Welke engelen in de bijbel worden bij hun naam genoemd?

Ik ken er een aantal: Gabriël, Michaël en ook de afgevallige engel satan had een naam: Lucifer.
Maar zijn er nog meer engelen met een naam ( die in de bijbel worden genoemd )??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
18.9K

Het beste antwoord

Goedenavond,

Het woord ‘aartsengel’ is via het Latijnse archangelus afkomstig van het Griekse archaggelos, een samentrekking van archè (‘leidend beginsel’, ‘heerschappij’) en aggelos (‘gezant’, ‘verkondiger’, ‘bode’). ‘Aartsengel’ duidt dus op de hoogste rang van gezanten, in dit geval gezanten van God.
Aartsengelen zijn geestelijke wezens die in Gods nabijheid leven.
aggelos woedt vertaald met engel.

In de Bijbel worden er niet meer genoemd, zoals jezelf al aangeeft.
Wel in Joodse apocriefe geschriften zoals in Henoch en Ezra, worden er meerdere genoemd.

In het Boek van Henoch bijv. worden in totaal zeven aartsengelen genoemd: 1. Uriël, 2. Raphaël, 3. Raguël, 4. Michaël, 5. Sariël, 6. Gabriël en 7. Jerameël. Iedere aartsengel heeft een specifieke taak. Uriël heeft bijvoorbeeld het opzicht over Sheol, Gabriël het opzicht over het Paradijs, de serafijnen en cherubijnen, Jerameël coördineert de opstanding, Michaël houdt toezicht op Israël, etc..

Als opmerking geef ik - dat er verwarring is over namen en taken ( er is een ethiopische en hebreeuwse versie van Henoch ).

In het twaalfde hoofdstuk van Tobit maakt Rafaël, de reisgezel en beschermer van Tobias zijn ware identiteit bekend: ‘Ik ben Rafaël, een van de zeven engelen die in de nabijheid van de troon van de Heer verkeren.’ Toen Tobit en Tobias dit hoorden, wierpen ze zich ontzet en vol angst ter aarde (12: 15.16).

Opmerkelijk is hier het getal zeven. Vooral in de oosters-christelijke traditie hebben sommige theologen daaruit de conclusie getrokken dat
er zeven aartsengelen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De aartsengelen: Michaël, Gabriël, Rafaël en Uriël.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als we het alleen over Aartsengelen hebben, dan staan er op onderstaande site diverse vernoemd, mét de betekenis van hun namen.

http://www.spiritplaza.org/engelen/aartsengelen.html
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jammer dat je geen bijbelse bron hebt, zoals gevraagd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar staat dat Gabriël, Rafaël en Uriël aartsengelen zijn in de H.Schrift?
Het woord aartsengel is niet in het meervoud te vinden.
Er is maar één engel die boven alle engelen staat ,waar een schriftuurlijke Bijbelse ondersteuning voor te vinden is,en dat is Michaël.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand kan op een site zoveel schrijven, maar dit is niet in de Bijbel terug te vinden.
van de slechte kant: Abaddon, Apollyon (vernietigers)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Openbaring 9:11 worden deze twee namen genoemd, maar het blijken twee namen voor één en dezelfde persoon te zijn: "de engel van de afgrond".
In de Bijbel worden er slechts drie bij hun naam genoemd. Dat zijn de drie die jij ook noemde.
Ik zag ergens dat er totaal 7 aartsengelen zijn, maar vier van hen staan niet met naam genoemd in de Bijbel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bepaalde engelen weigerden hun naam bekent te maken, zie hiervoor:

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Genesis32%3A29&id42=1&id18=1&id47=1&id37=1&id16=1&id35=1&l=nl&set=10

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Rechters13%3A17%2C18&id42=1&id18=1&id47=1&id37=1&id16=1&id35=1&l=nl&set=10

De bijbel onthult alleen de namen Michael in openbaring 12:7 en Gabriel in lukas 1:26.

Lucifer, ook vertaald met morgenster of schijnende, voor het hoofd van de engelen die in opstand zijn gekomen tegen God..Jesaja 14:12-16

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Jesaja14%3A12-16&id42=1&id18=1&id47=1&id37=1&id16=1&id35=1&l=nl&set=10

Volgens een voetnoot bij de statenvertaling zou dit een verkeerde opvatting zijn en heeft dit betrekking op de koning te Babel.

