Als iemand niks weet van het bestaan van de koran of Allah, gaat hij dan naar de hel als die persoon dood gaat?

Ik had de discussie met mijn moslim broer, (ik ben geen moslim) hij wist geen antwoord te geven op de vraag: Als iemand niks weet van het bestaan van de koran of Allah, gaat hij dan naar de hel als die persoon dood gaat?

Hij wist wel te vertellen dat mensen die niet geloven, maar hun hele leven goed zijn geweest, toch naar de hel gaan. is dit dan ook waar?

bij voorbaat dank

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
9.8K
Powergen
12 jaar geleden
Ik wil alleen ff reageren op je laatste allinea: Antwoord is: nee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is voor GV een onmogelijke vraag, dit draait om geloof, geen wetenschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag wordt gesteld onder religie Marien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar hier is simpelweg geen antwoord op te geven (lijkt mij).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, die gaat naar de hel. Maar omdat hij daar ook niet in gelooft, geeft dat helemaal niks en is hij gewoon morsdood na zijn dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit al deze antwoorden wordt ik ook niet echt wijzer. er wordt ook niks onderbouwt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze ideeen komen niet alleen voor in de Koran. Zo geloven de meeste christenen ook dat alleen zij naar de hemel gaan omdat zij het enige 'ware geloof' hebben. Zo kan een seriemoordenaar die tientallen kinderen heeft vermoord zich een dag voor zijn executie nog bekeren en naar de hemel gaan. En dit terwijl iemand die niet gelovig is maar altijd goed heeft geleefd naar de hel zal gaan.
Mensen hebben rare religies bedacht...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke + voor Sanne. De een zegt dit de ander dat. Zolang er verschillende geloven zijn blijft dit een ja/nee spelletje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mac1306: hoe kun je hier nou een onderbouwd antwoord op geven? Elk 'heilig boek' zal iets anders zeggen en elke fantast die een nieuw verhaal wil bedenken, mag dat vrijelijk doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Stippel: En al had je maar één 'heilig boek', elke fantast geeft er zijn eigen draai aan. De een kan zeggen van wel, kijk maar op regel zoveel van 't heilige boek, terwijl de ander zegt van nee, kijk maar op regel zus en zo van 'tzelfde boek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat de oorspronkelijke betekenis teloor is gegaan. "Naar de hemel gaan", is eigenlijk gewoon een soort gezegde voor: 'In tevredenheid over het leven sterven'. En "naar de hel gaan" is gewoon 'met spijt sterven'.
Vergelijk ook "naar dromeland gaan", voor 'gaan slapen'. Sorry voor mijn ontnuchtering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Klaas: Hoe bedoel je, de oorspronkelijke betekenis? Van het woord hel? Waarop baseer jij, in dat geval, dat de oorspronkelijke betekenis "met spijt sterven" zou zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De islam is pas in de 7e eeuw uitgevonden. Maar de mens bestaat in de huidige vorm al zo'n 150.000 jaar. Waar zouden al die mensen dan na hun dood gebleven zijn?? Kijk, geloof is geloof, en dat is iets anders dan wetenschap.
Bestaat Pinocchio ook echt?
Geloof is een verhaal, wetenschap gaat over de werkelijkheid. Verwar die niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeievraag +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer leerzaam en informatief alle meningen en manieren waarop geloof (of geen geloof) wordt bekeken. Hoe meer standpunten hier worden gedeeld, hoe beter ik het begrijp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@widar: op mijn intuïtie over hoe taal in elkaar steekt en de invloed van taal op het denken van de mens. Ik vermoed, dat een begrip als 'hel' ouder is dan schriftelijke bronnen.
Zie ook 'dromenland', dat plastisch taalgebruik is voor 'de slaap'. Mensen hadden, zeker vroeger, behoefte aan concrete begrippen. In dier voege is 'de hel' een concretisatie van 'een rotgevoel'.
Ik kan mij goed voorstellen, dat iemand op zijn sterfbed ineens spijt krijgt van zijn daden, en plotseling beseft dat hij het nooit meer goed kan maken. Hij 'gaat naar de hel'. @gewooneengast: nee joh. Wetenschap is geen geloof. Juist niet. Wetenschap is een methode, waarbij de waarneming belangrijker is dan de waarnemer. Bij geloof is dat andersom. Het is wezenlijk anders.
Geloof gaat om (mooie) verhalen, met wijsheid erin. Wetenschap gaat over de harde werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Klaas: Hel was voor de Germanen gewoon de plaats waar alle doden naartoe gingen, of je nou tevreden was of spijt had van je leven. Het lijkt me dus niet dat goed/slecht of welke dualiteit dan ook er iets mee te maken had oorspronkelijk. Die dualiteit is pas gekomen nadat het christendom zijn intrede deed en het woord hel heeft overgenomen. Wat wetenschap betreft heb je helemaal gelijk. Geloof is juist geen optie bij wetenschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hel is afgeleid van het hebreeuws voor sjeool, en grieks hades.Het betekent het gemeenschappelijke graf van de mensheid. Er is niets meer na de dood en geen gedachtenis meer na de dood volgens Prediker 9:5,6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He Mac, Ik heb vroeger hetzelfde dilemma gehad, en mijn oordeel was: bij een god die zo wreed en ongenadig is wil ik niet horen. Dus kies zonder rekening te houden met de voordelen van de hemel volgens jouw geweten.
Voordeel van de hemel? Eeuwig als engeltje in je bloodje met een doekje om goed te loven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat vreemd dat deze vraag er nog staat.
Dit is toch een discussievraag? Antw. kunnen alleen maar meningen zijn, gissingen. Niks kan onderbouwd of bewezen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kun je nu naar een plaats gaan die alleen maar bestaat in het hoofd van mensen die er in (willen) geloven ? Dat zou wel het allerbeste bewijs voor het niet-bestaan van een God (of het in de aard slecht zijn van denzelve) zijn, en dat past weer niet bij het religieuze denken.
De vraag zelf is dus een paradox, en zou daarmee volgens de richtlijnen inderdaad verwijderd moeten worden. Omdat het echter een (pseudo)religieuze vraag is, zal dat niet gebeuren TENZIJ zich een discussie ontvouwt die de gelovigen niet welgevallig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt bij dat veel antwoorden geen antwoorden op de vraag zijn, maar puur een persoonlijke kijk op religie. Waarom mogen die allemaal blijven staan?

