Hoe vieren heel streng gereformeerden christelijke feestdagen, zoals bijv. Pasen en Kerst?

Omdat die vaak geen feest vieren, weet ik uit ervaring. Maar hoe doen ze dat dan bij feesten die bedoeld zijn om God te eren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
23K

Het beste antwoord

Hieronder de gang van zaken die bij een groot deel van de genoemde groep van toepassing is:

Eerst Kerstdag:
Twee keer naar de kerk. De kerkdiensten duren ongeveer 1,5 uur. Er blijft nog genoeg tijd over voor andere dingen. Vaak komen familieleden bij elkaar, om gezellig samen te zijn. Er wordt lekker gegeten, hoewel ik denk dat de maaltijd wat minder overdadig is dan bij veel andere mensen.

Tweede kerstdag:
Eén keer naar de kerk, 's morgens. In sommige gemeenten is dit geen gewone kerkdienst, maar een bijeenkomst die speciaal voor de kinderen georganiseerd wordt. Zij leveren vaak ook een bijdrage aan deze samenkomst. Vaak door te zingen, maar ook vaak door om beurten een tekst op te zeggen, wat bij elkaar dan een mooi geheel vormt.
De rest van de dag wordt op een vergelijkbare manier ingevuld als eerste kerstdag, vaak met andere familieleden dan de dag ervoor.

Kerst algemeen:
Veel gereformeerden hebben geen kerstboom. Tijdens kerst draait het om de geboorte van Jezus, dat Hij op aarde gekomen is om de mensen gelukkig te maken. De kerstboom heeft daar niets mee te maken.

Eerste paasdag:
Is altijd zondag, daarom tweemaal naar de kerk. Voor de rest vaak weinig poespas, want dat is niet gebruikelijk op zondag. Wel vaak op familiebezoek.

Tweede paasdag:
's Morgens naar de kerk, de rest van de dag kan naar eigen inzicht ingevuld worden.

Hemelvaartsdag:
's Morgens is er een kerkdienst. De rest van de dag is vrij. Wel worden er regelmatig gezellige fietstochten of andere buitenactiviteiten voor kerkleden georganiseerd. Da's goed voor de onderlinge band, het is gezellig.

1e en 2e pinksterdag:
Zie bij Pasen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
OK. Maar nu ben ik wel nieuwsgierig welk geloof jij precies aanhangt! Hoe heet dat precies, als ik vragen mag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben lid van de Gereformeerde Gemeenten. Ik heb mijn antwoord gericht op de tijdsbesteding op die dagen. Is daarmee je vraag voldoende beantwoord?
Of bedoelde je meer een inhoudelijk antwoord hoe God geëerd moet worden tijdens de feestdagen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben hersteld hervormd en kan mij vinden in jouw antwoord +je
( maar ik lees wel op zondag mijn mail en gv zoals je ziet )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi uitgebreid antwoord!

Andere antwoorden (4)

Voor een groot deel in de kerk. Ze vieren wel feest maar niet uitbundig, maar sober en ingetogen.
Een kerstdag zal vooral in het teken staan van het kerkbezoek en samenzijn met gezin en familie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In ieder geval vaak zonder kerstboom en zeker zonder paastak. Soms hebben ze ook geen tv.

Ze gaan zoveel mogelijk naar de kerk maar er is natuurlijk ook gewoon tijd voor gezelligheid, samen eten en voor een spelletje. Er wordt veel uit de bijbel gelezen en wellicht wordt er gezongen. De vrouwen kleden zich natuurlijk in rok en gaan met hoed naar de kerk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms hebben ze ook geen tv. ??????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat klopt helemaal , de wereld om hen heen is niet belangrijk alleen Gods (bijbel)is voor hun belangrijk
en het nieuws lezen we morgen in het reformatorisch dagblad wel , alhoewel er wel mensen uit deze groep zijn die (stiekem) op internet e.e.a. bekijken maar toch geen tv hebben
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is je probleem Moolkeesje? Klopt die zin er niet tussen omdat er lijkt te staat dat ze de tv met kerst/pasen de deur uit doen (je hebt gelijk maar dat bedoelde ik niet zo) of verbaas je je om het feit dat er mensen zijn zonder tv?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik verbaas mij erover omdat het een non relevante zin is, in jouw antwoord en omdat ik dat niet van je gewend ben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat gaf ik al toe Moolkeesje, ik kon dat ook niet meer veranderen. Er stond eerst wat tussen en toen klonk het wel logisch ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Krol: Dat doet de oudere generatie ook, al zolang er tvs bestaan. Ook een veelgebruikte smoes (door boeren) is geen tv te hebben, maar een monitor die is aangesloten op een bewakingscamera in de stal. Door er een tv-kabel in te pluggen, heb je nog steeds een monitor *kuch* en geen tv *kuch*. Of een videorecorder op een computerbeeldscherm. Nog steeds geen tv hoor! Maar ondertussen kijken we alles wat we willen...
veel naar de kerk gaan (nog meer dan de normale 2 a 3 keer) daarnaast zullen er enkele spelletjes worden gespeeld (zonder dobbelsteen, want dat valt onder gokken, klinkt raar maar ik weet dit van mijn grootouders die streng gereformeerd zijn.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eerste paasdag, kerstdag en pinksterdag twee keer naar de kerk, eigenlijk is dat gewoon een zondag. er worden sowieso gen kado's gegeven of eitjes gezocht. er wordt wel wat lekkerder gegeten dan op de doorsnee zondag. er worden boeken gelezen, vaak gaat met tussen de ochtend en de avonddienst even slapen, om s'avonds fit in de kerk te zitten.

tweede feestdagen zijn wat vrijer, vaak is er dan alleen in de ochtend een kerkdienst en wordt er dan wel een eindje gefietst of iets dergelijks. mijn moeder waste meestal wel op tweede feestdagen omdat met een groot gezin één dag niet wassen eigenlijk al niet echt kan.