In hoeverre sporten gereformeerde vrouwen?

Misschien een hele stomme vraag, maar ben wel benieuwd naar het antwoord.
De meeste vrouwen die gereformeerd zijn dragen een rok, maar bij veel sporten is dit niet echt gebruikelijk.

Is het dan zo dat ze een uitzondering maken, dus dat ze dan wel met een broek aan sporten. Is sporten onder deze vrouwen taboe of wordt het wel gedaan maar is het mij nog nooit opgevallen..?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
6.6K
Amadea
12 jaar geleden
Mis. De meeste vrouwen die gereformeerd zijn die dragen gewoon lange broeken en gaan naar een kerk die hoort bij de Protestantse Kerk Nederland. Zij doen net als de meeste Nederlandse vrouwen aan de sport die zij zelf kiezen.
Maar jij bedoelt waarschijnlijk leden van de strenge Gereformeerde Bond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja klopt. Je hebt natuurlijk heel veel verschillende gereformeerde mensen, de een is de ander niet. Ik zelf woon in Zeeland en daar zijn veel gereformeerde mensen die rokken dragen.
Geen idee of dat alleen maar leden zijn van de strenge gereformeerde bond...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je, ik hoor zelf bij de Gereformeerde Bond en als ik dan lees dat dat 'streng' is word ik toch een beetje iebelig. Er wordt me niks voorgeschreven of verplicht, ik maak zelf keuzes op grond van de bijbel en mijn geweten.
Ik denk dat het bij de vraagsteller in Zeeland meer gaat om mensen uit de Gereformeerde Gemeente en niet om de Gereformeerde Bond (die deel is van de PKN).
Amadea
12 jaar geleden
Sorry, Maeve. Er zijn zoveel groeperingen dat ik ze niet helemaal goed uit elkaar kan houden. Zijn het dan Hervormde Bonders die zo streng zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Amadea, is oke hoor. Ik heb alleen wat moeite met dat woordje streng, omdat dat klinkt alsof me dingen opgelegd worden en zo is het niet. Maar we zijn wel behoudend, dus het komt misschien naar anderen wel streng over.
De Hervormde Bonders, dat zijn de Gereformeerde Bonders. Die zat vroeger in de Nederlands Hervormde kerk, en na het samengaan met de Gereformeerde kerk en de Lutherse kerk zit de GB in de PKN.
Maar binnen de reformatorische kerken is de GB nog het minst orthodox.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kwam nog een leuke site tegen in dit verband, zij het dat het over Joodse en moslimvrouwen gaat. Wel in het Engels.
http://www.washingtonpost.com/lifestyle/wellness/the-challenges-of-exercising-for-some-muslim-and-orthodox-jewish-women/2012/03/08/gIQATrSLPS_story.html

Het beste antwoord

Het klopt niet dat "de meeste" gereformeerde vrouwen een rok dragen. Veruit de meeste vrouwen van de Nederlands Gereformeerde kerk, Christelijk Gereformeerde kerk, Gereformeerde kerk vrijgemaakt, en de Gereformeerde kerk Synodaal en de Gereformeerde Bond van de Nederlandse Hervormde Kerk (waarbij de laatste twee nu behoren tot de Protestantse Kerk Nederland) dragen net zo vaak een broek als de meeste niet-kerkelijken. Zelf draag ik ook wel eens een rok of een jurkje, maar dat is omdat ik dat zelf leuk vindt, en heeft niets te maken met het feit dat ik behoor tot één van de kerken die zichzelf "gereformeerd" noemt.

De vrouwen die rokken móeten dragen omdat "de Kerk" dit vraagt, zijn de vrouwen die lid zijn van de Gereformeerde Gemeente, Gereformeerde Gemeente in Nederland, Oud-Gereformeerde kerk, en sommige vleugels van wat vroeger de Gereformeerde Bond was binnen de Nederlandse Hervormde kerk, en delen van de Hersteld-Hervormde kerk.

Dat dus eerst. Ik heb op een algemeen christelijke middelbare school gezeten met een reformatorische achtergrond, en veel leerlingen had uit beide grotere groepen die ik hierboven aangeef, en ook uit andere kerken. De meiden uit mijn klas die behoorden tot de Gereformeerde Gemeente, hadden bijna altijd een rok aan.