Het beste antwoord

Allereerst, in de islaam wordt er vanuit gegaan dat iedereen als moslim geboren is. Je opvoeding en je omgeving maakt echter wie je uiteindelijk bent. Word je opgevoed met het idee dat God bestaat, word je verteld dat God niet bestaat, word je verteld dat God een zoon heeft etc. Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk na het begin van je puberteit of je gaat nadenken en tot de conclusie komt dat God bestaat en je doet wat Hij wil (dus volgens de islaam).

Mocht je nu ergens wonen waar geen kennis is van de islaam, dan kun je alleen hetgeen doen dat je kan. Je kan beredeneren dat er een Schepper is en dat Deze aanbeden wil worden. In principe heeft weliswaar ieder volk een profeet gehad, maar je bent niet verwijtbaar als die kennis verloren is gegaan en je deze niet kan vinden, omdat je bijvoorbeeld in een diep oerwoud woont. Deze persoon heeft mijn inziens islamitisch gezien nog mogelijkheden om tot de Hemel toegelaten te worden.

In principe kan je stellen dat je in Nederland mogelijkheden genoeg hebt om kennis te nemen van de islaam. Toch kunnen er bepaalde zaken tegenwerken, bijvoorbeeld als je geboren wordt in een zeer gesloten gemeenschap. Alleen God weet of je de mogelijkheid hebt gehad Hem op de juiste manier te aanbidden of dat Hij ook hetgeen accepteert dat je deed, omdat je gesloten gemeenschap dat ook zo deed. Er zijn moslims die per definitie al zeggen dat deze mensen naar de hel gaan. Beter lijkt het mij om vanuit de islaam te zeggen dat God beslist.

Dit laatste geldt ook voor mensen die hun hele leven goed hebben gedaan. Vanuit de islaam gezien worden goede daden niet beloond als je niet allereerst moslim bent. Feitelijk is de islaam de sleutel en de goede daden de baard van de sleutel. Als je als moslim geen goede daden verricht heb je geen baard om het slot te openen, als niet-moslim heb je alleen een baard, maar je mist de sleutel waarmee je de baard kunt draaien in het slot. Beiden betreden volgens de kennis die we nu hebben de Hemel niet.

Als je als niet-moslim goede daden verricht en duidelijk op de hoogte bent van de islaam, dan kun je alleen maar hopen op de genade van God. De vraag is dan waarom je namelijk de islaam niet geaccepteerd hebt.

Er is overigens nog sprake in soera De Kantelen 46 van de kantelen tussen hel en Hemel waarop mannen zich begeven. Naar mijn weten gaat het om 'mannen' zonder dat het specifiek om moslims gaat. Zij worden uiteindelijk door Gods genade in de Hemel opgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

Dat weet alleen God/Allah.

Toegevoegd na 12 minuten:
Wij, als mensen , kunnen op deze vraag geen antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor. Het heet niet voor niets een 'geloof'. De een gelooft totaal iets anders dan een ander. Zo heeft ieder zijn mening en ideeën over een leven na de dood.

