Waar komt het slotwoord 'Amen' vandaan ?

en waarom wordt het alleen gebruikt om een gebed af te sluiten ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
1.7K

Het beste antwoord

De Christenen hebben die woord overgenomen uit het Hebreeuws en wordt inderdaad alleen gebruikt bij een gebed, als afsluiting. Het is een soort bekrachtiging.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Amen betekend "het zij zo"
zie bron
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zij zo
Amen komt uit het aramees - amein- en betekent 'het zij zo'
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
van het hebreeuws 'aman' of kort 'mn wat betekent : heb geloof , vertouwen, vertrouw, wat dient bevestigd te worden.
Het werd verder gebruikt in het Grieks en zo verder op de westerse taal/kerk
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik gebruik het slotwoord Amen ook weleens als iemand een geweldige uitspraak doet ofzo! Dus naar mijn inzien word het niet alleen gebruikt op het eind van een gebed(...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is een bekrachtiging en betekent: het zij zo. Denk ook maar aan het spreekwoord "Ja en amen zeggen". Dit betekent dat je geen weerwoord hebt.