Vinden de mensen die (iedere zondag) naar de kerk gaan het ook echt leuk of doen ze het omdat ze zich verplicht voelen?

Ik ging vroeger altijd met mijn moeder op kerstavond naar de kerk.
Eerst was dit een familie ding maar uiteindelijk gingen we nog maar met zijn 2en.
Ik heb niet zozeer iets met geloof maar met kerst voelde ik me eerst wel een beetje verplicht om te gaan.
Al was het maar omdat ik daarna cadeaus kreeg.
Ik heb me best gedaan om er met een goed gevoel voor te blijven gaan maar het was voor mij zo'n saaie gebeurtenis - met alle respect voor de mensen die iedere zondag gaan - maar ik keek er op een gegeven moment echt tegenop.

Wat ik me nu dus afvraag is of de mensen die regelmatig naar de kerk gaan het ook echt leuk vinden?
Of gaan ze voornamelijk vanuit de gedachte dat het zou moeten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.9K

Het beste antwoord

Persoonlijk heb ik er een afkeer van gekregen omdat ik als kind mee moest! in mijn tijd was alles nog Latijns en op school kreeg je dan uitleg van alles wat je uit je hoofd moest leren opzeggen en wat er in het boekje stond waaruit je mee moest lezen. Ik heb gelukkig mijn pubertijd in de sixties beleefd en toen moesten we zelf nadenken en niet alles maar opvolgen zonder vragen te stellen. Je hoefde geen genoegen meer te nemen met de dooddoener;'dat is nu een wonder"als men het antwoord niet wist.
Geloof me en ik heb gevraagd en niemand kon me een ander antwoord geven als datgene wat jarenlang was ingegeven als zijnde 'de waarheid'.Ik vroeg het de pastoor, de kapelaan, mijn ouders, de leraar enz. Waarvan heeft Jezus ons gered? Iedereen antwoordde direct en in dezelfde woorden; '' nou,van de zonden natuurlijk'. Op mijn opmerking; er zijn nu vast meer zonden dan vroeger, waarom zijn die er dan nog"? kon niemand me een goed antwoord geven en toen was bij mij het idee 'indoctrinatie' een feit.
Let wel, ik geloof in God, maar niet in de katholieke kerk en haar regels. Het huis was dan ook te klein, toen ik als rebellerende puber weigerde nog langer mijn zondag aan huichelarij te verdoen. Ik heb respect voor die mensen die het wel doen zoals mijn vader.Die zal geen zondag overslaan want die gelooft echt en dankt elke keer de Heer voor al het goede. Mijn moeder is momenteel zwaar dementerend, hij verzorgt haar en niet alleen uit plicht (dat voelt hij zo omdat hij het God beloofd heeft tijdens hun huwelijk) maar ook omdat hij van haar houdt, ondanks dat ze hem zoveel kwalijk neemt doordat haar karakter veranderd is. Hij voelt zich gesteund door God en kan alles aan hem kwijt waar hij zijn kinderen niet mee wil opzadelen. Ik respecteer dat heel erg en ben blij voor hem dat hij zijn rotsvaste geloof heeft. Ik zal dan ook kerstavond bij mijn moeder blijven zodat hij naar de Nachtmis kan gaan, omdat ik weet hoe belangrijk dit voor hem is. Zelf heb ik er echt niets mee, maar bid wel tot God om mijn ouders bij te staan en ik dank hem dat ik ze nog heb.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Er zijn vele reden om iedere zondag naar de kerk te gaan, sommige vinden het leuk, andere uit gewoonte of verplichting, ook zijn er mensen die het doen om (zakelijke) contacten te leggen. Dus er is niet echt een antwoord op te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het leuk! Ik ga eigenlijk altijd wel graag.
Er zit ook een sociaal aspect aan natuurlijk, je ontmoet een heleboel mensen die je kent en graag mag, maar het zingen en luisteren naar de preek vind ik fijn.
Sociale druk zoals je vroeger soms had, is er nu niet zoveel meer, ik denk dat je er wel van uit kunt gaan dat mensen nu echt vrijwillig gaan omdat ze graag willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De laatste 20 jaar heb ik bijna altijd op zondag gewerkt in de thuiszorg, maar voordien ging ik altijd met plezier naar de kerk. Ik kende de mensen, vindt bidden en zingen helemaal niet vervelend, en de preek gaf soms weer een andere kijk. Ik was betrokken in het werk in de kerk, ben ouderling en diaken geweest, en trof na de kerkdienst nog mensen in de koffiekamer om mee af te stemmen of af te spreken of zo maar even gezellig te kletsen.

Kerkgaan is samen je geloof beleven.

Nu ben ik er een beetje uit. Maar ben van plan toch weer de draad op te pakken. Wil daarom eerst een kleine activiteit oppakken, meehelpen met koffieschenken, en zo weer wat mensen leren kennen.

Ik ga ook soms naar de RK kerk, ook prettig, ken ik ook heel wat mensen.

Als je in de bank schuift, kijk je de andere mensen in de bank aan, en groet ze. Dat helpt al.
Probeer eens iets te lezen over de liturgie, waarom is het zo opgesteld. Wat betekent: schuldbelijdenis en wat is het Gloria en Agnus Dei enz.

