Hoe verklaren gelovigen dodelijke ziektes?

Is dit de wil van God?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.4K

Antwoorden (13)

De zondeval

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat gebeurde er tijdens de zondeval?
Wij kennen het verhaal uit de Bijbel over Eva die van de verboden vrucht, de appel, at.
Volgens de slang zou Eva aan God gelijk worden door de kennis van goed en kwaad.
Na het eten van de Appel waren Adam en Eva veranderd.
Zij zagen alles met andere ogen en hadden hun bijzondere positie verspeeld, waardoor de paradijselijke toestand waarin zij leefden tot een eind kwam.
Ik zal hierop niet verder ingaan. In de Bijbel vindt U hierover voldoende informatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Yep, de wil van god.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze verklaren t niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
c.s. lewis - het probleem van het lijden moet is is lezen. je antwoord klopt niet, gelukkig zijn er meerdere theologish ongeletterde die je plusjes geven. blijft alleen staan dat je antwoord niet correct is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof is de daad van iets niet te hoeven verklaren, anders zou het geen 'gelovige' zijn en zou het de vraag niet beantwoorden. "gelovigen verklaren het niet" is zoals zeggen dat water nat is: het is zijn aard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vanuit dat geloof worden dingen van de monotheistische en bijbelsle visie verklaard. jij hebt het over het grondbeginsel, de vraag gaat over een casus in conctreto nu hier in het aardse. ook jouw reactie net als het antwoord ontbeert logica, envel treuriger: acurate kennis van zaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik krijg de indruk dat ik iets gezegd heb waar je niet gelukkiger van wordt, maar je reactie help me niet om tot een verstandhouding te komen met jou. Wat je in mijn reactie leest is bijna een woordelijk citaat van een woordenboek, kan je mij uitleggen hoe dat ontbreekt aan logica of kennis van zake en wat er je precies tegen de borst stuit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat je het grondbeginsel (geloof) met het pracktiseren in een bepaalde vorm (religie) door elkaar haalt, dat is dus niet logisch en suggestief. de vraag is: hoe verklaren gelovigen dat? daar heb ik antwoord op gegevn vanuit de calvinistische zienswijze die vele gelovige aanhangen. uiteraard heb ik het dan sec over een bepaalde stroming christenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt om je te verduidelijken, ik denk dat ik je nog altijd niet begrijp:
Kan je in plaats van te zeggen wat mijn antwoord volgens jou is, in je eigen woorden zeggen wat je mij hoort zeggen en wat je precies denkt dat mijn intentie is?
dat gaat het waarschijnlijk direct duidelijk maken voor mij.
Ik krijg de indruk dat ik mij niet goed heb uitgedrukt allesinds.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nouja dat weet ik dus ook niet wat jij precies bedoelt omdat je het geloof (naar mijn idee) versimpliceerd naar: we verklaren niks we denken niks als christen maar volgen de bijbel. die redenatie zou zichzelf tegenspreken omdat de bijbel juist uitdaagt tot nadenken en zeker ook verklaringen geeft voor het leed in de wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt om het uit te leggen. Ik kan zien hoe zo'n interpretatie pijnlijk is. Ik kan ook zien dat ik mij inderdaad niet goed heb uitgedrukt: In het antwoord "ze verklaren het niet" heb ik een veroordeling gelezen die jij hier naar boven brengt: namelijk dat veel wetenschappelijk getinte geesten gelovigen afschilderen als "ze kunnen het niet eens verklaren!" of "ze doen niet eens de moeite om het te verklaren!" of sterker: "ze denken niet eens na!".
De leegheid van dergelijke argumenten wordt duidelijk voor wie onder ogen ziet dat geloof geen verklaring 'hoeft'... hiermee heb ik niet gezegd dat gelovigen niet nadenken, hooguit dat gelovigen geen rationele reden *hoeven* om iets aan te voelen. Waar de wetenschap zichzelf oplegt om bewijzen te hebben voor ze iets geloven, is de gelovige vrij om te voelen waar hij zin in heeft, zonder daar verklaringen voor te moeten hebben.
In die zin is een gelovige een vrijer mens dan een wetenschapper: de laatste is slaaf van zijn verstand, mag zijn gevoel niet toelaten tot zijn verstand zegt 'nu mag het' en met zijn 'moetens' onderwerpt de (on)wetenschapper vaak niet alleen zichzelf aan zijn eigen opgelegde regels, maar eist ook vaak hetzelfde van gelovigen en dit vind ik een brug te ver: wetenschap (in welke vorm dan ook) dient geen veroordelingen of eisen te maken op basis van 'ge hebt geen bewijzen!' omdat dat alleen getuigt, zoals jij zei: van een ontbreken van kennis en logica. Ik denk dat wij m.a.w. aan dezelfde kant van de dijk aan het werken zijn, ik hoop dat dit mijn intentie wat duidelijker maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok, mooi antwoord. mee eens ook, de basis van echt geloven is niet logica (van religie soms wel helaas, zei het kromme logica)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat we nu mekaar gevonden hebben. Dank voor je te verduidelijken, het doet mij plezier om op deze manier met een medemens te kunnen spreken.
Dat verschilt per geloof en gelovige, maar de kern is natuurlijk dat ze niks hoeven te verklaren. Net zoals wij 'ongelovigen' er niks aan kunnen verklaren, hooguit de link leggen tussen oorzaak en overlijden en het domme pech noemen