Als wij gym hadden, droegen deze meiden meestal een lange legging, in plaats van een korte (sport)broek. Zij waren daarin niet de enige trouwens, zeker bij koud weer deden meer meiden dat, dus niet alleen die uit de reformatorische hoek. Sporten buiten school, in teamverband, werd zeker ook wel gedaan, maar dan werd er gelet op de kleding, dus zal er vast ook een lange legging gedragen worden in die gevallen. Ik denk dat met name de jongere generatie net zo goed sport als niet-kerkelijken, maar dat men wat kritischer is op het type sportvereniging, gescheiden omkleden, etc. In de echte reformatorische bolwerken heb je ook gereformeerde sportverenigingen, dus daar zal dan eerder voor worden gekozen dan een seculiere vereniging. Ook zwemmen wordt gewoon gedaan, maar zoals gezegd: er wordt extra op gelet dat kleding een beetje netjes is, en er wordt bijvoorbeeld niet gesport op zondag, en soms willen mensen ook geen lid zijn van een sportvereniging waar op zondag wedstrijden plaatsvinden. Bij de zwaardere hoek zal men vooral kiezen voor sporten als fietsen en wandelen, en minder sporten bij verenigingen of in sportscholen, of soms alleen met mannen en vrouwen apart willen sporten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (4)

Je zegt 'gereformeerd' maar dat is eigenlijk een achterhaalde term. Wat nu gereformeerden zijn, zijn moderne mensen qua levensstijl. Ik denk dat je meer de reformatorische mensen bedoelt, waarbij inderdaad de vrouwen geen lange broek dragen.
Het antwoord op je vraag is dat doorgaans deze vrouwen inderdaad niet zo snel aan een sport zullen meedoen, inderdaad vanwege de voorkeur voor een rok maar ook omdat sport vaak wordt afgewezen in verband met lichaams- en mensverheerlijking, en vaak vinden sporten op zondag plaats. Zondag is rustdag.
Sportscholen zijn ook niet heel populair, ook vanwege de broek maar ook omdat daar vaak popmuziek opstaat, die ook afgewezen wordt.
Wel is het zo dat de jongere generatie hier ruimer over denkt in het algemeen, en soms wel af en toe broeken draagt en aan sport doet. Maar pakweg dertigplussers en ouder niet.
Als er behoefte aan beweging is, zal het vaker gezocht worden in wandelen, fietsen of zwemmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dat zwemmen betreft: ik kan me herinneren dat ik eens ging zwemmen in een meer, en dat er een groep meisjes in lange jurken kwam zwemmen, ik denk dat ze een jaar of 17,18 waren. Toen ze uitgezwommen waren, gingen ze telkens met 4 meisjes met grote handdoeken staan, en in het "pashokje"dat zo ontstond kon telkens een meisje zich omkleden en een droge jurk aantrekken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan iemand me uitleggen waarom ik vier minnetjes heb? Wat ik heb geschreven is gewoon juist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de min is niet van mij, maar helemaal juist is het ook weer niet. in ons dorp struikel je op elke straathoek over de gereformeerden (en ook een redelijk aantal reformatorische mensen). door beide groepen wordt sport absoluut niet aangemoedigd. dat is iets voor kinderen, maar daarna moet het snel afgelopen zijn! de redenen die zij hebben zijn wel gelijk aan de redenen die je noemt dus een plus van mij! aanvullend kan ik ook nog stellen dat ze sporten afkeuren omdat er dan ook iemand beter wordt dan een ander en dat de sporthelden worden vereerd op een manier die ze niet goed vinden. overig de manier waarop ze wel aan lichaamsbeweging komen heb ik nog een aanvulling. er zijn erg veel grote gezinnen. bij ons in de straat woont een gezin met 10 kinderen, nummer 11 is inmiddels op komst. ze blijven blijkbaar niet alleen fit door het wandelen, fietsen of zwemmen ;) het huishouden kost met zoveel mensen ook een hoop extra inspanning en je moet het ook nog eens in 6 dagen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ik bespeur een spraakverwarring. De gereformeerden van nu, zijn mensen met een moderne levensstijl. Ze zijn lid van de PKN (de kerk die is ontstaan door samengaan van de Hervormde, de Gereformeerde en de Lutherse kerk). De gereformeerden van nu zijn gelovig, maar in de levensstijl zijn ze modern, ze dragen eigentijdse kleding, broek en rok, ze wonen samen, ze doen van alles op zondag.
Wat vraagsteller bedoelt volgens mij zijn reformatorische mensen, inderdaad de grote gezinnen, zondagsrust, SGP, twee keer of meer naar de kerk, hoedjes en rokken voor de vrouwen. Die levensstijl hoorde vroeger (vijftig jaar of langer geleden) bij de Gereformeerde kerk, en dat is in het spraakgebruik blijven hangen en dat zorgt voor misverstanden.
Als vraagsteller zegt dat het gaat om 'gereformeerde' vrouwen die rokdragend zijn, dan moet het haast wel zo zijn dat de reformatorische vrouwen bedoeld worden.En dan is mijn antwoord correct: de bezwaren tegen sport zijn zondagsrust, mensverheerlijking, lichaamscultuur, kleding.
vragen zijn nooit stom ..om mee te beginnen

