Wat is een interreligieus dialoog?

Waarom past het in de Westerse samenleving zo goed, dat mensen een interreligieuze dialoog willen aangaan met o.a. de hindoes. Waar in onze samenleving zie je die dialoog ontstaan?

Ik moet deze vraag beantwoorden voor mijn godsdienstdossier, maar ik snap er echt niets van! Hopelijk kan iemand mij helpen..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
3.9K

Het beste antwoord

{De hoofdvraag is al hierboven beantwoord.}

Religieuze groeperingeren komen weleens bijeen, dit kan over verschillende en uiteenlopende maatschappelijke problematiek gaan, zoals armoedebestrijding.

Stel; Er zijn plannen voor een moskee vlak naast een 'gereformeerde' kerk, daarop kan bezwaar zijn, over de parkeergelegenheid die goed verdeeld moet worden bv., de gemeente brengt die religieuze partijen dan bijeen, of nemen zelf het initiatief tussen leiders/bisschoppen/Imans te spreken, het doel is om overeen te komen met een besluit, plan van aanpak, vaak gaat het hier ook over ontwikkelingshulp, en dat ze samen willen schare, om de armoede te bestrijden in de buurt, het kan ook een grootschalig project zijn, dus hoe gaan we het kleding inzamelen? bv.(als vraag en in overleg) De reden voor een dialoog is simpel; samen staan ze sterk. En leveren meer in het laatje voor een project, dan als 'zij' alleen het zouden opzetten. En het verenigd de buurt. Sommige gemeentes kunnen ook in dialoog gaan, zeg maar van buurt op een ander buurt, of zelfs een andere stad, om te overleggen hoe de buurt schoon te houden, en de criminaliteit te verminderen, mocht er een gemeente zijn die relatief hetzelfde heeft doorgemaakt, maar aardig het probleem weten op te lossen, dan gaan ze met elkaar in gesprek. Zo van; Hoe hebben 'jullie' dat probleem nou aangepakt?

Er is godsdienstvrijheid hier in Nederland, en vrijwel 'iedereen' ziet dat er in dit land verschillende culturen, religies of kortweg mensen zijn, die toch dagelijks met elkaar omgaan, of in dezelfde buurt leven. Daarnaast zijn er talloze stichtingen die de buurt willen helpen om wat samenhorigheid en solidariteit in het leven te roepen. Door een sportdag bv. Of een open festiviteit, waar je kunt kennis maken met de verschillende culturen, en achtergronden. Het is natuurlijk niet elke dag een feest, maar eens in de zoveel keer. Is dit iets, wat men niet zo snel zal vergeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een interreligieus dialoog is een dialoog (een gesprek) tussen mensen of partijen die verschillende religies (geloven) aanhangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interreligeus wil zeggen een dialoog tussen verschillende religies. Ter vergelijking ; een internationaal overleg tussen verschillende landen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Religies kunnen niet praten. Mensen met een religie wel. Het is dus een dialoog tussen mensen met verschillende religies.