Zijn er goede bijbelcitaten over egoïsme?

Zijn er goede bijbelcitaten over egoïsme? Zo ja kunt u ze dan geven graag met hoofdstuk en vers

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
3K

Antwoorden (3)

Jakobus 3:14

Maar als u zich laat beheersen door bittere jaloezie of egoïsme, kunt u beter niet zo hoog van de toren blazen; u zou de waarheid geweld aandoen.

Jakobus 3:16:

Waar jaloezie en egoïsme heersen, vieren wanorde en allerlei kwaad hoogtij.

Op www.biblija.net kun je heel makkelijk op woorden zoeken in de bijbel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Deze vond ik ook nog:

2 Timoteüs 3:2

De mensen zullen egoïstisch zijn, geldzuchtig, zelfingenomen en arrogant. Ze zullen God lasteren, geen ontzag tonen voor hun ouders, ondankbaar zijn en niets heilig achten.

Toegevoegd na 14 minuten:
Jesaja 56:11

Vraatzuchtige honden zijn het, onverzadigbaar. Het zijn herders die geen inzicht kunnen bieden, allemaal gaan ze hun eigen weg, ieder belust op eigen voordeel.

Jeremia 8:10

Daarom geef ik hun vrouwen weg, hun akkers geef ik aan veroveraars. Want iedereen, van groot tot klein, is op eigen voordeel uit, van profeet tot priester, ieder pleegt bedrog.

Ezechiël 33,31

Ze komen in grote groepen naar je toe en nemen tegenover je plaats, ze luisteren naar je woorden maar handelen er niet naar. Ze hebben hun mond vol van de liefde, maar ze denken alleen aan hun eigen voordeel.

....Zo kan ik nog wel een tijdje door gaan...Ik raad je aan om biblija.net te gebruiken en dan op woorden te zoeken zoals egoïsme, eigen voordeel, etc.

Toegevoegd na 16 minuten:
Overigens is 'Eigenwaan' ook een term die in de Bijbel wordt gebruikt voor eigenwaan, zoals in Filippenzen 2:3:
Handel niet uit geldingsdrang of eigenwaan, maar acht in alle bescheidenheid de ander belangrijker dan uzelf.

Misschien kun je op die term ook eens zoeken ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je................ (ik weet, de vraag was niet van mij, t antwoord niet aan mij, maar toch, dank je..............voor de link ook..........) grtjes van Umria
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan umria ;-)
Je kan op Biblija.net op twee manieren zoeken, op bijbelboeken + eventueel hoofdstukken en versnummers (passages zoeken), of op een onderwerp of iets waar je teksten van wil (woorden zoeken). Let even op in welk zoek schema je typt haha, ik zit nog wel eens bij de foute en dat ik dan iets niet kan vinden ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nog zo'n kromme min op een antwoord wat m.i. toch correct is n.a.v. de vraag. C+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje eucalypje. Zeker weer iemand een slecht humeur ofzo ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zou kunnen, ruimdenkend is het in ieder geval niet m.i. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die Jacobus 3:6 vind ik mooi: precies de Code Tabaksblat die gaat over de jaloezie van de dikbetaalde bestuurders, die eigenlijk de grondoorzaak is van de huidige wereldomvattende crisis. Dus heel waar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Klaas1952: Bedoel je Jacobus 3:16? ;-)
Tja, wat die moderne crisisgoeroes beweren, is helemaal niet zo nieuw hoor ;-) Niks nieuws onder de zon, haha.
(1 Korinthiërs 10:24) ...Laat een ieder niet zijn eigen [voordeel] blijven zoeken, maar dat van de ander.

Toegevoegd na 4 minuten:
(Galaten 5:26) . . .Laten wij niet egotistisch worden, doordat wij onderlinge wedijver aanwakkeren en elkaar benijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een min vanuit een persoonlijke opvatting. het gaat over egoisme, hoofstuk/vers staan er netjes bij dus van mij een + om de ongemotiveerde min te compenseren.
‘IK ben de HEER, uw God, die u uit Egypte, uit de slavernij, heeft bevrijd.
Vereer naast MIJ geen andere goden. Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want IK, de :HEER, uw God, duld geen andere goden naast Mij.

