Wanneer je een groep kinderen (Theoretisch) op een eiland zou plaatsen, ontwikkelen zij dan een nieuwe religie?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
1K

Antwoorden (10)

Leuke vraag.

Ik denk het wel want waar je groepen van de buitenwereld afsluit zal altijd een nieuw iets ontstaan. Ze hebben immers geen ouders om na te apen. Of je het een religie mag noemen weet ik niet maar wel een manier van leven in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik denk van wel op voorwaarde dat zij echt niets weten van de buitenwereld, indien zij 'clean' zijn.
Zij zullen zich met de tijd beginnen 'afvragen' van waar zij afkomstig zijn, hoe zij hier kwamen en concluderen dat het wel een hogere macht moet zijn. Daarop volgt wellicht het maken van een god met bijhorende religie.
Ja dus
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zij zullen in elk geval een eigen cultuur beginnen: andere manieren van de dingen doen. Of daar een religie aan te pas komt is minder makkelijk vast te stellen, maar ik vermoed van wel - ook hier weer voor snelle antwoorden op lastige vragen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zou kunnen, want de vroegere religies zijn ontstaan door het verklaren niet begrepen dingen uit de natuur, zoals bijv. .onweer. Er is niemand meer om kennis over te dragen, dus er zal weer naar antwoorden gezocht moeten worden. Hoe zich dat zou ontwikkelen, blijf giswerk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, ik beschouw religie als een evolutionair verschijnsel. Het kan wel zo zijn dan het een tijdje duurt voor ze op het idee komen van bovennatuurlijke krachten/wezens/objecten. Dit is ook de reden waarom ieder gebied op Aarde (waar mensen wonen) een eigen religie kent, zonder uitzondering.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat dat hoogstwaarschijnlijk is. Het niet begrijpen en toch willen verklaren van fenomenen ligt ten grondslag aan het ontstaan van de meeste vormen van spiritualiteit en religies (in hun oervorm) van mensen. De oudste naam voor een God is, dacht ik, Ka. Dat stamt uit noord Afrika en betekent zoveel als 'Heer', en dat had in die cultuur vooral de betekenis 'Tot wie ik me kan wenden/richten'. Bij het ontbreken van antwoorden gaat men vragen stellen aan een almachtige.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hele goede vraag: ik denk dat dit een geleidelijk proces is. Er zal een leider ontstaan wiens denkbeelden als algemeen geldend gelden (zie bijvoorbeeld Lord of the Flies of Lost). Naarmate meer tijd verstrijkt zal de cultuur steeds meer een eigen leven gaan leiden en op den duur behoorlijk afwijken van de op dit moment bekende religies. Misschien ontstaan er dan zelfs schisma's of reformaties.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind het een hele leuke vraag!

Wel dacht ik toen ik de vraag las eigenlijk aan het boek Lord of the Flies.

Theoretisch zal er wel een religie kunnen ontstaan. Ik zie een religie ook als een cultuur. En ieder gebied of geloof heeft zijn eigen cultuur dus theoretisch gezien is het mogelijk.

Als er op het eiland niks te vinden is qua dieren (of ander eten) dan krijg je waarschijnlijk een machtstrijd (dat is ieder mens eigen, welke religie dan ook) en zullen de sterkeren winnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als het slimme kinderen zijn niet, omdat je als slim mens niet gelooft in onzin
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Elke groep ontwikkelt vroeg of laat een eigen subcultuur. En als er geen "wetenschappelijke" kennis van de omgeving is, dan ontstaan er allerlei magische / bijgelovige handelingen, bv om vermeende demonen gunstig te stemmen. Dit proces wordt o.a. beschreven in de eerste hofdstukken van The Golden Bough (taaie kost door de oeverloze reeks voorbeelden).