Soms hoor je het verhaal dat mensen in de hemel 'harder nodig zijn' - wat ik persoonlijk erg cru vind - of, nog erger, dat God zoveel van iemand hield dat hij die persoon bij zich wilde hebben. En dat moet je als kind dan maar zoet houden - brrrrr.

Persoonlijk ben ik opgevoed met het idee dat wij gewoon niet weten waarom God sommige mensen zo jong tot zich neemt, of vreselijke ziektes toestaat, en dat het ook niet aan ons als mensen is om te proberen dat te doorgronden. Ook wel een beetje slappe dooddoener eigenlijk.

Juist mensen die sterk geloven dat God er wél een hand in heeft, lopen een grote kans van hun geloof af te vallen als het echt dichtbij komt of heel erg pijnlijk en onrechtvaardig is. Maar er zijn er wel degelijk bij die het zelfs betreffende hun eigen kinderen kunnen volhouden - en er zelfs troost uit kunnen putten.

Het kunnen omgaan met leven en dood en ernstige problemen is natuurlijk één van de bestaansredenen van religie. Hoe mensen daar mee omgaan , voor zover er gene vastomlijnde dogma's voor zijn, hangt voor een deel af van de coping-strategieen van de gelovige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben geen gelovige dus eigenlijk kan ik hier geen antwoord op geven. Maar ik denk dat gelovige mensen dat gewoon verklaren als iets wat je overkomt en waar je niemand de schuld van kunt geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dit een diepzinnig antwoord... het verwondert mij niets dat het zoveel minnetjes verzamelt. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@peter, ik snap de minnetjes niet. Ik ben gelovig (zoals je weet) en zie het ook zo. Waarom iemand hiervoor de schuld geven. Dus +1
Gelovigen hoeven ziektes niet te verklaren. Doen ongelovigen ook niet.

Het is zo dat als je ziek bent en je bent gelovig, dat dit iets voor je te betekenen heeft. Maar dat kan ook zo verschillend zijn, net zoals bij ongelovigen. De een wordt boos en opstandig, voor de ander kan het juist zo zijn dat het je dichter bij God brengt, of dat je het gevoel hebt stilgezet te worden om iets daardoorheen te leren of te ontvangen.

Mijn vriendin is gelovig. Zij heeft een vreselijke jeugd gehad. Ze mocht eigenlijk niet bestaan en voelde zich weggegooid. Ze kreeg kanker en ze leeft meer dan ooit, juist door haar geloof. Het leven is voor haar zoveel waard geworden.

