Is het officieel verplicht volgens de Islam om als niet (of wel) Moslima de Moskee uitsluitend met een hoofdoek te betreden of enkel zeer gewenst?

Deze vraag is onstaan door de negatieve ophef rond Beatrix die ik geheel onterecht vind.

Zelf heb ik op vakantie eens een Moskee bezocht en er werd mij vriendelijk verzocht om een hoofdoek op te doen die bij de ingang al klaar lagen.
Ik heb dit zonder me af te vragen gedaan of ik dit nou een officiele regel is in de Islam.
Evenals het uitdoen van schoenen voor zowel man als vrouw.

Toegevoegd na 3 dagen:
Sorry heb het woord hoofddoek steeds met maar een d geschreven!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tot niet zo heel lang geleden 'moesten' christelijke vrouwen ook nog hun hoofd bedekken, met name op zondag op weg naar de kerk.
Nog steeds dragen in bepaalde streken streng gereformeerde meisjes geen broeken op voorschrift van het geloof.
Of God (of Allah) dit wil betwijfel ik sterk, dit soort voorschriften wordt altijd door mannen afgeleid uit hoe zij de bijbel (of de koran) interpreteren. Om je vraag te beantwoorden: officieel verplicht kan het dus alleen zijn in bepaalde landen, bepaalde moskeeen, bepaalde geloofsgroepen, bepaalde culturen.
Het staat in elk geval niet expliciet in de (originele) geschriften.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nonnen hebben eeuwen met kappen opgelopen.

Het beste antwoord

Er is slechts één tekst in de gehele Quran waarin staat geschreven dat gelovige vrouwen hun hoofd moeten bedekken.

Ik citeer uit de Quran Surah As-Saff 59:
"O profeet! Zeg aan uw vrouwen en uw dochters en de vrouwen der gelovigen dat zij een gedeelte van haar omslagdoeken over haar (hoofd) laten hangen. Dit is beter, opdat zij mogen worden onderscheiden en niet lastig worden gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Genadevol."

Hieruit kun je opmaken dat het bedekken van het hoofd alleen geldt voor de gelovige vrouwen. En dit ter bescherming tegen mannen die hen om hun schoonheid willen lastigvallen.

De islam zelf schrijft geen wet voor aan niet-moslims om het hoofd te bedekken. Waarom zou een religie op zich ook maar iets van gehoorzaamheid verwachten van een niet-gelovige? Dit is onmogelijk, want als de niet-gelovige zich aan de wetten van de religie houdt, zal deze bekeerd zijn tot dit geloof.

Moskeeën kunnen zelf natuurlijk wel hun vriendelijke verzoeken of verplichtingen jegens niet gelovige bezoekers hebben, maar dit is vanuit de islam dus niet te onderbouwen.

Moraliteit komt dan om de hoek kijken. Waarom zou je een moskee willen bezoeken, maar willen weigeren om respect te hebben voor de gewoonten in het gebedshuis van de moslims? Maar ingaan op deze vraag, zou geen antwoord meer zijn op de vraag van de vragensteller. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voorschriften voor de moskee:
Vrouwen dienen de moslimgewoonte te respecteren en bedekken dus armen en benen en dragen een sjaal of hoofddoek.
De moslimvrouw kleedt zich nooit
schreeuwerig. Doorzichtige, te strakke kleding, bijvoorbeeld de minirok, is uit den boze. Dat geldt ook voor een overdaad aan make-up en parfum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.