Voor de schuld van de ouders laat Ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze Mij haten; maar als ze #Mij# liefhebben en .....doen wat Ik gebied, bewijs Ik hun Mijn liefde tot in het duizendste geslacht.

Misbruik de naam van de HEER, uw God, niet, want wie Zijn naam misbruikt laat Hij niet vrijuit gaan.

Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen.

bron: 10 geboden wiki
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kan de min ook gemotiveerd worden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
herstel... kunnen de minnen ook gemotiveerd worden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ho.ho :) ik ga beslist niet uit van een egoïstische god.
ik ben ENORM heidens, of niet-christen net hoe het noemen wil. *Matth. 20:19 en Luc. 18:32 (hey hé!) :) voor mij is het dus onmogelijk om god met welke eigenschap dan ook te bestempelen, danwel welk recht toe te wijzen. in elke heilig boek staat dit soort teksten
hier een voorbeeldje http://www.koranonline.nl/koran/nl/index.php?subaction=showfull&id=1099093546&archive=&start_from=&ucat=2&go=NL dus..... los gezien van #een# geloof zelf wekt de tekst zélf bij mij zeker wel een egoistische/dwingende indruk op. (nog steeds zonder deze te personaliseren of aan welke god dan ook te koppelen) gewoon, een egoistische tekst uit een bepaald boek dus ##voor mij persoonlijk##. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het er persoonlijk absoluut niet mee eens dat dit gelijk staat aan het egoisme van de mens. Maar ik begrijp wel dat je dit als ongelovige zo zou op kunnen vatten, en dus is jou antwoord net zo goed als dat van mij en Aimeetje. Want het gaat hier op GV niet om persoonlijke meningen ;-) Dus van mij een plus zodra ik op de computer ben (me telefoon wil niet plussen helaas :( Sorry) om al die op mening gebaseerde minnen te compenseren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is sportief van je :) bij het antwoorden wist ik dat het minnen op zou gaan leveren overigens, maar ik mag graag een beetje eigenwijs zijn door een poging te doen/te kijken of mensen het ook vanuit een andere invalshoek kunnen zien. je hebt 'de test' doorstaan :))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad bijbelteksten over egoïsme.
Wat is er mis mee?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een egoïstische God , deze God is dat beslist NIET
als hij zijn zoon gaf om onze zonden te betalen met zijn vlees en bloed , noem je dat egoïstisch , ik dacht het niet God is een GUNNENDE God , zouden wij onze kinderen geven om de zonde van anderen te betalen , (als dat zou kunnen ) ik dacht niet dat wij dat doen zullen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik geloof niet in god, maar snap dat jij het ziet zoals je boven somschijft fixutmaris. als jij mijn kant ook zou kunnen snappen en het vanuit een andere invalshoek kon zien dan dat van jou, zou je wellicht kunnen zien /snappen dat ik helemaal nergens zeg dat god egoistisch is.
zoals ook jezurneem kan zien.... #een# bijbeltekst is #over# egoisme. nogmaals: ik koppel deze eigenschap (geen enkele) aan god. het is puur #een# tekst uit de bijbel #over# egoisme.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Eucalypje: Wat bedoel je met al die # tekens tussen je woorden? :$
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
om hier de klemtoon op te leggen in de hoop dat men het niet verkeerd opvat maar leest zoals het er staat en ook bedoeld is. (neutraal dus)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Eucalypje.
Waarom doe je zo voorzichtig ?
Wat is er verkeerd aan om een god wèl egoïstisch te vinden ?
Màg dat niet ofzo ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
denk niet dat ik voorzichtig ben, maar weet dat mensen snel gekwest zijn of zich (hun) god aangevallen voelen. (zo ook de reactie van fixutmaris ondanks mijn eerdere uitleg) en daarbij, ik kan (een) god gewoon geen menselijke eigenschappen toekennen omdat ik er niet in geloof. (net zoals ik niet kan zeggen dat kabouters of geesten egoistisch zijn, ook hier geloof ik niet in) ;-)