De een gelooft in God, de ander in Boeddha, Allah of Shiva. Het is niet aan de mens om te oordelen. Als je een geloof hebt, moet je ook ruimdenkend zijn en het goede van ieder mens waarderen, of hij moslim is, christen of atheïst.

Als er een God of Allah bestaat, dan zou die toch niet zo hardvochtig zijn om mensen naar de hel te verbannen als ze goed geleefd hebben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor laatste alinea
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Het is niet aan de mens om te oordelen."
Lekker makkelijk... We laten het oordelen over aan iemand die onwaarneembaar is, i.p.v. dat mensen elkaar zelf aanspreken op hun gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Voor je antwoord, @mmmm: je reageert op werkelijk elk antwoord, elk antwoord voor jou is negatief, behalve dat van jezelf,
wat een verschrikkelijke manier van omgaan met geloof.
Iedereen die niet gelooft gaat naar de hel. Of dat ook geldt voor mensen die niet in de hel geloven weet ik helaas niet.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is, bestaat de hel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch lastig he Theusvh, humor op GoeieVraag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha ; :lol:
De hemel of de hel bestaat alleen voor wie daarin gelooft.

Vergelijk het maar met Sinterklaas. Die bestaat ook alleen voor wie in hem gelooft.

Gelovigen (of het nou christenen of moslims zijn, uiteindelijk is het allemaal hetzelfde) denken dat je naar de hemel of hel gaat. Niet-gelovigen denken dat je na je dood gewoon niet meer bestaat.

Dit thema wordt ook als grapje door Stef Bos gebruikt in zijn lied Papa:
"Jij gelooft in God
Dus jij gaat naar de hemel
En ik geloof in niks
Dus we komen elkaar na de dood, na de dood nooit meer tegen"
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plus voor je vergelijking met Sinterklaas.
En om even Robert Long te citeren: 'Het is maar al te waar helaas
de paus, de kerstman, sinterklaas
ze zijn al eeuwenlang de baas
en eeuwenlang al even dwaas.'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of wat dacht je van Toontje Lager met 'Fijn na de dood'. Ook zo'n prachtig lied. http://www.youtube.com/watch?v=0g2dOBHJDiE
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben ik niet mee eens [sinterklaas] die kun zien en je weet dat het een verklede man is en wat dat geloof in hem betreft kleine kids geloven in hem maar als ze ouder worden dan weten ze ook wel dat het dus een verklede man is met net baard
walter
12 jaar geleden
Ja, maar bij Sinterklaas gaan de kinderen van het geloof af, omdat hun ouders hen vertellen dat het niet echt is. En je komt er ook achter dat het gewoon een acteur is. Bij God/Allah heb je dat bewijs niet dat die wel of niet bestaat. Vandaar dat het 'geloven' heet.
Dus als iemand als kind door de ouders wordt aangepraat dat er een God is, zal deze er vaak zijn hele leven in blijven geloven. Bij mij is het net andersom. Als je aan een kind vraagt: bestaat Sinterklaas, zegt die: Ja. Dit antwoord krijg je ook als je aan een gelovige vraagt of God bestaat.
Vraag je het een volwassene over Sinterklaas of aan een ongelovige over God, zal deze zeggen: Nee Hij bestaat dus voor wie in hem gelooft. En dat geldt ook voor hemel en hel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ook voor de kerstman, jaweh, boeddha en satan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Hij bestaat dus voor wie in hem gelooft." Iets bestaat of bestaat niet, als het zo is zoals jij het zegt leven we dus in een wereld waarin dingen zowel wel als niet net als elkaar uitsluitende dingen bestaan (meerdere makers van hetzelfde universum bijv.). Als je in iets gelooft wat niet bestaat is dat een misvatting.
walter
12 jaar geleden
Nou, en zo zie ik het ook, als een misvatting, als je gelooft.
Het geloof is een soort van 'zoethoudertje', een antwoord voor al het onverklaarbare zodat mensen niet met zoveel vragen blijven zitten.
ik had ongeveer dezelfde vraag als jou,namelijk:

http://www.goeievraag.nl/vraag/gebeurt-zielen-christus-gestorven-gedoopt.288432

maar ik denk na de antwoorden dat iemand die nooit van God of voor moslims Allah heeft gehoord dat diegene zal geoordeeld worden op zijn daden,maar ik weet niet eens of de hel bestaat,maar dan krijg je daar een discussie over,want waarom zou God die van iedereen houdt diegene de hel insturen? ik denk ook dat de hel niet voor altijd er is en dat mensen daar alleen gestraft worden en daarna naar de hemel kunnen,maar dat is mijn mening.