Dus er is niet een eenduidig antwoord te geven op je vraag hoe het voor gelovigen is. Net zo min antwoord als je de vraag zou stellen, hoe het voor ongelovigen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee niet de wil van God, maar de straf van god...

Gelovigen geloven van alles... Dat is de aard van geloven namelijk... Weten is iets anders, weten weet en daarmee uit... Maar gelovigen veranderen van geloof of van feiten of van overtuigingen... En het maakt niet uit wat ze geloven, maar dat wat ze op dat moment geloven, daar willen ze voor vechten... Zo zit dat... En het volgende moment is er een ander geloof en dan gaan ze daarvoor en willen dan daarvoor vechten... Ik geloof het wel...

Ik ben gestopt met geloven... Gewoon omdat het niets oplevert en een uiting is van niet-weten...

En is het je ooit opgevallen dat gelovigen NOOIT, maar dan OOK NOOIT iets verklaren... ze geloven het en daarmee uit... Het hoeft zelfs niet bewezen te worden (wel herhaald steeds) en geloven doet de rest...

Je kun toch in kwiebsels geloven, is het niet? Moet ik dan gaan verklaren wat kwiebsels zijn; nee toch, je gelooft toch al... Dat is genoeg... En als je dan in kwiebsels gelooft dan moet je er wel voor zorgen dat je niet trapt in draborzels... Want dat gaat niet samen, kwiebsels en draborzels... Enz enz... het is allemaal quatsch...

Weten daar draait het om...

.

Het is de straf van God, geloof me maar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix, de ene keer zeg je "geloof ook mij niet, je moet het zelf echt weten"; soms komen je antwoorden over alsof je diep gelovig bent; nu draait het weer om het weten. Geloven is heel persoonlijk en kan je zeker weten. N.B. Het minpuntje was zeker van jou?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof niets, totaal niets... Geloven en XiniX is niet compatibel in één zin... Ik deel nooit minpunten uit... alleen maar plussen... kijk maar +1 voor jou puntkomma...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alleen al suggeren dat Kwiebsels en Draborzels samen zouden kunnen gaan...... Ik ben diep beledigd... mag dat zomaar? :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@JJ1... LOL... Gelukkig dat ik je het hele verhaal niet verteld heb...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kwiebsels bestaan niet, maar +1 voor de Drabolzels
Dat is een goede vraag, iig, voor mij dan. Ik ben vroeger ernstig ziek geweest, ik was toen net 16. Ik kreeg een kaart van iemand uit ons dorp (zogenaamd als steun?) Maar er stond op, het is gods wil wat er op deze aarde gebeurt, met andere woorden; het is gods wil dat jij nu kanker hebt!!! Nou sorry hoor maar ik heb 'm linea recta de vuilnisbak in gegooid, dit stuur je toch niet naar een kind? Sommige mensen willen hun geloof overbrengen op mensen die niet geloven. Ik denk dus niet dat dodelijke ziektes GODS WIL zijn, maar gewoon, de één gaat dood, de ander overleeft, kwestie van geluk hebben, ook al klinkt dat nogal vreemd. Ik heb geluk gehad en mag in mijn handjes klappen iig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor wie klap je dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mezelf!!! Dacht je dat je grappig was ofzo?
Verschillende geloven verklaren het op verschillende manieren maar wat zegt de bijbel, wat wat ik vind of een ander doet er niet toe het gaat erom wat de bijbel zegt toch.!? Wel Jah is een God van liefde dat kunnen we aan veel kenmerken zien die wij hebben gekregen , we zien , kleuren , proeven ruiken horen , en kunnen liefhebben. God wilt dat we gelukkig zijn dat was zijn plan. Gelukkige mensen op een paradijs aarde. Wel zoals een eerdere spreker mij al voorging , adam en eva hebben roet in het eten gegooit . Zij werden volmaakt geschapen, maar luisterde niet naar Jah zijn waarschuwing maar wel naar zijn tegenstander.
Doordat adam en eva ongehoorzaam waren werden zij uit de tuin van Eden gestuurd en ( zo zegt de bijbel ) begonnen zij te sterven. In beginsel konden ze dus eeuwig leven dat had Jah voor ons in petto. Zij waren niet laanger volmaakt er was als het ware een deuk in een cake blik gekomen en als je een cake bakt in een cake blik met een deuk krijgen alle daaruit gebakken caken een gekke plek.Zo ook de mensheid adam en eva zijn onze voorouders en wij hebben dus ook een deuk op gelopen zijn onvolmaakt en worden ziek. Niet omdat Jah dat wil.!
Ook heeft de mensheid natuurlijk een grote hand in het onverantwoord omgaan met de aarde .....milieu, daar worden we ook niet gezonder van . Kijk als je , rookt en op een gegeven moment longkanker, blaaskanker of vernauwde bloedvaten krijgt ligt dat niet aan de deuk van adam en eva maar aan jezelf. Volgende vraag is dan, is onze dood voorbestemd, was het iemands tijd.......nee het plan van Jah was dat we eeuwig zouden leven niet dat hij ons van het leven berooft , tijd toeval en omstandigheden legt de bijbel uit, zullen ons treffen. Hoop dat dit antwoord uit debijbel je vraag beantwoord.

