Waarom word een overleden moslim zonder kist, met zijn gezicht richting Mekka begraven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
7.7K

Antwoorden (4)

Een hele interessante vraag. Zeker het eerste gedeelte waarin je je volgens mij afvraagt waarom mensen in een doodskist begraven worden. Zoals je zelf misschien ook al gedaan hebt, heb ik zelf ook proberen te zoeken naar deze reden.

Het zou eerder uit gewoonte / voorschriften kunnen zijn dan dat het daadwerkelijk een reden heeft. Het doel van balseming of een doodskist zou kunnen zijn om het vergaan van het lichaam te vertragen. In het geval van een doodskist blijft het lichaam vaak intact onder de grond (niet verpletterd) en kunnen er makkelijker object mee de grond in bij de geliefde.

Op hun zij met gezicht naar Mekka. Dat is omdat Mekka de heilige stad is voor moslims. Een belangrijk punt is ook dat graven van moslims nooit geruimd mogen worden, aangezien ze zullen opstaan op 'de dag des oordeels' volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zeer belangrijk voor een moslims dat het lichaam zo spoedig mogelijk na de dood één wordt met de aarde. Dit omdat moslims geloven dat wij (deels) van aarde zijn gemaakt/geschapen. Net als in het natuur zeg maar.

De Qoer'aan zegt op verschillende plaatsen dat de mensen zijn geschapen van stof/aarde. Het volgende vers refereert naar de oorsprong van de mens:

"Voorwaar, Wij schiepen jullie uit aarde." [Qoer'aan 22:5]

We weten nu dat alle elementen die aanwezig zijn in het menselijke lichaam (de bestanddelen van het menselijke lichaam), in kleine en grote hoeveelheden in de aarde aanwezig zijn. Dit is de wetenschappelijke verklaring voor het Qoer'anisch vers dat zegt dat de mens is geschapen van aarde.

Mischien een rare vergelijking, maar ik moest ook even aan de film Avatar denken. Daarin zag je dat een dood lichaam naakt op het aarde, tussen de planten werd gelegd zodat het opgenomen kon worden door hun planeet Pandora.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Islam zet een pre-islamitische traditie voort. In de tijd dat de Islam ontstond was het een op het arabisch schiereiland wijd verbreid gebruik om mensen in lijkwades te begraven. In dat opzicht lijken de voorschriften in de Islam veel op die van het Jodendom in die tijd. Later zijn die gebruiken in de Sharia vastgelegd. Ook de opvatting dat de mens voortkomt uit de aarde is iets wat de Islam en het Jodendom gemeenschappelijk hebben. כי עפר אתה ואל עפר תשוב, stof zijt gij en tot stof zult gij terugkeren.

Het gezicht richting Mekka (Qibla) net als tijdens het gebed is ook een (vrome) traditie die later als religieus voorschrift is vastgelegd. Ook dit heeft een parallel met het jodendom, waar mensen worden begraven met hun voeten naar Jerusalem en wordt gebeden met het gezicht naar Jerusalem (מזרח letterlijk "oosten").
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En weer een minkukeltje !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat de Islam al voor het begin der tijden is geopenbaard is een respectabele geloofsuitspraak. Historisch gegeven is dat Mohammed werd geboren en opgroeide in een omgeving waarin allerlei andere monotheistische gemeenschappen leefden : Hanifs (pre-islamitische monetheisten, joden (diaspora) en allerlei soorten christenen. Mohammed trouwde met een joodse weduwe, Kadidhya. Op zijn karavaanreizen kwam Mohammed met al deze groepen in contact. De Openbaring kwam dus voor Mohammed niet als een baksteen uit de lucht vallen, maar sloot aan bij een referentiekader dat hij al had meegekregen. In die zin zijn verwijzingen naar joodse opvattingen uiterst relevant. Voor mij is de verhouding tussen geloofswaarheid en historische feitelijkheid een van de kwesties waar we in de Islam een weg in zullen moeten (gaan) vinden, broeder.
Het taboe op een historisch-kritische benadering van de traditie en heilige en minder heilige teksten zijn in mij ogen een rem op de ontwikkeling en verdieping van de Islam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heb je last van een minnaar, Sherpa. Ik zie bij werkelijk elk antwoord dat ik van je zie een ongefundeerde en meestal volstrekt belachelijke min staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Izmo: NU doen ze dat misschien vanuit hun overtuiging, maar toen het is begonnen, deden ze dat dus als voortzetting van een oudere traditie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar Jij wil het tenminste snappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de luxe het van buiten te kunnen bekijken.
Volgens het voorbeeld van de profeet Mohammed worden lichamen in 3 of stukken stof gewikkeld. Het is toegelaten om het lichaam in een kist of op een plank naar het graf te vervoeren. Indien de wet het toelaat wordt het lichaam uit de kist genomen of wordt er zand in de kist gedaan. Het hoofd van de overledene wordt op een kussentje van zand gelegd of op een steen.

De dode moet geëerd worden, zoals hij levend geëerd werd, door zijn lichaam waardig te begraven, en het is aangeraden het richting Mekka waarnaar hij ook tijdens zijn leven gericht was.

Het lichaam kan op zijn rechterzijde in het graf worden gelegd, zodat het gezicht naar Mekka kijkt. Dit wordt meestal gedaan, maar het lichaam kan ook met de voeten naar Mekka worden gelegd, zodat wanneer hij zich opricht, zijn blik naar Mekka is gericht of op de linkerzijde, zodat de ogen van de overledene (die naar binnen zijn gedraaid) naar Mekka zijn gericht.

Het is een verplichting een moslim te begraven en voldoende diep te begraven uit eerbied voor de menselijke waardigheid. Het is aanbevolen en volgens het voorbeeld van de profeet Mohammed (vzmh) om een lichaam op een begraafplaats te begraven en het lichaam eerst met zijn voeten in het graf te leggen.

Toegevoegd na 1 dag:
Na aanleiding van een reactie: Moslims volgen hetgeen God van hen wil en wat de profeet Mohammed (zvmh) heeft laten zien. Dat voorbeeld wordt de soenna genoemd. In de soenna is het gebruikelijk dat lichamen zonder kist begraven worden, omdat de profeet Mohammed (zvmh) het ook zo deed. In principe is het dus geen verplichting, zoals bijvoorbeeld de salaat, het 5-dagelijkse gebed, maar het is als moslim goed om te doen, zoals de profeet Mohammed (zvmh) het heeft voorgedaan. Op het moment dat het voorbeeld niet gevolgd kan worden, zoals lange tijd het in Nederland niet was toegestaan zonder kist begraven te worden, dan wijkt men af van Mohammeds voorbeeld.

Als moslim ga je er vanuit dat God Mohammed (zvmh) stuurde om de mensen een voorbeeld te geven. Overigens, die voorbeelden zijn soms plaats- en tijdgebonden, soms niet. Zo zal een eskimo geen sandalen dragen, terwijl Mohammed (zvmh) wel sandalen droeg.