Wat is het oudste religieuze geschrift en in welke taal is dat geschreven ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
4.1K

Antwoorden (2)

Hindoeïsme is de oudste godsdienst en de oudste religieuze geschriften zijn de veda's, de heilige boeken van de Hindoes.
De Veda's zijn zo'n 5000 á 7000 jaar oud en geschreven in het Sanskriet wat een heilige taal is voor de Hindoes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeggen dat het dé oudste is, is natuurlijk onzin. Het is misschien de oudste waarvan er dingen zijn overgeleverd, maar wie weet wat er daarvoor allemaal was? Godsdienst lijkt me niet 7000 jaar geleden plotsklaps ontstaan. Daarnaast kloppen die 5000 à 7000 jaar niet eens. De oudste Veda's komen zo'n beetje uit 1500 v.C., dat is dus zo'n 3500 jaar oud. Verder werden de Veda's uitsluitend mondeling overgeleverd in eerste instantie. De oudste overgebleven *geschriften* stammen uit de 11e eeuw. http://en.wikipedia.org/wiki/Vedas#Chronology Het spijt me, maar dit antwoord is absoluut een min waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hindoeïsme is wel de oudste nog levende godsdienst.
rose
12 jaar geleden
Sorry, Widar, op zijn best de oudste BEKENDE nog levende godsdienst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je hebt vast gelijk. Er zullen vast wel kleinere religies zijn in bv. Australië die nog veel ouder zijn.
Het oudste religieuze geschrift is een tempelhyme uit Soemerië, uit ongeveer 2600 v.C, geschreven in het Soemerisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Ook hier natuurlijk 'bekende', Widar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard. Maar we kunnen niet van hypothetische oudere geschriften uitgaan. Zo werkt het gewoon in de wetenschap. We doen uitspraken op basis van wat er bekend is. Wordt er meer bekend, dan wijzigen we de uitspraken. Uiteindelijk kun je overal "voor zover bekend" achter zetten natuurlijk, maar dan wordt je moe van 't typen. Dus laten we dat meestal gewoon weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb 't hier overigens niet over religies he.
rose
12 jaar geleden
Juist in de wetenschap is het een goede gewoonte om te spreken van de oudste bewaard gebleven geschriften, of de oudste bekende geschriften enz. Toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt er ook vanaf tegen wie je 't hebt. Kijk, op een vraag als deze, is een antwoord als dat van mij prima. Hij vraagt welke het oudste is en in welke taal. Ik geef een geschrift en taal aan. Aan een toevoeging als "oudst bekend" of "oudst bewaard gebleven" heeft de vraagsteller hier niets.