Waarom verzetten de meeste orthodoxe christenen zich heftig tegen euthanesie maar zijn ze tegelijk wel voorstanders van de doodstraf ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, dat vind ik nou een hele goede vraag, waarop ik het antwoord echt niet weet. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een goede vraag, ik ben zelf fel tegen de doodstraf en vraag me af hoe mensen dit recht kunnen breien in hun hoofd. +1 van mij

Antwoorden (9)

Hoe orthodox kun je zijn?

Orthodoxe Christenen praten anderen na, ze noemen zich toch orthodoxe Christenen, daarom alleen al...

Ze verheerlijken de mening van een ander en hopen dat dat de juiste mening is... Ze weten het niet, maar hopen het en geloven vurig dat het juist is...

En als de club voorstander is dan zijn zij dat toch ook, het zijn toch volgelingen, wat kun je dan kwalijk genomen worden... Jij stapt toch op de trein van Basel naar Breda, dan ben je toch elke controle kwijt en overgeleverd aan een chauffeur, aan een ander die alles voor je bepaalt... En je moet maar hopen dat je eindbestemming Breda zal worden zoals beloofd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat is dit voor een antwoord? je bent aan het bazelen. (met je Bazel naar Breda)
Dit probleem zit niet zo zeer in het feit dat ze orthodox zijn. Maar voornamelijk in het feit dat het heilige boek de bijbel predict dat je kwaad met het zwaard moet bestrijden. En laat de doodstraf vroeger ondermeer met het zwaard uitgevoerd te worden...

Maar dit probleem hebben we niet alleen met de orthodox christenen. Dit probleem hebben ook met het gros van de moslims. Helaas...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Omdat ze orthodox dus van 100e jaren geleden denken en niets hebben bijgeleerd of in ieder geval nergens voor open staan.Willen alleen religieus denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik het goed heb begrepen zit het als volgt:
Het zijn volgens het christendom twee verschillende dingen.
Doodstraf wordt toegepast om kwaad met kwaad te vergelden.
Maar je mag niet een leven beëindigen om wat anderen dan humanitaire redenen noemen. God bepaalt wel wanneer iemand overlijdt; een leven is heilig.
Paus Johannes Paulus II is worstelend aan zijn eindje gekomen, maar wilde en mocht niet worden "geholpen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God bepaalt wanneer iemand overlijdt, maar als iemand kwaad heeft gedaan gelooft men plots niet meer dat God het wel alleen af kan, dan moet er zo nodig worden ingegrepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@feniks, inderdaad, zo begrijp ik dat ook.
De logica van de gymschoen.
Het is eigenlijk heel kort en krachtig; de Bijbel vindt de doodstraf goed, maar doodslag niet.
De doodstraf is heel Bijbels, en daar christenen in de Bijbel geloven vinden ze dat vaak ook zo.
Het is volgens de Bijbel ten strengste verboden om iemands leven te nemen of te helpen beëindigen. Evenals om zelfmoord te plegen. Deze mensen zullen zeker slecht eindigen en eeuwige hel staat hen te wachten volgens de Bijbel.
Nu kun je natuurlijk (als christen gesproken) de Bijbel op meerdere manieren intepreteren... ik vind al snel: de Bijbel is geschreven in een heel vroegere tijd, laten we alles terugkoppelen naar het hier en nu en er zijn heel andere regels en wetten veel relevanter. Ik wil verder geen discussie over of het wel of niet waar is wat er in de Bijbel staat. Mensen die er in geloven denken dat het het allemaal klopt en proberen daar naar te leven. Echter in de Bijbel zelf staan ook veel tegenstrijdigheden die we allemaal op een andere manier kunnen interpreteren.
Mensen die er niet in geloven leven op hun eigen manier en geloven op hun eigen manier... ieder in zijn waarde laten, in respect samen op deze wereld leven. Geen mensen doodmaken qua doodstraf... wie zijn wij om dat vonnis uit te voeren? En als iemand dan kiest voor euthenasie... ik weet niet of ik er aan mee zou willen werken als ik arts was...nooit over nagedacht, maar mij dunkt: iemand heeft het recht om beslissingen te nemen over zijn eigen leven... al is dat niet bepaald Bijbels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Logisch nadenken is niet hun sterkste kant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens het woordenboek is orthodox je streng aan een bepaalde leer houden. Het Engelse woord voor streng is strict. Streng heeft in onze taal een negatieve klank gekregen, maar streng kan dus ook positief zijn in de zin van precies. Zeggen wat je doet, doen wat je zegt, als je daar streng in bent, word je meestal gewaardeerd. Dat als inleiding op orthodoxe christenen.

Is de christelijke leer voor de doodstraf? Daar geeft zij geen expliciet antwoord op. De God van de Bijbel wel. God is voor de doodstraf. Tenminste, als Hij de Rechter is. De God van de Bijbel is ook duidelijk wat betreft het veroordelen van mensen: oordeel niet opdat je niet geoordeeld wordt. Want de maat waarmee je meet, zal je gemeten worden (Mattheüs 7:1).

Dus God is voor de doodstraf. God is reuze streng. 0 fout is een 10, 1 fout is een 0, om het in schooltermen te zeggen. Eigenlijk verdient iedereen de doodstraf. En daarom is Hij zelf mens geworden om voor onze zonden te sterven. Dat is wel het sterkste wat de Bijbel over de doodstraf zegt en hoe orthodoxe christenen eensgezind over de doodstraf denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort door de bocht:

De doodstraf wordt in de Bijbel, vooral in het Oude Testament, veelvuldig gehanteerd. Vraag is of dit na het Nieuwe Testament nog steeds legitiem is volgens God is de vraag.

Euthanesie ligt anders. Volgens Christenen is God de enige die over leven of dood mag beslissen, maar verschil is dat zij de doodstraf dan een door God gegeven middel zien, die dus gebruikt mag worden.

Of iets in die trant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er heel veel verschillende interpretaties aan verschillende bijbels teksten worden gegeven en mensen die een bepaalde stroming die het dichtst bij hun eigen waarheid komt vaak in hun geheel omarmen. Net als de keuze voor een politieke partij.