Waarom is er het celibaat voor Roomse priesters?

Waarom is er het celibaat voor Roomse priesters? Waarom mogen zij geen vrouw liefhebben en kinderen krijgen zoals alle andere mannen? Wat is de reden daarachter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
4K

Het beste antwoord

Het woord Celibaat komt van het Latijnse woord: caelebs of coelebs wat ongehuwd betekent. Priesters mogen niet trouwen en volgens de Roomskatholieke leiders hoort sex alleen in het huwelijk thuis en daarom worden Roomse Priesters veroordeeld tot een leven zonder sex.

De reden hiervoor is de totale toewijding aan God. Alleen op Hem gericht moeten zijn en wereldse en aardse zaken kunnen die aandacht afleiden. Sex is volgens de kerkleiders alleen bedoeld voor de voortplanting en dan alleen binnen het huwelijk. Rooms Katholieke priesters trouwen niet, en mogen van de leiders dus ook geen sex hebben. Dat mensen, ook priesters, sexuele ontlading nodig hebben, vergeten de leiders van de Katholieke kerk en ze ontkennen dat. Als je denkt/doet aan sex, met een ander of met jezelf, dan ben je niet sterk genoeg en niet genoeg gericht op God.
In Engeland is er de Anglicaanse kerk, wat een afscheiding is van de Roomse Kerk. De afscheiding kwam rond 1530-1535 toen Hendrik de VIIII met zijn minnares wilde trouwen. Toen dit van de Rooms katholieke kerk (de Paus zelf) niet mocht, heeft Hendrik zijn eigen kerk gesticht. Priesters van deze kerk mogen wel trouwen en kinderen krijgen.

De Rooms Katholieke kerk is nog lang niet zover en daar is trouwen voor een Priester en sex totaal niet bespreekbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat de enige liefde in hun leven god moet zijn. Dat is nu eenmaal de conventie binnen die tak van het christelijk geloof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het een besluit/dogma van de Heilige (?) Rooms Katholieke Kerk is.
De reden die deze kerk er voor geeft(Alleen liefde voor God) en niet, althans geen fysieke, voor de medemens, is zonder meer vragen om moeilijkheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou denken dat ze die verplichting uit de H.Schrift halen maar dat is niet zo.
Hoewel hun standpunt niet op de Schrift is gebaseerd, verdedigen kerkleiders in het rooms-katholicisme het celibaat door te zeggen dat priesters daardoor in staat zijn „meer aandacht aan God te besteden” en zich op hun werk te concentreren. „Maar het werkelijke argument ten gunste van het celibaat is heel aards”, zeggen enkele bronnen . „Het idee ontstond in de Middeleeuwen om het aan de kerk toevallende bezit te beschermen, omdat er dan geen nakomelingen land en andere bezittingen konden erven.”

Toegevoegd na 6 minuten:
http://www.newsstream.nl/med%2011.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vond dit stukje over Paulus: "De apostel Paulus prees zijn celibataire levenshouding: dat is te lezen in zijn brieven in het Nieuwe Testament van de Bijbel. De belangrijkste bijbelpassages hierover zijn te vinden in de Eerste brief van Paulus aan de Korintiërs. Hoewel hij het ongehuwd zijn ter wille van God en het prediken van Christus en Zijn kruis heel waardevol vond, beschouwde hij die manier van leven toch als een gave: hij raadde het aan, maar kon begrijpen dat niet elke gelovige man het aankon zonder vrouw te leven. De bekendste uitspraak van hem hieromtrent luidt: "Het is beter te trouwen dan van begeerte te branden."" Het lijkt me dat er dus best wel enige grond voor te vinden is in de Bijbel en dat het ook niet een idee is dat pas in de middeleeuwen opgekomen is. Het celibaat was al een feit (bronnen plaatsen het begin tussen 300 en 500) voordat de middeleeuwen begonnen (500) overigens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@widar; Je bent weer goed opdreef ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De apostel Petrus en andere goedgekeurde dienstknechten van God die in de vroege christelijke gemeente posities van autoriteit bekleedden, waren gehuwde mannen
Lees maar:
(Mattheüs 8:14; Handelingen 18:2; 21:8, 9; 1 Korinthiërs 9:5). De richtlijnen die de apostel Paulus aan Timotheüs gaf betreffende de aanstelling van gemeenteopzieners, of „bisschoppen”, maken dit ook duidelijk.
Hij schrijft: „Een bisschop moet onberispelijk zijn, de man van één vrouw” (1 Timotheüs 3:2) Merk op dat hier totaal geen aanwijzing in ligt dat het voor „een bisschop” in enig opzicht ongepast zou zijn om gehuwd te zijn.
Paulus gaf gewoon aan dat „een bisschop” geen polygamist mocht zijn; indien hij gehuwd was, zou hij slechts één vrouw mogen hebben. Er is geen passage in de H.Schrift die zo geïnterpreteerd kan worden als een VERBOD op het huwelijk. Anderzijds is het wel zo hoewel de bijbel het huwelijk hoogacht, hij het ongehuwd zijn zeker niet veroordeeld !Indien dit een VRIJE keuze is.
De bijbel beveelt het zelfs aan als een aantrekkelijke levenswijze voor sommigen (1 Korinthiërs 7:7, 8).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het helemaal met aimeeTJE eens!
Mij is altijd geleerd dat dit zo ingevoerd is omdat priesters moeten leven naar het voorbeeld van Jezus. En vermits hij ook geen vrouw had...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk is de regel om ongehuwd te blijven, gebaseerd op wat de apostel Paulus zegt in één van zijn brieven. Paulus was ongehuwd, en vond dat zelf een zegen, omdat hij zo zijn tijd en aandacht helemaal kon geven aan God en aan zijn missie. Hij zegt zelfs zoiets als: "ik wilde dat u allen was als mij" (ongehuwd dus). Hij zegt alleen evengoed dat mensen die "branden van verlangen", beter kunnen trouwen, en geeft allerlei aanwijzingen voor hoe mannen en vrouwen in het huwelijk met elkaar om moeten gaan binnen de gemeentes waar hij aan schrijft. Hij was dus zeker niet anti-huwelijk, maar blijkbaar is hier ooit uit afgeleid dat leiders van de kerk beter niet kunnen trouwen. Om zich dus volledig te kunnen richten op God en op de leiding aan de kerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vereiste van het celibaat werd voor het eerst opgeschreven in de Synode van Elvira in 306 (canon 33).

Verschillende concilies in het Westen hebben deze wetgeving overgenomen.

Onder paus Leo I (440-461) en paus Gregorius de Grote (590-604) werd de celibaatsplicht algemeen ingevoerd, ook voor subdiakens.

Andere bronnen vermelden Paus Marcellus I (? - 309) als de invoerder van het celibaat.

Een van de mogelijke redenen waarom het celibaat is ingevoerd is de mogelijkheid voor de priester zich niet gehinderd door familiebesognes volledig te wijden aan de kerkgemeenschap.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Celibaat

Paulus geeft de raad:

"Maar als ze zich niet kunnen beheersen moeten ze trouwen. Want dat is beter dan van begeerte te branden" .

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+Korinti%EBrs7%3A7-9&id42=1&id18=1&id37=1&id16=1&id35=1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het historisch bewezen is weet ik niet, maar het schijnt dat vele pausen en bisschoppen van vroeger (Middeleeuwen enzo) wel minnaressen hadden, en ook kinderen. Maar dat was dus niet officieel.