voorganger van Benedictus tot kardinaal benoemd. Hij vindt zelf dat het tijd wordt om een zwarte paus naar het Vaticaan te sturen. Turkson is van oordeel dat condooms binnen het huwelijk zouden moeten worden gebruikt als één van de partners met HIV besmet is.

Ook Marc Ouellet werd door Johannes Paulus II tot kardinaal benoemd. Zijn strengste standpunt heeft met abortus te maken. Ouellet vindt dat abortus nooit goed te keuren valt, zelfs in gevallen van verkrachting.

Een andere zwarte kandidaat komt uit Nigeria. Kardinaal Francis Arinze stamt ook uit de tijd van Johannes Paulus II. Net als Ouellet is hij extreem conservatief op het vlak van abortus en voorbehoedsmiddelen.

Als het geen zwarte paus wordt, dan maakt Italië een grote kans om nog eens iemand in de Heilige Stoel te tillen. Het is immers al een tijdje geleden dat we nog een Italiaanse paus hadden. Angelo Scola is in dat geval topfavoriet om Paus Benedictus XVI op te volgen. Ook acht jaar geleden werd zijn naam al veel genoemd. Hij werd door de huidige paus tot aartsbisschop van Milaan benoemd. Scola wil nauwer samenwerken met de islam en christenen in het Midden-Oosten steunen.

En als het dan ook geen Italiaan zou worden, moeten we de nieuwe paus misschien in Latijns-Amerika gaan zoeken. Kardinaal Oscar Rodriguez Maradiaga komt uit Honduras en werd door Johannes Paulus II benoemd. Hij is eerder gematigd in zijn standpunten, maar is tegen abortus. Hij had ook kritiek voor zanger Ricky Martin die een kind kreeg dankzij een draagmoeder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Turkson, Scola en Oullet zijn volgens de bookmakers favoriet. ;-)
Computoon
11 jaar geleden
Een katholiek gezegde: wie als paus het conclaaf in gaat, komt er als kardinaal weer uit. Ik verwacht overigens dat een Afrikaanse kardinaal tot paus gekozen zal worden.
In theorie kan iedere ongehuwde mannelijke katholiek tot paus gekozen worden.

In de praktijk wordt de nieuwe kandidaat al honderden jaren gekozen uit de kardinalen die aan het conclaaf deelnemen.

Als de gekozene instemt met zijn verkiezing, is hij op dat moment de nieuwe paus, mits hij ook al bisschop is. (De paus is immers per definitie ook de bisschop van Rome).

Als de gekozene instemt met zijn verkiezing maar nog geen bisschop is, wordt hij op de kortst mogelijke termijn bisschop gewijd en is hij daarna paus.

Tegenwoordig zijn alle kardinalen bisschop hoewel dat strikt genomen niet hoeft.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dus het antwoord op de vraag:

Ja, je kunt als leek paus worden mits je man bent en niet getrouwd.
(Leek = alle gedoopte katholieke gelovigen die geen wijding hebben ontvangen.)

Toegevoegd na 33 minuten:
... en na je uitverkiezing tot diaken/priester/bisschop wordt gewijd.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeer juist geantwoord! +++
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed antwoord. Plusje van mij
ronron1212
11 jaar geleden
Heb je van dit juiste antwoord ook een link ter onderbouwing. want dat alle ongehuwde mannelijke katholiek tot paus gekozen worden lijkt me erg sterk.
Computoon
11 jaar geleden
"In principe kan iedere mannelijke, ongetrouwde katholiek tot paus gekozen worden. In de praktijk zal het erop neerkomen dat de opvolger van paus Benedictus XVI gekozen wordt uit de kring van 117 kardinalen die vanaf 15 maart bijeenkomen in het conclaaf. Om tot paus gekozen te worden, is een twee derde meerderheid nodig."
Bron: http://www.katholieknieuwsblad.nl/nieuws/item/3347-het-conclaaf-wie-doet-mee?.html "Waarschijnlijk is dat een van de kardinalen (maar elke gedoopte katholieke man komt kerkjuridisch gesproken in aanmerking, op voorwaarde dat hij direct na het aannemen van de verkiezing tot bisschop wordt gewijd) aanwezig in de Sixtijnse Kapel paus zal worden. Deze procedure is beschreven onder het artikel conclaaf."
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Paus "Een conclaaf is een geheime vergadering van kiesgerechtigde kardinalen in het Vaticaan om te komen tot de keuze van een nieuwe Paus. In de Rooms Katholieke Kerk is deze keuze voorbehouden aan de kardinalen. Zij kunnen in principe iedere mannelijk katholiek kiezen, die zij geschikt achten. Feitelijk is de laatste eeuwen echter altijd een lid van het Kardinalencollege tot Paus gekozen."
Bron: http://www.conclaaf.nl/ Genoeg voor een pluspuntje;-) ?