Als men zoekt op woorden bij biblianet, op naam lucifer, komt men geen enkele vers tegen.

Wel kan men satan terugvinden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Satan

http://www.biblija.net/biblija.cgi?q=satan&idq=19&id47=1&id37=1&id16=1&id35=1&id17=1&l=nl&set=10&q1=1&qall=1&qids=fffffffffffffffffffffff

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie voor voetnoot statenvertaling deze link:

http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Js14.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
En één aartsengel....!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Jesaja 14:12 wordt geprofeteerd over de 'schijnende, zoon des dageraads' die uit de hemel valt. In de 'Vulgaat' (=oude latijnse Bijbelvertaling) werd 'schijnende' als 'lucifer' weergegeven.
Lucifer als naam voor de duivel staat dus niet in de oorspronkelijke Geschriften.
'Satan' betekent 'tegenstrever' en is de aanduiding in de Bijbel voor de engel die zich als eerste tegen de Schepper keerde. In het Grieks wordt de aanduiding 'diabolos' gebruikt, waar ons woord 'duivel' van is afgeleid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
T'uurlijk ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
adriaanv, je weet best wat JG's geloven, je hoefde daarom niet naar wiki te kijken, spijtig dat je steeds zo kritisch naar ons kijkt.
Ik probeer naar jullie toe het tegenovergestelde te doen. Ik heb geen zin meer in zinloze discussies, ik hoop dat je me begrijpt. 1 ding hebben we gemeen, de God van Abraham, respecteer dat aub. .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor de uiteenzetting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Speciaal voor adriaanv gekopieerd uit 'Inzicht in de Schrift', een uitgave van Jehovah's Getuigen.
"Aartsengel: Het voorvoegsel „aarts”, dat „overste” of „hoofd” betekent, duidt erop dat er maar één aartsengel is, de hoofdengel; in de Schrift komt het woord „aartsengel” nooit in het meervoud voor. In 1 Thessalonicenzen 4:16, waar wordt gesproken over de superieure positie van de aartsengel en de met zijn ambt verbonden autoriteit, wordt gedoeld op de opgestane Heer Jezus Christus: „De Heer zelf zal uit de hemel neerdalen met een bevelende roep, met de stem van een aartsengel en met Gods trompet, en zij die dood zijn in eendracht met Christus zullen eerst opstaan.” Het is dan ook veelbetekenend dat de enige naam die rechtstreeks in verband wordt gebracht met het woord „aartsengel” de naam Michaël is. — Ju 9; zie MICHAËL nr. 1. (Mi̱chaël) [Wie is gelijk God?]: De enige heilige engel buiten Gabriël die in de bijbel bij name wordt genoemd, en de enige die als „aartsengel” wordt aangeduid (Ju 9).
De aanwijzingen in de Schrift geven te kennen dat de naam Michaël betrekking had op Gods Zoon voordat hij de hemel verliet om Jezus Christus te worden, en ook na zijn terugkeer. Michaël is de enige van wie wordt gezegd dat hij „de aartsengel” is, wat „hoofdengel” of „overste der engelen” betekent. De uitdrukking komt in de bijbel alleen in het enkelvoud voor. Dit schijnt erop te duiden dat er maar één is die door God is aangesteld tot hoofd of voornaamste van de hemelse legerscharen. In 1 Thessalonicenzen 4:16 wordt de stem van de uit de dood opgewekte Heer Jezus Christus als die van een aartsengel beschreven, waardoor gesuggereerd wordt dat hij in feite zelf de aartsengel is. Deze tekst schildert hem af als neerdalend uit de hemel met „een bevelende roep”. Het is derhalve alleen maar logisch dat de stem die deze bevelende roep laat weerklinken, wordt aangeduid met een woord dat geen afbreuk zou doen aan de grote autoriteit die Christus Jezus thans als Koning der koningen en Heer der heren bezit (Mt 28:18; Opb 17:14). Wanneer de aanduiding „aartsengel” geen betrekking zou hebben op Jezus Christus maar op andere engelen, zou de vermelding van „de stem van een aartsengel” niet passend zijn. In dat geval zou daarmee een stem zijn bedoeld die minder autoriteit bezat dan die van de Zoon van God."