Mag een Christen verkering hebben met een atheïst?

Ik heb hierover al verschillende dingen gehoord en verschilt dit nou per tak het Christendom, dus gereformeerd of katholiek? Of is er een 'algemene richtlijn' voor binnen het Christendom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
5.1K

Het beste antwoord

Theologisch gezien: Nee. De bijbel zegt op meerdere punten dat het volk van God niet mag trouwen met hen die een andere God aanbidden.

In 2 Korintiërs 6 vers 14 en 15 staat bijvoorbeeld:
'Loop niet in een en hetzelfde span met ongelovigen. Wat is de verwantschap tussen gerechtigheid en wetteloosheid? Wat heeft licht met duisternis te maken? Waarin lijken Christus en Beliar op elkaar? Wat hebben een gelovige en een ongelovige gemeen?'

En even verderop in vers 17: 'Daarom zegt de Heer: Ga weg bij de ongelovigen, zonder je van hen af en raak niets aan wat onrein is'

Een atheïst ontkent elk bestaan van God, en de bijbel is heel duidelijk over hoe God hier over denkt.

Aangezien de Bijbel voor katholieken en protestanten op deze punten gelijk is (het verschil tussen hun bijbels is dat katholieken iets meer boeken er in hebben opgenomen, dat even terzijde), is er ook geen verschil over of ze het volgens de letter van de wet wel of niet toe zouden horen te staan. Er valt weinig niet te begrijpen aan onder andere bovengenoemde teksten, maar ook aan andere.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat er een hele hoop relaties zijn tussen gelovigen en atheïsten, en er ook tig huwelijken tussen worden gesloten (zelfs in kerken!). Maar mijn voorgenoemde antwoord is dus puur gebaseerd op de bijbel, niet op de praktijk of mijn persoonlijke mening of de mening van de meerderheid of zo ;-) Elke christen is anders. De 1 zal meer waarde hechten aan de bijbel dan de ander, en de een zal veel meer moeite hebben met zo'n relatie dan een ander. Dat is zo bij katholieken, bij protestanten, overal. Mensen verschillen in alles, ook in religie ;-)
Maar de bijbel wordt binnen het gehele Christendom toch echt wel als richtlijn gezien uiteraard!

Overigens even terzijde: vergis je niet in het verschil tussen een atheïst en een agnost. Een atheïst weet zeker dat er geen God is en ontkent elk bestaan. De mensen die zeggen 'ik geloof wel dat er iets is, maar ik weet niet wat. Zie ik wel als ik dood ben' zijn meestal eigenlijk agnost terwijl ze zich atheïst noemen. Agnosten vinden dat zij niet de mogelijkheid hebben te weten of God bestaat. Zij ontkennen zijn bestaan niet, maar bevestigen het evenmin. Er zijn een hoop christenen die vinden dat een relatie met een atheïst niet kan, maar met een agnost al wat beter 'voegbaar' is. Daar over zijn de meningen onder christenen nog veel meer verdeeld dan over wel of geen relatie met een atheïst.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens het oude testament moeten we te vuur en te zwaard bestreden worden. Het nieuwe testament is wat dat betreft iets milder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is jou mening, dat het nieuwe testament milder is dan het oude en dat dat niet samen zou gaan (wat echt wel kan volgens vele theologen) ;-)
Ik laat het bij mijn antwoord, op de bijbel gebaseerd zonder mijn mening te geven over wat ik er van vind van zo'n relatie of wat ik van de bijbel, zowel nieuw als oude testament vind. Ten eerste omdat ik denk dat de antwoordgeefster niet geïnteresseerd is in mijn mening, maar in controleerbare dingen en ten tweede omdat we hier op GV eindeloos kunnen discussiëren over het geloof en als ik íets zeker weet dan is het wel dat wij op GV echt niet de kwestie van het wel of niet bestaan van God gaan oplossen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg nergens dat het niet samen kan gaan, het gaat juist prima samen bij wijze van voortschrijdend inzicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, sorry, dan had ik je verkeerd opgevat!:$
Helemaal mijn fout, nu ik het overlees, zie ik inderdaad dat je het anders schreef dan ik het las. Nogmaals mijn excuses.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, viridiflavus, je hebt gelijk denk ik. Om mijn antwoord, laatste deel, wat bij te stellen/verduidelijken even op een rijtje volgens wikipedia:
Men onderscheidt naast het atheïsme, ook het agnosticisme en het filosofisch materialisme. Een atheïst ontkent het bestaan van goden, maar gaat er niet noodzakelijk van uit dat er 'niets' is tussen hemel en aarde. Een agnost stelt dat het niet mogelijk is om het bestaan van hogere machten aan te tonen, maar evenmin het niet-bestaan (agnosis betekent "geen kennis"). Het filosofisch materialisme stelt dat alles tot strikt materiële processen te herleiden is, ook onze denkprocessen. Alle materialisten zijn bij definitie atheïsten, maar niet alle atheïsten zijn materialisten. Zo zijn er mensen die het bestaan van goden verwerpen, maar in telepathie geloven. Zij zijn atheïsten, maar geen materialisten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik acht het bestaan van god ongeveer net zo onwaarschijnlijk als het bestaan van het vliegend spaghettimonster, Sinterklaas, de theepot in een baan om de zon of het gegeven dat Frodo Baggins nog zou leven. Maakt dat mij een agnost? Lekker verder dromen, heb vertrouwen.