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry voor de komma's er ging iets verkeerd met mn toetsenbord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Izmo: Het tweede klinkt een beetje tegenstrijdig. Je zegt dat moslims vaak de voorkeur geven aan Allah, omdat God zichzelf zo noemt. Je zegt dus dat God zich God noemt. Logisch. Waarom dan toch een woord uit een andere taal blijven gebruiken?
"Hij wist wel te vertellen dat mensen die niet geloven, maar hun hele leven goed zijn geweest, toch naar de hel gaan. "

Jaja, natuurlijk... En iemand die WEL gelooft maar zijn hele leven een slecht mens is geweest, gaat dan zeker wel naar de hemel? Wat een ongelofelijke lariekoek.*
Een oneerlijke God bestaat niet; en als die wel bestaat heb je er niks aan want dan kan je hem niet vertrouwen en slaat het geloof in zo'n God ook nergens op.

*: Als mensen zo'n geloof aanhangen, dan is dat uit angst. Geloven uit angst is waardeloos voor de betreffende God (tenzij het een kwade God is i.p.v. een goede God. En voor een kwade God heb ik sowieso geen sympathie, laat staan dat je er in zou kunnen geloven). Bovendien is het helemaal geen geloven, maar doen alsof.

"hij wist geen antwoord te geven op de vraag..."

Het feit dat ie daarop geen antwoord weet, geeft al aan dat ie totaal niet weet hoe zijn eigen geloof in elkaar zit. En om dan zo'n uitspraak durven te doen over het naar de hel gaan als je niet gelooft... Jouw moslim broer dient zich diep te schamen.

Persoonlijk zie ik trouwens geen verschil met het geloven in een God en het geloven dat een goochelaar* wonderen doet (i.p.v. truuks).
*: Incl. charlatans die doen alsof ze wonderen kunnen verrichten. De hel bestaat niet, maar als iemand naar de hel zou moeten... Dan is 't wel die groep oplichters. Maar ook die oplichters gun je geen hel waarin je eeuwig zou moeten branden o.i.d. Weet je wel hoe lang eeuwig is?? En trouwens, na 1 minuut branden ben je al dood hoor.
De hel is gewoon lariekoek (net zoals de hemel trouwens. Als je in de hemel wilt zijn, moet je het gewoon hier op aarde getroffen hebben).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een dikke - van mij! voorall voor je laatste alinea.
wanneer je antwoord geeft op een vraag, dien je respect op te brengen voor de vraagsteller en de betrokken personen daarbij. Vooral in de categorie Religie! erg teleurstellend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We 'dienen' helemaal niks, en al zeker geen respect opbrengen voor 1300 jaar bangmakerij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag.
Niemand "weet" het antwoord. Allemaal meningen en gissingen...... en geloven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je VOORAL in de rubriek 'religie' respect op moeten brengen voor de vraagsteller, inmiddels anonieme gebruiker ? Als er iets is dat heeft bewezen niet vij voorbaat respect te verdienen, is het die groep wel, vooral als ze respectloze bangmakerij proberen te spuien zoals dat alle niet-gelovigen naar 'de hel' gaan , of bepaalde groepen mensen (homo's bijvoorbeeld, of anders-gelovigen) niet aan de ballotage-eisen voldoen. Walgelijk, en verdient geen greintje respect.
Ik ga er vanuit dat je een onderbouwd antwoord wilt krijgen.
Wel, bij deze:

Geloof is een verzinsel dat is ontstaan vanuit een algemene angst, namelijk de angst voor het onbekende: de dood.

Het soort geloof en het geloof in leven na de dood, is afhankelijk van de plek waar je geboren wordt en de ouders die je opvoeden.

Jouw voorouders zijn toevallig geboren in een gebied waar de Islam gepredikt wordt. Het is verder aan jou of je afstand kunt en wilt nemen om de realiteit onder ogen te zien.

Stel je voor dat ALLEEN de islam het werkelijke geloof zou zijn, en dat ALLEEN islamieten naar de hemel zouden gaan, dat zou dus betekenen dat ALLE joden, oergodgelovigen, jehova's, mormonen, boeddhisten en wat er nog meer allemaal aan geloven bestaat, regelrecht naar de hel zouden gaan.
Om van attheisten maar te zwijgen.

Het is absurd om te denken en te geloven dat het hiernamaals op deze manier in elkaar zou steken.

Draai jezelf geen rad voor ogen!
Probeer in het NU een liefdevol en vriendelijk mens te zijn voor jezelf en anderen: Mocht er al leven zijn na de dood, dan is deze levenswijze absoluut de enige manier om 'verder' te komen na dit leven.

