Hoe belangrijk is het verbod op alcoholgebruik in de islam?

Wat voor religieuze consequenties heeft alcoholgebruik voor de gelovige moslim?

14 jaar geleden
in: Religie
21.6K

Het beste antwoord

Als ik het goed heb begrepen gaan moslims die zonden begaan een tijdje naar de hel. Hoe meer zonden hoe langer de straf. Dus hoe vaker gedronken, gegokt of onkuize gedachten / daden: hoe erger het er voor je uitziet.
Voor de familie is het een schande om alcohol te drinken. De meeste moslims verbergen het voor een of meer familieleden.
Als niet-gelovige (dus iemand die niet in god gelooft of die in meer dan een god gelooft) ga je als je dood bent gewoon dood, zonder kans op een leven na de dood. Op de dag des oordeels worden de mensen gewekt (ik weet niet of ongelovigen even worden gewekt om te laten zien dat er toch een god is, om daarna in een eeuwige slaap te verzinken) en dan worden ze verdeeld: degene die hun straf moeten uitzitten worden naar de hel gestuurd, degenen die echt netjes hebben geleefd mogen naar de hemel.
Alcohol en handelingen die te veel 'man-vrouw relatie' tonen zijn echt taboe: als er op tv een drankreclame is, een man en een vrouw kussen elkaar of dansen met elkaar dan schakelen nette moslims de zender naar iets anders.
Feesten zijn de gelegenheid om zich uit te leven. Als de vrouwen onder elkaar zijn, wordt uitbundig geklapt, gedanst en gejoelt (ik weet niet hoe dat joelen heet maar het klinkt heel hoog en vrolijk, de tong wordt in het gehemelte gerolt en klinkt als "wwwrirrrrrrrrrruiw"). Al zijn die feesten ook vooral om veel te eten en thee te drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duidelijk! +1
itsme
14 jaar geleden
dank je voor je antwoord.

Andere antwoorden (4)

Je zou ze eens de kost moeten geven, er zijn genoeg moslims die alcohol drinken hoor:)...alleen zullen ze het niet graag aan hun (moslim)buurman vertellen...je weet maar nooit of hij het in de moskee doorvertelt.
Vergelijk het een beetje met het dorp staphorst:)...daar gebeuren ook zat dingen die de buurman niet weet:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer belangrijk.!
Maar jah,
Iedereen voor zich eigen. God zegt mensen die alcohol gebruiken worden zwaar gestrafd...
Meeste moslims zijn op naam moslim. Ik ook...
Een echte moslim bid 5 x per dag. En gebruik geen alcohol of drugs...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed verwoord. +1
Uit het feit, dat er AA-groepen zijn speciaal voor moslims blijkt, dat je een vraag kunt stellen bij het woord 'verbod'.....zie het meer als leefregel, richtlijn, net zoals in het christelijk geloof, dat 10 'geboden' kent, met de formulering "gij zult'.....en niet "gij mag niet".....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad verboden als moslim om alcohol te drinken. Blijkbaar gebeurt dat niet altijd maar wordt het niet op prijs gesteld als dat wordt gezegd. (zie bovenstaand antwoord met een minnetje, die zal ik hier ook wel krijgen dus).
De belangrijkste redenen waarom dit niet mag, zijn in onderstaande link te vinden. Het komt gewoon neer op fout gedrag van degene die teveel alcohol heeft gedronken.

Wat de religieuze consequenties zijn, is me niet duidelijk. Het verbod staat genoemd in de Koran:
"O jullie die geloven! Voorwaar, de wijn en het gokken en de afgodsbeelden en pijlen om te verloten zijn onreinheden die tot het werk van de satan behoren, vermijdt deze (zaken) dus. Hopelijk zullen jullie welslagen." [Qoer'aan 5:90]