Nadat ik een hele tijd niet meer in de kerk was geweest, kwam ik er, met een client. De dominee zei bij het begin van de dienst als altijd: Onze hulp is in de Naam de Heren, die hemel en aarde gemaakt heeft, Die trouwe houdt tot in eeuwigheid en niet laat varen, het werk dat Zijn hand begon"". Dit vond ik weer zulke mooie, herkenbare en vertrouwde woorden, dat ik spontaan begon te huilen.

Doe met bovenstaande wat je wilt. Er is uiteraard op jouw vraag geen wetenschappelijk antwoord te geven, alleen ervaringsantwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad Ineke heeft gelijk, er is geen antwoord op te geven, het is een ieder voor zich. Ik werd gedwongen mee te gaan, en sorry zeg het ff hard;) ondanks mijn 9'5 voor bijbellessen, geloof ik niet in tovenarij en sprookjes of wonderen. Maar als jij of een ieder ander naar de Kerk wil gaan, ga dan gewoon, en wil je het niet, dan ga je niet. God zal je,(mocht hij bestaan) je er echt niet voor straffen;) Ik ben dus puur een voorbeeld dat werd gedwongen, maar toegeven, heb er wel wat van opgestoken van de lessen. Alleen geloof ik niet in het bestaan van een hogere macht zelf;) Maar ik respecteer een ieder anders zijn of haar mening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'We must respect the other fellow's religion, but only in the sense and to the extent that we respect his theory that his wife is beautiful and his children smart.'
-H. L. Mencken
Maar natuurlijk zijn er mensen die het fijn vinden om naar de kerk te gaan, er zelfs naar uitzien om naar de kerk te gaan, waar uit de bijbel gelezen wordt en uitgelegd, maar die mensen lezen ook thuis uit de bijbel, en zijn daarvan overtuigd, en krijgen daar een warm gevoel van, en sommigen stralen dat ook uit, en als je warm wilt blijven dan moet je regelmatig naar de kerk, het is net als een kooltje uit de kachel ,als je hem er voor legt dooft hij langzaam uit maar zodra je hem er weer inlegt begint hij weer te gloeien, en hoe vaker en hoe langer hij erin ligt hoe warmer hij wordt, hoe meer warmte hij uitstraalt,zo is het ook met mensen die naar de kerk gaan, je moet regelmatig gaan dus iedere zondag om warm te blijven, ga in iedergeval zoveel mogelijk, als je alleen met de kerst gaat, is het mischien om de gezellige sfeer, of omdat het een familie gebeuren is of dat je het zo gewend bent, maar daar wordt je niet warm van, en op den duur ga je helemaal niet meer, dan wordt je koud en kil en kan het je allemaal niet meer schelen, je kan jezelf wel redden denk je, je hebt genoeg te eten je hebt genoeg geld een mooi huis een mooie auto, een mooi betaalde baan misschien eigen baas, wat moet ik nog in een kerk doen, maar geestelijk ben je dan heel arm, je weet niet veel uit de bijbel, en kan daar niet goed over mee praten , je straalt geen warmte op dat gebied meer uit, hoe moet het dan na dit leven, of denk je nu heus dat wij mensen hier voorniets op deze aarde zijn, en dood is dood, we zijn toch geen dieren, ja het is de weg van de minste weerstand en gemak dient de mens, geld geeft macht, maar je bent op de verkeerde weg, dus ga naar de kerk zoveel je lief is en praat er over met gelovige mensen en je zult zien dab je een veel gelukkiger leven krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het algemeen vind ik het leuk om te gaan maar er zijn ook dagen dat je geen zin heb als je veel activiteiten heb,is het ook verplichting en een stukje trouw zijn. Maar geen verplichting van mensen van God of wat dan ook belofte maakt schuld,simpel..En als je bent geweest is het altijd goed geweest. Maar zondags naar de samenkomsten is goed voor de opbouw van je geloof en mensen te ontmoeten,je werk heb je ook wel eens geen zin in,maar het is goed voor je dus ga je ook..Dan heb je het niet over geen zin,je bent gewoon trouw aan je gemeente en je houd van je gemeente..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het wel leuk, maar zeker niet alle mensen zullen dit vinden, er zijn genoeg mensen die alleen uit traditie / verplichting er naar toe gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Motieven om naar de kerk te gaan zullen net zo verschillend zijn als dat er kerkgangers zijn.

Ik ga naar de kerk om God daar te ontmoeten in de liederen die we zingen, in de preek die we horen en in de gebeden die we bidden. God kun je natuurlijk overal ontmoeten, maar met gelovigen bij elkaar is dat weer bijzonderder dan dat alleen te doen.

Het heeft met leuk of entertainment dus niets te maken. Sterker nog: elke kerkdienst waar je aandacht van God wordt afgeleid is voor mij een mislukte dienst. 'Leuke dingen' leiden mij eerder af van God dan dat ze me naar Hem toe leiden.

En als ik God ontmoet, dan zijn woorden als 'leuk' een understatement. Man, man, de Schepper van hemel en aarde die MIJ kleine sterveling wil ontmoeten? Dat kan ik niet met woorden omschrijven.