Als ik dan toch ergens in geloof, dan is het dit:
God is liefde! In de meest letterlijke zin van het woord, en bovenal in het NU!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor deze zinvolle reactie, izmo.
En veel plezier in de hemel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Skusme: Ik ben 't griotendeels met je eens, alleen niet hiermee: "Mocht er al leven zijn na de dood, dan is deze levenswijze absoluut de enige manier om ‘verder’ te komen na dit leven." Als je niet weet of er een leven na de dood is, dan kun je ook niet weten wat de voorwaarden daarvoor zijn. Misschien maakt 't wel geen bal uit wat je doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, je hebt gelijk. Het blijft gissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Of geloof werkelijk voortkomt uit angst, is nog maar de vraag. Dat het zo langzaamaan een nutteloos bijverschijnsel van onze evolutie aan het worden is, is wel duidelijk.
'Het blijft gissen': blijf vooral gissen! Het onderscheidt ons van de rest van het dierenrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig is het geloof er om aan onbenullen de mogelijkheid te geven om andere mensen met opgeheven vingertje te kunnen benaderen. Daarin verschillen moslims niet van joden en christenen. Eerlijkheidshalve zijn geen van beiden welkom in mijn huis of bedrijf (ook niet als klant). Op zijn best vind ik het zielig dat sommige mensen zo diep geloven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Travistar: Dan moet je christenen ook weren. Veel succes met je bedrijf...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@skusme dikke + van mij, in gedachten, 't mocht niet dus ik had 'm al gegeven...!
Dat geloofden de katholieken vroeger ook. Op het kerkhof van ons dorp was een apart stukje grond waar bv baby’s die voor hun doop al gestorven waren werden begraven; ze mochten niet bij de gelovigen liggen. Mijn ouders waren tenminste zo vriendelijk te verklaren dat god over die kindjes later, bij het einde der tijden, wel zou beslissen.

Er is een spreekwoord "Wat niet weet, dat niet deert". Dus als je niets van allah en de koran weet kan je ook niet vastgepind worden op wat dat geloof verkondigt.

Het antwoord op deze vraag weet niemand. Allereerst is er de vraag of god, de hemel en de hel echt bestaan. Maar goed, laten we ervan uitgaan dat ze bestaan. Gelovigen zeggen altijd dat god liefde is. Als god zoveel van je houdt waarom stopt hij je dan in de hel terwijl je niets anders "verkeerd" hebt gedaan dan niet te weten dat hij bestaat? Dat is onlogisch. Het "niet weten" kan mijns inziens nooit een zonde zijn en zeker geen zonde die met de hel bestraft moet worden. Een dergelijk geloof is verkeerd op dit punt, volgens mij, of het nu de islam of het christendom is.

Gods wegen zijn ondoorgrondelijk."
12 jaar geleden
zondag
12 jaar geleden
Ja pas geboren kinderen hadden een vlek op de ziel. Als ik me goed herinner was dat de vlek van de erfzonde en die kon alleen maar weggewassen worden door de doop. Dus kindjes die voordat ze gedoopt waren al stierven kwamen die hemel niet in. Daarom werden ze apart begraven. Dat zou dan later makkelijker voor god zijn nietwaar. Dan hoefde hij niet in zijn boek na te kijken of het betreffende kindje wel of niet gedoopt was. Wie achter de heg lag kon dan een, twee, drie naar de hel, lekker makkelijk. Als je met je vraag "Berust hier het RK geloof op" bedoelt of het RK geloof juist op deze veronderstelling berust moet mijn antwoord nee zijn. De pijlers van het RK geloof zijn heel andere. Dit gedoe over de vlekjes op de kinderzieltjes is maar een uitwasje. Het RK geloof is gegrondvest op de 12 artikelen van het geloof.
zondag
12 jaar geleden
Dit zijn de 12 artikelen van het RK geloof die ik gekopieerd heb uit Wikipedia: Ik geloof in één God, de almachtige Vader,
Schepper van hemel en aarde, van al wat zichtbaar en onzichtbaar is. En in één Heer, Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, vóór alle tijden geboren uit de Vader.
God uit God, Licht uit Licht, ware God uit de ware God. Geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader: door wie alles geschapen is. Die voor ons mensen en omwille van ons heil uit de hemel is neergedaald. En het vlees heeft aangenomen door de heilige Geest uit de Maagd Maria: en mens is geworden; die voor ons ook werd gekruisigd; onder Pontius Pilatus heeft geleden en is begraven. Ook is hij volgens de schriften verrezen op de derde dag; Hij is opgeklommen ten hemel; zit aan de rechterhand van de Vader. En hij zal wederkomen in heerlijkheid om levenden en doden te oordelen. Hij wiens rijk geen einde zal hebben. En in de heilige Geest, de Heer die levend maakt; die voortkomt uit de Vader [en de Zoon(lat.)]; die met de Vader en de Zoon samen wordt aanbeden en verheerlijkt; die gesproken heeft door de profeten. En in de éne, heilige, katholieke en apostolische Kerk. Ik belijd één doopsel tot vergeving van de zonden.
En ik verwacht de opstanding van de doden. En het toekomstig eeuwige leven. Amen.''
zondag
12 jaar geleden
? Waar slaat dit op @Soj? Er staat hier helemaal geen reactie van @Izmo.
Onwetendheid is geen verontschuldiging voor dwaling of zonde. Maar het is geen zonde als je niet van iets afweet, dat moet je worden verteld door profeten of andere gelovigen.

