Als je gedoopt ben krijg je daar ook een bevestiging van van de kerk waar je gedoopt ben ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
16.1K

Het beste antwoord

Voor de katholieke Kerk geldt: alle dopen moeten worden vastgelegd in het doopregister. Deze blijven altijd bewaard. De pastoor van de parochie is ervoor verantwoordelijk dat dit register wordt bijgehouden. Als iemand zijn eerste H. Communie wil doen of het sacrament van het Vormsel wil ontvangen of als katholiek kerkelijk wil trouwen, moet in dat register nagekeken worden of je gedoopt bent. Het Doopsel is namelijk altijd het eerste sacrament.

Je kunt uit dat doopregister een uittreksel opvragen. Dit doe je bij de parochieadministratie van de parochie waarin je gedoopt bent (of van de parochie waar tegenwoordig de parochie onder valt waarin je gedoopt bent.) Dit uittreksel is een standaardkaart, ter grootte van een briefkaart, die geheel in het Latijn gesteld is, dus ook internationaal bruikbaar. Ook is die kaart voor het Vormsel en het huwelijk te gebruiken. ('Extractum e registro baptismali/confirm. et matrim.')
Computoon
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is niet standaard, maar je kunt er altijd om vragen. In sommige kerken krijg je een doopkaart mee, maar ook als je zoiets niet krijgt, kun je altijd vragen om een doopbewijs of om een attest dat bevestigt dat en wanneer jij gedoopt bent in die kerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn zelfs kerken die het op internet zetten inclusief foto.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het wordt trouwens ook wel in het trouwboekje gezet als je er om vraagt.
En vroeger stond het in het doopregister.
OOk daar staan er diverse van op internet vandaag.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alle kerken hebben een doopregister.