Wat geloven Nederlands-Hervormden?

Weet iemand wat de leefregels zijn, en de punten die ze geloven? Er is namelijk wat betreft protestantisme een Nederlands-Hervormde kerk in mijn buurt en ik heb daar wel interesse in.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
15.3K

Het beste antwoord

Het verbaast mij enigszins dat er in jouw buurt een "Nederlands Hervormde Kerk" is, want de Nederlands Hervormde Kerk bestaat niet meer. De Nederlands Hervormden zijn samen met Evangelisch Luthersen en Gereformeerden opgegaan in de Protestantse Kerk Nederland. (PKN)

De Nederlands Hervormden die de fusie destijds niet zo zagen zitten, wilden graag zelf door als "Nederlands Hervormd" maar dat mocht niet van de rechter, omdat de naam "Nederlands Hervormd" bij de PKN hoorde, en het ook voor verwarring zou kunnen zorgen. Daarom heet die kerk nu "Hersteld Hervormde Kerk".

Hier kun je meer lezen over waar de PKN voor staat:
"De Protestantse Kerk in Nederland is een christelijke kerk. Zij probeert op haar wijze Jezus Christus na te volgen. Het verhaal van het evangelie zoals dat gestalte kreeg in het leven van Jezus is haar bron."
http://www.pkn.nl/1/
en hier kun je het wat uitgebreider lezen:
http://www.pkn.nl/5/info.aspx?page=6701

Hier kun je meer lezen over de Hersteld Hervormde Kerk:
http://www.hersteldhervormdekerk.nl/

Beide sites (PKN en HHK) hebben een kerkenzoeker. Zoek eens op de kerk in jouw buurt en de kans is groot dat je wordt doorverwezen naar de website van die kerk. Vaak hebben websites van plaatselijke kerkelijke gemeenten een subsite die gaat over "waar staan wij voor?" of "wat geloven wij?".

Je schrijft in je toelichting dat je "interesse hebt" in die kerk. Je bent in bijna alle kerken van Nederland 's zondags van harte welkom. Dat lijkt mij een prima manier om eens te kijken of de beginselen van die kerk aansluiten bij jouw belevingswereld. Ook staan bijna alle kerken van Nederland open voor vragen. Maak een afspraak met de plaatselijke predikant voor een gesprek. Ook dan zul je van harte welkom zijn, en zal er geprobeerd worden om op al je vragen een antwoord te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Bijbel (HSV) en 3 formulieren van enigheid (Nederlandse geloofsbelijdenis, dordse leerregels en cathegismus). Dit is anders dan protestants, die maken hier gebruik meer van.

Toegevoegd na 1 minuut:
ik bedoel daar maken ze géén gebruik meer van!