Dus nee lijkt mij , omdat je geen zonde begaat.

Maar iedereen bekijkt het anders
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Maar het is geen zonde als je niet van iets _afweet_, dat moet je worden verteld door profeten of andere gelovigen." Als iemand je verteld dat God bestaat, dan is heeft dat niks met _weten_ te maken (ja, je weet dat er anderen zijn die in iets volstrekt ontastbaars _geloven_, maar dat die God bestaat: daar weet je helemaal niks over. Ja, je weet alleen dat zo'n God weinig te maken heeft met logica of redeneren). Het blijft _geloven_. Er kan zoveel onzin verteld worden (zoals dat er een God bestaat; zoals dat je een lepel kunt buigen door er slechts aan te denken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is dat, mmm!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mmm Hmm, dat het geloven in een god onzin is heeft niks te maken met de vraag. Kun je dat voor jezelf houden? Ikzelf geloof in Allah en weet dat dit geloof ook de enige goede is. Elke persoon met hersenen die normaal functioneren kan erachter komen dat de aarde niet uit zichzelf is ontstaan en dat er wel een Schepper moet zijn. Maar deze mensen willen gewoon niet in een god geloven. Moge Allah je naar de rechte pad leiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou wel in een god willen geloven, ik weet alleen nooit welke: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_goden_en_godinnen "Ikzelf geloof in Allah en weet dat dit geloof ook de enige goede is" Dat soort uitspraken zijn gewoonweg lachwekkend, waar haal je die informatie vandaan? Waarschijnlijk uit het boek dat diezelfde god introduceert, net zoals joden dat bij hun boek doen en zij ervan overtuigd zijn dat hun god de enige echte is (en dat zo voor elk geloof). Elk nadenkend mens kan zien dat dat een cirkelredenering is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elk mens en geloof heeft zijn eigen "waarheid"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Austy is zo'n figuur, waarvan ik in een eerder commentaar schreef die ik ze hooguit ziel vond. Zielig vanwege de wijze waarin ze in een waan geloven. Ik geloof niet in Allah en niet in Jaweh, het zijn allemaal verzinsels van wat ze tegenwoordig spindoctors noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mr Tomaat, ik vind dat je laatste opmerking erg kwetsend is.
Je moet erg oppassen met je uitspraken vooral over religie. Ik vind dat je respect op moet brengen voor iedereen en zijn opvattingen.
Ik ben Christen, maar geloof niet dat dat het enige "goede" is om in te geloven, ook de Bijbel kent spreuken waar ik het niet mee eens ben, en in de Koran staan dingen die ik ook als waarheid aanneem.
Ik ben niet strikt gelovig en probeer niet teveel de Bijbel als waarheid aan te nemen.
Ik geloof in God, die voor de islamieten Allah is, maar we hebben het over "hetzelfde..iets.."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom is er nu opeens maar EEN god, soj? Onze voorouders geloofden in vele goden, tegenwoordig geloven de meeste mensen in EEN god. Waar zou dat toch allemaal toe leiden ;-)
Volgens mijn overtuiging (vanuit ervaring) hoef je niet in een God, koran of Allah geloven en/of je hoeft er geen weet van te hebben om toch beloond te worden in verhouding tot jouw eigen inbreng in het leven.

Uiteraard is het koffiedik kijken wat er na de dood gaat gebeuren maar het lijkt me logisch dat áls er leven is na de dood dat je ook daar verder geconfronteerd wordt met de gevolgen van jouw bewuste daden in het hier en nu. Ben je hier bewust wraaklustig dan zal je ook hier reeds jouw leven als een hel ervaren en dus zal je ook na de dood in jouw zogenaamde volgend leven met de gevolgen van jouw huidige daden moeten leren omgaan. En dus ja, als je hier slechte intenties koestert tegenover anderen dan zal je na de dood jouw leven als een hel ervaren.

