Mag een Christen verkering hebben met een atheïst?

Ik heb hierover al verschillende dingen gehoord en verschilt dit nou per tak het Christendom, dus gereformeerd of katholiek? Of is er een 'algemene richtlijn' voor binnen het Christendom?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Theologisch gezien: Nee. De bijbel zegt op meerdere punten dat het volk van God niet mag trouwen met hen die een andere God aanbidden. In 2 Korintiërs 6 vers 14 en 15 staat bijvoorbeeld: 'Loop niet in een en hetzelfde span met ongelovigen. Wat is de verwantschap tussen gerechtigheid en wetteloosheid? Wat heeft licht met duisternis te maken? Waarin lijken Christus en Beliar op elkaar? Wat hebben een gelovige en een ongelovige gemeen?' En even verderop in vers 17: 'Daarom zegt de Heer: Ga weg bij de ongelovigen, zonder je van hen af en raak niets aan wat onrein is' Een atheïst ontkent elk bestaan van God, en de bijbel is heel duidelijk over hoe God hier over denkt. Aangezien de Bijbel voor katholieken en protestanten op deze punten gelijk is (het verschil tussen hun bijbels is dat katholieken iets meer boeken er in hebben opgenomen, dat even terzijde), is er ook geen verschil over of ze het volgens de letter van de wet wel of niet toe zouden horen te staan. Er valt weinig niet te begrijpen aan onder andere bovengenoemde teksten, maar ook aan andere. Dat neemt natuurlijk niet weg dat er een hele hoop relaties zijn tussen gelovigen en atheïsten, en er ook tig huwelijken tussen worden gesloten (zelfs in kerken!). Maar mijn voorgenoemde antwoord is dus puur gebaseerd op de bijbel, niet op de praktijk of mijn persoonlijke mening of de mening van de meerderheid of zo ;-) Elke christen is anders. De 1 zal meer waarde hechten aan de bijbel dan de ander, en de een zal veel meer moeite hebben met zo'n relatie dan een ander. Dat is zo bij katholieken, bij protestanten, overal. Mensen verschillen in alles, ook in religie ;-) Maar de bijbel wordt binnen het gehele Christendom toch echt wel als richtlijn gezien uiteraard! Overigens even terzijde: vergis je niet in het verschil tussen een atheïst en een agnost. Een atheïst weet zeker dat er geen God is en ontkent elk bestaan. De mensen die zeggen 'ik geloof wel dat er iets is, maar ik weet niet wat. Zie ik wel als ik dood ben' zijn meestal eigenlijk agnost terwijl ze zich atheïst noemen. Agnosten vinden dat zij niet de mogelijkheid hebben te weten of God bestaat. Zij ontkennen zijn bestaan niet, maar bevestigen het evenmin. Er zijn een hoop christenen die vinden dat een relatie met een atheïst niet kan, maar met een agnost al wat beter 'voegbaar' is. Daar over zijn de meningen onder christenen nog veel meer verdeeld dan over wel of geen relatie met een atheïst.

Bronnen:
de Bijbel

Ja, nee. Ja een christen mag verkering hebben met een atheïst. Nee, er bestaat geen algemene richtlijn voor. Mijn richtlijn is; Liefde laat zich niet sturen door een geloof, en liefde overwint alles. Toegevoegd na 1 minuut: Het kan alleen niet tot een kerkelijk huwelijk komen, maar een wettelijk huwelijk stelt geen eisen aan het geloof.

Daar staat niets over in de wet. Dus het mag.

Het lijkt mij zowiezo prettiger om een relatie te hebben met iemand die hetzelfde denkt, beleefd en meemaakt als jij zelf doet. Verder geeft de bijbel hier wel raad over. In 1 Korinthiers 7:39 wordt aangeraden om alleen in de heer te trouwen. Kom niet onder een ongelijk juk 2 Kortinthiers 6:14. Natuurlijk is het aan iedereen zelf om te kijken of je wel of niet een relatie aangaat met iemand die niet gelovig is of een ander geloof heeft. Als je de raad in de bijbel wilt volgen dan doe je het niet.

Ligt er aan, aan wie je het vraagt! De atheïsten zullen er geen probleem van maken, wat betreft "de verschillende takken van christendom" zoveel verschillende takken, zoveel verschillende meningen. Momenteel doen de meeste christendom aanhangers niet zo moeilijk meer, maar b.v. 20jaar geleden, was het spreek woord "2 geloven op één kussen, daar slaap de duivel tussen" nog erg populair.