het dorp waar ik vandaan kom is er een gereformeerde gemeente synodaal , de vrouwen met hoed en rok en de mannen meestal naar de kerk in het zwart met hoge hoed, geen tv en geen radio dus dat vind ik dan wel streng

ik heb ook verschillende sporten gedaan maar nog nooit een van deze kerkelijke vrouwen gezien
het staat ook niet op hun lijstje van ontspanning , meestal hebben ze een groot gezin en zijn super schoon en doen deze vrouwen nog veel aan handen arbeid zoals zelf de kleren van de kinderen maken

met een groot gezin hebben ze ook geen behoefte om te sporten denk ik , zijn al druk genoeg en sporten wordt in de bijbel gezien als iets voor weinig nut.... een tekst van de apostel paulus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze sporten niet, omdat het niet mag van de normen en waarden van hen groep mensen, weet niet of dat in de bijbel staat, zeker niet gemengd sporten, sowieso bedekte kleding als ze zouden sporten. Het huishouden houdt hen fit. Misschien is het beter als je de vrouwen dat vraagt of ze sporten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelf opgegroeid in de streng Reformatorische kerk, dus misschien kan mijn mening hierop nog iets toevoegen aan de eerder gegeven antwoorden.
Ten eerste moet je er om denken dat je niet gaat generaliseren. De ene reformatorische is de andere niet, en ze hebben niet allemaal dezelfde mening.
Als ik naar mijn eigen omgeving kijk, dan wordt er inderdaad niet heel veel gedaan aan sporten, maar het wordt op zich ook niet afgewezen. Voetbal is vaak dan wel weer fout, maar veel andere sporten kunnen doorgaans wel door de beugel. Maar jouw vraag gaat specifiek over vrouwen die wel of niet sporten vanwege de rok.
Ik ken mensen die hier inderdaad problemen mee hebben vanwege de rok. Zij doen wel aan lichaamsbeweging, maar dan meer in de zin van wandelen of fietsen. Schaatsen mag bijvoorbeeld ook wel, maar dan wel in een rok (wat volgens mij nogal lastig gaat, maar goed). Zwemmen mag ook niet, vanwege de weinige kleren die je dan aanhebt.
Anderen kijken hier weer anders tegenaan. Zij vinden het geen probleem om tijdens het sporten een broek te dragen. Zelf mocht ik vroeger altijd wel gewoon schaatsen in een broek en gym op school deed ik ook gewoon in een sportbroek. Zwemmen mocht ook altijd gewoon, maar als ik ging skeeleren, moest dat dan wel weer in een rok (wat ik dan dus alleen in het donker deed..). Later zijn mijn ouders daar weer wat op teruggekomen, en mocht het ook wel in een broek.
Dus als antwoord op je vraag: het verschilt per persoon. Ook mensen binnen de strenge reformatorische kerken kunnen verschillen van principes. De echt streng gelovigen zullen niet in een broek gaan sporten, en dus alleen die sporten beoefenen die goed of redelijk in een rok kunnen worden gedaan. De ook streng gelovigen, maar ietsje mindere, zullen waarschijnlijk gewoon een broek gaan dragen tijdens het sporten.
Aangezien ik verder niet in een heel reformatorische omgeving ben opgegroeid, kan het zijn dat mijn ervaring anders is, dan die van anderen.