Wat doe je allemaal in de moskee bij een dienst?

Ik snap dat je eerst binnentreedt en je schoenen uitdoet. En dan? Of is dat bij elke moskee anders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
11.5K

Antwoorden (5)

Eerst wassen ( zodat je REIN word)
En daarna bidden natuurlijk :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een mogelijkheid om je ritueel te wassen als je dit thuis nog niet hebt gedaan (wudu). Als men in een groep de salat (gebed)verricht, treedt één persoon op als imam Het gebed start met de iqamah die zo mogelijk door een tweede persoon verricht wordt. De groep volgt dan de handelingen van de imam. De groep mag hem of haar niet voor zijn in de handelingen, tegelijkertijd mag in sommige gevallen wel.

Na het gebed gebruiken ze de moskee ook als ontmoetingsplaats met gezellig samen zijn, waarbij ze ook thee kunnen drinken.

Er wordt voor de kinderen ook les gegeven in het lezen/leren uit de koran.

Toegevoegd na 4 minuten:
Op vrijdag zijn alle mannelijke moslims verplicht het middaggebed (salat al-djuma) in de (vrijdag-)moskee te doen. Ook op feestdagen (Eid-ul Fitr en Eid-ul Adha) is het gebruikelijk speciale salats te verrichten, meestal in zeer grote groepen.

Op vrijdag leest de imam verzen uit de koran (soms met zangerige stem)

Vrouwen en mannen zijn gescheiden in een moskee, ze bidden ook niet samen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, ik weet dit ook uit ervaring.
Rieneke1
12 jaar geleden
bedankt voor de info, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben in verschillende moskeeën geweest en ook marokkaanse waar zeker ook thee werd gedronken. Bij alle moskeeën waar ik ben geweest zowel in NL en in USA gingen de vrouwen niet met de mannen samen in 1 ruimte bidden. Via luidsprekers hoorde je de imam en werd er gebeden.
Het klinkt zangerig in mijn oren, want het wordt niet gewoon voorgelezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik noem het ook geen zingen, want er zit ook geen muziek bij, het wordt ook niet voorgelezen zoals je normaal doet. Maar heeft wel een bepaalde klank, met veel modulatie. Ik ben in een moskee in drachten geweest waar werd voorgelezen op vrijdag met afsluiting het gebed. Vrouwen zaten apart en niet achter mannen in 1 ruimte. Bedankt voor je toelichting!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-D
Je vraagt naar een 'dienst', maar dat bestaat niet in de islaam. Je bidt wel samen.

Als moslim ben je verplicht vijf keer per dag te bidden. Het beste is als je dat samen doet. Daarvoor kun je dus naar de moskee toe gaan. Grofweg kun je zeggen dat er een gebed anderhalf uur vóór zonsopgang is, een gebed net na het hoogste punt van de zon, een gebed halverwege dat gebed en het volgende gebed, een gebed bij zonsondergang en een gebed anderhalf uur na zonsondergang.

Je kunt zowel thuis als bij de moskee woedoe nemen, de rituele wassing. Je schoenen doe je uit, omdat er vuil aan kan zitten en omdat je op de grond bidt, is dat niet zo smakelijk anders.

Hoewel er verschillen zijn tussen moslims (zogenaamde rechtsscholen) kun je bij binnenkomst een vrijwillig gebed bidden (soenna). Daarmee 'groet' je de moskee.

Na de adhaan (gebedsoproep) volgt op instructie van de imaam (degene die het gebed leidt) de iqama (snellere gebedsoproep, waarbij ook gezegd wordt: het gebed is begonnen). Achter de imaam stelt men zich op in rechte rijen. De vrouwen nemen plaats op de achterste rijen of in een aparte vrouwenruimte, bijv. gescheiden door een muur of gordijn.

Het gebed is in principe altijd hetzelfde, maar er is wel verschil tussen het aantal eenheden, raka'a genoemd. Ook verschilt het aantal soenna-raka'at, dus wat je voor en na het verplichte gebed bidt. Eén raka'a kan in ongeveer 1 minuut gebeden worden, maar kan ook langer duren, afhankelijk van de Qur'aanrecitatie. Het maximale aantal verplichte raka'at van een gebed is 4.

Het vrijdagmiddaggebed verschilt van de andere middaggebeden. Als je dan naar de moskee gaat, wordt er een preek (choetbah) gegeven. Die kan in het Nederlands zijn, maar ook in de taal van de groep mensen die aanwezig is, of zelfs beide of nog meer talen. Tijdens de choetbah luister je alleen. In sommige moskeeën duurt de choetbah 5 minuten, in andere 40 minuten. Na de choetbah volgen nog een aantal zegeningen. Dit gebeurt allemaal vanaf een soort kleine verhoging. Na de choetbah gaat de imaam voor de groep staan, klinkt de iqama weer en wordt er samen gebeden. Normaliter wordt er overdag niet hardop gereciteerd, maar wel tijdens het gemeenschappelijke gebed op vrijdagmiddag. Deze salaat (gebed) bestaat uit 2 raka'at.

Na het gebed bidden sommigen soenna, anderen praten met elkaar en anderen gaan naar huis of naar hun werk.

Tijdens de zomertijd valt dit vrijdagmiddaggebed rond 2 uur in Nederland, in de winter rond 1 uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in een moskee bid je tot een afgod. Beter is het om alleen de Levende God van de Bijbel te vereren!
Gerbrig Arends

Toegevoegd na 2 minuten:
en je rein te laten maken door Jezus Messias!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is al enorm veel informatie gegeven, heb niet alles gelezen, maar zet er toch wat bij

Iedere dag is er de mogelijk de bidden in de moskee, maar vooral vrijdag is het echt een gebedsdag. De moslims komen dan bijeen in de moskee om gezameljjk te bidden en zo gezamelijk tot God te komen.
Tijdens het gebed staande moslims naast elkaar in rijen en de imam leidt het gebed voorop. Hij reciteert versen uit de Koran hard op(de rest luistert ernaar en kan het voor zichzelf reciteren).
Na het gebed wordt er vaak nog een lezing gegeven, dat kan overal over gaan, bijvoorbeeld hoe men om moet gaan met dagelijkse gebeurtenissen etc... Soms wordt er in de moskee op vrijdag ook gebeden voor een moslim overledene.

Als het gebed is afgelopen kan blijft
Men vaak nog met elkaar praten en daarna kan iedereen zijn eigen gangetje weer gaan.

Het gezamelijke gebed is er om de broederlijke band te versterken, in de islam is het erg belangrijk om er voor elkaar te zijn en om broederlijk met elkander om te gaan.

Als je de mogelijkheid krijgt om in een moskee mee te kijken, kun je dat doen!