is het mogelijk om als 'leek' die welwillend is, toe te treden in een klooster en wat moet men daarvoor doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
4K
walter
12 jaar geleden
Toevalig naar De Reunie gekeken? :-)

Het beste antwoord

Dan wordt je een lekenbroeder of - zuster.

Bij de monnikenordes bestaat vandaag het streven aan het instituut der conversi (lekenbroeders) nieuwe inhoud te geven.

Omdat steeds minder mensen priester, of monnik, of religieus zuster willen worden, nemen veel kloosters
mensen op die als niet religieus geassocieerd lid in de communiteit willen wonen en werken.

Lees hier verhalen van mensen die dat hebben gedaan.

http://www.intermediair.nl/artikel/carrireswitch/146525/carrireswitch-het-klooster-in.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet helemaal het beste antwoord, maar wel het meest bevredigende; je hebt een link van verhalen toegevoegd die vast erg intressant zijn

Andere antwoorden (2)

Ja, dat is mogelijk. Je meldt je aan bij het klooster van je keuze (wel zo prettig natuurlijk als dat er een is met een leefstijl die je aanspreekt, want als het goed is gaat het om de rest van je leven), en daar wordt je dan vanzelf het opleidingstaject ingeloodst.

Traject, want het is niet iets dat je van de ene op de andere dag doet ; daar gaat veel tijd, gesprekken, beslissingen, keuzes en aanpassing overheen. Het kan dan ook wel ettelijke jaren duren voor je echt non/monnik bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan. Dan ben je een oblaat, een geassocieerd lid van een abdij. Iemand die binnen de kloostermuren woont en de levenswijze van de monniken deelt, echter zonder zich geheel aan het klooster te verbinden.
Het zal ervan afhangen aan welke gemeenschap je verbonden wilt worden wat er de voorwaarden voor zijn. Dat kan een proeftijd van een jaar zijn, en dan een belofte doen.
Amadea