Probeer gewoon zelf logisch na te denken en let eens wat vaker op de gevolgen van jouw eigen intenties die je via gedachten, woorden en daden mee uitstuurt. Dan wordt er vanzelf veel meer duidelijk. Tracht niet klakkeloos af te gaan op hetgeen godsvrezenden onder het mom van godsgelovigen verkondigen.

Er valt helemaal niets te vrezen als je bewust je best blijft doen om het beste met iedereen voor te hebben. Of je daar in slaagt of niet maakt niet zoveel uit. Het is de intentie om wel goed te willen doen die lonend werkt voor jezelf en anderen.

Liefs en Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hang er van af aan welke moslim je dat vraagt.
Izmo geeft een min of meer orthodoxe/rechtzinnige opvatting weer.
Volgens mijn mystieke beleving zijn hemel en hel metaforen voor toestanden die we in dit leven kunnen ervaren. Uiteindelijk gaat er helemaal niemand naar de hel, en worden we uiteindelijk allemaal verenigd met de Al-ene. als druppels water in de oceaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar uiteindelijk weet ik het ook niet en overstijgt het Goddelijke de grenzen van onze logica en ons verstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het hangt dus af van aan wie je het vraagt of je al dan niet naar de hel gaat? Of bedoel je dat ook moslims hun eigen geloof bij elkaar knutselen zoals het hen uitkomt?
God, Allah, hemel en hel bestaan alleen in de fantasie (het geloof). Volgens mijn geloof komt niemand in de hemel, en niemand in de hel. Als je dood gaat, ben je daarna dood. Punt uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou Mac, dat leerde ik vroeger ook: iemand die geen christen was (ik werd gereformeerd, dus christelijk, opgevoed) kwam in de hel, ook al was dat nog zo'n goed mens geweest. En iemand die wel christen was kwam in de hemel want, ook al was hij een misdadiger, dan was Jezus al gestorven voor zijn zonden...
Dat vond ik altijd maar moeilijk te begrijpen.
Ik ben me er dan ook in gaan verdiepen en begrijp inmiddels wel dat dit ook een manier is om religieuze macht uit te oefenen over bepaalde groepen gelovigen: *als jij ons geloof niet aanvaardt, dan kan je nog zo goed zijn maar je komt toch in de hel..."* Dus je kijkt wel uit om je in een ander geloof te verdiepen of niet meer te willen geloven want dan ben je dus verdoemd. Zeker weten doe je het niet maar je loopt liever het risico niet, want de hel is geen pretje.

Op een moedige dag ben ik toch voorzichtig verder gaan kijken en heb in de loop der jaren een andere visie ontwikkeld. Even onbewijsbaar als de andere visies.

Voor mij is het zo dat mensen na hun dood, na het afleggen van hun lichaam, in een sfeer terechtkomen waar ze zich thuis voelen.
Iemand die in het leven een liefdevolle houding nastreeft zal dus niet in een sfeer terechtkomen waar men elkaar buiten sluit, dat past gewoon niet qua frequentie, die energie past niet, diegene zou zich daar ook niet thuis voelen.
Iemand die zijn leven liefdeloos heeft geleid zal zich weer niet thuis voelen in een omgeving waar men elkaar met veel liefde en respect benadert. Die sfeer past hem/haar niet.
Ik vermoed dat echt iedereen, gelovig of niet, precies daar terechtkomt waar zijn eigen energie zich moeiteloos mengt met het type energie dat bij hem past in het hiernamaals/buitenaardse (of hoe je het ook noemen wilt). Het gaat vanzelf.
Men kan zich ook in de sferen verder ontwikkelen en zich daardoor na verloop van tijd niet meer thuis voelen in de sfeer waar men oorspronkelijk naar toe getrokken werd, net na het overgaan.

Je spreekt in deze visie dan ook niet over goed of kwaad, hemel of hel. Je spreekt dan over Thuiskomen.
12 jaar geleden
Zelfs als je af weet van het bestaan van koran, ga je NIET naar de hel! Het bestaan van Allah (swt), daar weten zelfs de Moslims niets van af, daarom is het ook een GELOOF. Ze geloven in zijn bestaan en ze geloven dat koran zijn woord is. (met nadruk op geloven).

Hier kan niemand een goed antwoord op geven omdat het allemaal om GELOVEN draait! Ik geloof zelf bijv. NIET in Islam en ik geloof ook niet dat bijv. Geert Wilders naar de hel gaat, sommige zullen mij hiervoor minnen maar zelf hebben ze ook geen beter antwoord.

Uiteindelijk is het aan de gezonde verstand van het individu zelf om daar een mening over te vormen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gelukkig hangt dat van God af. Als Hij niet wil dat je naar de hel gaat, zal Hij er voor zorgen, maar daar gebruikt Hij meestal de Bijbel voor en niet de Koran...