Toegevoegd na 6 minuten:
Gelukkig heeft Jah zijn zoon als volmaakt Loskoopoffer gegeven zodat allen in hem zouden leven . Wat betekent dat ?! Wel dat wij hoop op eeuwig leven kunnen hebben door zijn offer . Jezus zegt verwondert u hierover niet dat allen die in de herrinerings graven zijn mijn stem zullen horen en tevoorschijn zullen komen . De rechtvaardigen zullen de aarde bezitten er eeuwig op verblijven. Ja logisch dat was ook het plan van Jah van het begin af aan , dat laat hij niet door een tegenstander en een paar ongehoorzamen mensen verpesten.Ik hoop dat de bijbel je vraag duidelijk beantwoord hebt. wil je meer weten ik praat graag met iedereen over wat de bijbel werkelijk zeg
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze verklaren niks.!
Hopen alleen voor een genezing. . .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie geen verschil in de manier waarop dodelijke ziektes verklaard moeten worden door gelovigen of ongelovigen. Wat ik wel zie is dat ongelovigen vaak op een provocerende manier aan gelovigen vragen hoe dat dan zit met die "God" als dit soort dingen blijven bestaan.
Ieder mens is sterfelijk, dat weten we al vanaf onze geboorte. Er zijn helaas vele vreselijke manieren om dood te gaan en daaronder vallen ook dodelijke ziektes. Mijn vader is binnen hele korte tijd gestorven aan kanker, maar hij heeft van ons allemaal afscheid kunnen nemen, en er waren zelfs mensen die nog dingen met hem recht wilden zetten. Dat is toch mooi, dat zoiets nog kan? Want het is minstens zo erg als iemand plotsklaps uit je leven verdwijnt en je had net de dag ervoor ruzie gemaakt, en het nog niet goed gemaakt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Het is het gevolg van de zondeval. Eva heeft gegeten van de "boom van kennis van goed en kwaad". Hierdoor verwierven ze kennis van goed en kwaad en werden zij onderworpen aan zonde en dood.
Maar gelukkig is God genadig. Hij heeft zijn zoon aan ons geschonken en door zijn kruisiging en wederopstanding worden al onze zonden vergeven en verwerven wij als nog het eeuwige leven. Mist je in Jezus en zijn kruisiging gelooft.
Niet voor niks zegt Jezus: Joh. 14:6-7 "Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot de Vader, dan door Mij. Indien gij Mij gekend hadt, zo zoudt gij ook Mijn Vader gekend hebben; en van nu aan kent gij Hem, en hebt Hem gezien."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En God zag dat het goed was = En God vindt het wel goed zo.