Andere antwoorden (4)

Ja, nee. Ja een christen mag verkering hebben met een atheïst. Nee, er bestaat geen algemene richtlijn voor.
Mijn richtlijn is; Liefde laat zich niet sturen door een geloof, en liefde overwint alles.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het kan alleen niet tot een kerkelijk huwelijk komen, maar een wettelijk huwelijk stelt geen eisen aan het geloof.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bijbel geeft wel degelijk richtlijnen aan hier over!
En een kerkelijk huwelijk kan in sommige kerken ook...
Wat niet wegneemt dat ik het met je eens ben dat liefde zich niet laat sturen door een geloof... ;-)
jc54
12 jaar geleden
Sorry voor mijn minder goede bijbelkennis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat geeft niks ;-) Maar ik wees je er even op, omdat je in je antwoord wel zegt dat er geen richtlijnen zíjn. Die zijn er in principe wel, er van uitgaand dat het Christendom op de bijbel gebouwd is ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geloof tussen een atheïst en een christen is nogal verschillend.
Mij lijkt het erg logisch dat liefde dan niet het allerbelangrijke is voor beiden, want ze zijn beiden ergens van overtuigd. En als dat niet klikt dan is het nogal moeilijk om een belangrijk iets in je leven te delen met je naaste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ randeb. Kan heel goed. Ik vraag er niet naar. Hij vertelt er niks over. Zijn er vragen over het geloof dat gaan onze kinderen tzt maar naar opa of oma. Of papa.
Daar staat niets over in de wet. Dus het mag.
12 jaar geleden
Het lijkt mij zowiezo prettiger om een relatie te hebben met iemand die hetzelfde denkt, beleefd en meemaakt als jij zelf doet.
Verder geeft de bijbel hier wel raad over.
In 1 Korinthiers 7:39 wordt aangeraden om alleen in de heer te trouwen.
Kom niet onder een ongelijk juk 2 Kortinthiers 6:14.
Natuurlijk is het aan iedereen zelf om te kijken of je wel of niet een relatie aangaat met iemand die niet gelovig is of een ander geloof heeft.
Als je de raad in de bijbel wilt volgen dan doe je het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt er aan, aan wie je het vraagt! De atheïsten zullen er geen probleem van maken, wat betreft "de verschillende takken van christendom" zoveel verschillende takken, zoveel verschillende meningen. Momenteel doen de meeste christendom aanhangers niet zo moeilijk meer, maar b.v. 20jaar geleden, was het spreek woord "2 geloven op één kussen, daar slaap de duivel tussen" nog erg populair.