Toegevoegd na 1 uur:
God heeft de Bijbel zelfs Zelf geschreven.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Bijzonder dat je blijkbaar zeker weet welke boeken God leest .... ???? geen min, ik min niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Hilline : ik geef wel minnen, maar nu even niet :) zonder je toevoeging had ik gedacht 'ieder zijn geloof', maar "God heeft de Bijbel zelfs Zelf geschreven." getuigt van naiviteit..., het is prima dat je gelooft, maar vergeet je gezonde verstand niet !! Ik moet je adviseren de Bijbel beter te lezen ! Kijk eerst eens op
www.wikipedia.org/wiki/Bijbel_(christendom) onder Samenstelling van de Bijbel, 3e alinea : "Hoewel vaak wordt gezegd dat de Bijbel ...door God geinspireerd... is, vergt deze uitspraak" etc. ...wel verder lezen hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik min wel hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn heel veel verschillende Bijbels/Bijbelvertalingen (gemakshalve reken ik de Koran onder de Bijbels...). Zijn die dan door verschillende goden geschreven? Of zijn het dan (toch) verschillende interpretaties? En waarvan dan? Welke is dan De Originele Enige Echte die door de Enige Echte God is Geschreven?
Kortom: 'de bijbel is door god zelf geschreven' is kletpraat zolang je er niet bij verteld welke variant je bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Hilline ik ben van mening veranderd : -/- !
Het bestaan van hemel en hel hangt niet af of wij daarin geloven. Het hangt af wat de Bijbel, God Zelf er van zegt en daar lezen wij overduidelijk van hemel en van hel. Helaas voor de niet gelovende, dat doet niets af van het feit dat hel en hemel bestaan. God zegt het, Hij kan alles, behalve liegen! Het staat geschreven! Voor wat Koran en Allah betreft, er is maar één ware God, wat hebben Moslims nodig, net als iedereen? Dat zij als zondaar tot Jezus de Zaligmaker, de redder van zondaren vluchten en in Hem leren geloven en rust en zekerheid vinden. Er zijn veel overeenkomsten met christenen en Moslims, maar het crusiale verschil is dat zij niet in Jezus als Zaligmaker geloven. Niet geloven dat God Zijn Zoon naar deze verloren wereld heeft gezonden om voor ons de zonden te betalen. Daar gaat het om. Geloven is niet een geloof hebben, het geeft niet wat, maar geloven in de Zoon van God, Jezus, de Zaligmaker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antwoord is: "nee".
Bewijs uit het ongerijmde:
Stel dat het antwoord "ja" zou zijn, dan volgt daaruit dat de Islam een godsdienst is die zo arm is aan inhoud dat ze niet waard is om er in te geloven. Daaruit volgt dus dat het geen verschil maakt of je in de Islam gelooft of niet. Waaruit op zijn beurt volgt dat de toestand na je dood er niet door beïnvloed wordt.
Wat te bewijzen was. QED.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou betekenen dat alle atheïsten naar de hel gaan. Vooropgesteld dat er zoiets als een hel bestaat (wat ik betwijfel, maar dit terzijde) zou het daar erg erg druk worden.

Wat is eigenlijk geloven? Geloven in God=Allah=Yahweh? Er zijn ook nog heel veel agnostici. Zijn die goed, zijn die fout? Ik weet het niet (ben het zelf geweest, dus ik kan het weten... heel filosofisch...), eigenlijk kan niemand daar een klip en klaar antwoord op geven, een imam niet (vermoed ik, maar je broer zou het aan zo'n terzake deskundige naar we mogen verwachten, kunnen vragen), ik durf te beweren zelfs de paus niet en die is volgens zeggen 'onfeilbaar').

Er zijn mensen die beweren dat er nog zoiets bestaat als het 'vage vuur'. Wie je daar in het hiernamaals tegenkomt zou ik graag van iemand vernemen.

Samengevat: Uit welke bron heeft je broer geput dat hij weet waar mensen heen gaan zonder het te vragen? Je hebt een behoorlijk arrogante broer met alle respect. Ik heb niets tegen islamieten, maar als ze zo praten als die broer van jou begin ik iets van gedachten te veranderen zonder fan van Geert W. te worden, maar dit terzijde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn broer weet wel waar hij over praat, hij heeft bijna 10 jaar op een islamitisch internaat gezeten. Maar zelfs hij weet nog niet alles over de islam. Daarom vraag ik andere bronnen om raad, in dit geval goeievraag.nl
zondag
12 jaar geleden
Vraagt en gij zult verkrijgen.
Zoekt en gij zult vinden.
Klopt en u zal worden open gedaan.