Waarom verplaatste Constantijn de Grote de sabbat naar zondag?

Was hij de in Daniel 7:25 voorspelde heerser, die gegeven was tijden en Wet te veranderen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2.1K

Het beste antwoord

In werkelijk heeft zich dat nooit zo afgespeeld.

"Sommigen denken dat het vieren van de zondag pas in de vierde eeuw door keizer Constantijn werd ingevoerd, maar ook dat is niet juist. De eerste aanduiding voor het vieren van de eerste dag wordt gegeven door Barnabas rond 130 na Christus. Hij zette zich fel af tegen ‘joodse praktijken’, zoals het vieren van de sabbat, omdat deze volgens hem zijn functie had verloren. De christenen vierden volgens hem de ‘achtste dag’, waarop onder andere de opstanding werd herdacht. Justinus de Martelaar schreef omstreeks dezelfde tijd dat christenen op de eerste dag bij elkaar kwamen omdat God op die dag het geordende heelal geschapen had en ook vanwege de opstanding. Hij noemt deze dag afwisselend ‘achtste dag’, ‘eerste dag’ of ‘zondag’ "
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Over dit onderwerp hebben christelijke gemeenschappen als de 7e Dags Adventisten een zeer uitgesproken mening, zoals je denk ik wel weet ;-)

Ik houd het op Romeins pragmatisme. Binnen het Romeinse Rijk waren veel verschillende religies. Constatijn wilde iets gemeenschappelijks invoeren en dat werd de zondag. Dat gebeurde per edict in het jaar 321.
Het christendom was toen nog geen staatstoezicht (pas in 365 als ik het wel heb)

Toegevoegd na 20 minuten:
Constatijn bekrachtigde daarmee al bestaande gebruiken en opvattingen om de zondag als rustdag te beschouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Christus zelf veranderde de wet van mozes ,deze werd vervuld door Zijn opstanding.