Zijn religies te combineren?

Dat je bijvoorbeeld zowel gelooft in reincarnatie als in de maagd Maria. Of een andere combinatie die niet strijdig is met zichzelf?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.4K

Het beste antwoord

Ik denk dat verschillende geloven binnen 1 mens wel te combineren zijn. Mensen geloven nu eenmaal wat ze geloven.
Ik denk dat de diverse geloofsinstituten niet te combineren zijn. De leiders van het ene geloof willen niet samensmelten in het andere. Als dit wel zo was, dan hadden we minder godsdienstoorlogen gehad op deze aardbol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ja hoor, prima: ook als ze tegenstrijdig zijn/lijken dan kun je ze nog wel allebei geloven. Het zou kortzichtig zijn om te zeggen dat als je alles moet geloven van 1 religie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk, dat is helemaal je eigen interpretatie.
Persoonlijk vind ik dat het Boeddhisme daar zo prachtig mee omgaat. Boeddha zegt: 'Je mag van elke religie zijn die je maar wilt, als je OOK maar leeft volgens de Boeddhistische regels. Prachtig toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee allicht niet, die strijden om de meeste exclusieve leden...

Nee hoor...

Een religie, is er al eentje te veel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal wel kunnen,maar ik heb het idee,dat de Kerk er niet zo blij mee zal zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bestaat al: De Chrislam

http://www.youtube.com/watch?v=JJx-f2HNtVc
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me stug, dan raak je voordurend in conflict
Monotistische Godsdiensten sluiten in alle gevallen het aanbidden van meerdere goden uit.
Je zou boehdist kunnen zijn of hindoe met vele goden maar daardoor breek je in elk geval de grond"regels" van monoteistische godsdiensten.
Wat je misschien wel kan volgen is morele regels maar
ook daar zul je conflicten tegen komen.

wie gelooft die gelooft zijn God

Wie denk te geloven gelooft eigenlijk niets, of uitsluiten dat wat hem zelf past.
14 jaar geleden
De meeste godsdiensten schrijven voor dat zij de enige ware godsdienst zijn. In de islam is er een uitspraak ""Ik getuig dat er geen godheid is dan God, ik getuig dat Mohammed Gods boodschapper is" wat er op duidt dat er geen sprake kan zijn van een ander geloof. Ook in andere godsdiensten wordt het onmogelijk geacht dat een ander geloof mogelijk is. Alhoewel sommige christelijke zendelingen in Afrika de plaatselijke bevolking toestond om door te gaan met plaatselijke rituelen naast het christendom.

Overigens zijn er wel godsdiensten die een mix vormen van andere godsdiensten. De Bahai benadrukken de samenhang tussen de wereldgodsdiensten (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bahá%27í).

Maar goed, jij bepaald wat je geloofd. Als je in beide wilt geloven heb je daar het recht toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee zeg, het is al zo' n wildgroei.
Als er iets gecombineerd moet worden laten we dan geloven in die ene God, de Schepper van alles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is religie? Religie betekent aanbidding. Aanbidding kan ook van personen en dingen zijn. Gaat het bij religie om ontastbare dingen dan kunnen er verschillen zijn. Dan komt het woord geloof in beeld.
Alhoewel er raakvlakken kunnen zijn, ook gestimuleerd doordat men van de zelfde bron uit gaat (in het ene geval van de ene groep de Bijbel en weer anderen de Koran of Sanskriet en noem maar op) kunnen er zulke tegenstrijdigheden voorkomen dat je het niet met elkaar kan vermengen.
In de scheikunde zijn er ook eenmaal stoffen die niet te mengen zijn.
Blijkens ook dat de "vruchten" die de meeste religies voortbrengen zelf ver verwijderd zijn van wat ze leren of zelfs de bron waar ze hun "geloof" vandaan halen.
Het is Ja/ja en geen neen/ ja of ja/neen.
Religie heeft door de jaren heen zoveel ellende, dood en verderf veroorzaakt.
Religie is een bron geweest van oorlog en tirannie.
Rest nog: Zou het dan betekenen dat alle religies onder een kam te scheren zijn? Neen.
Die het bij het rechte eind heeft is de juiste.
Die ook echt doet wat in de Schrift staan.
Zoekt en gij zult vinden. Wees objectief en niet vooringenomen bij je zoektocht.
Dat zal het makkelijker maken een juist oordeel te vellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor.Je kunt alle religies combineren.Graag zelfs.En heb je er geen zin meer in om te geloven , dan stop je ermee.Je laat jezelf uitschrijven uit de registers en klaar is ie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kan dat.
Een ieder heeft zijn eigen combinatie van moralen, die zijn voortgekomen uit hun levenservaringen. Het is absoluut geen schande om je eigen morele gevoel te volgen. Bovendien weet ik zeker dat als je iets dichterbij kijkt, je zal merken dat de verschillende geloven meer overeenkomsten hebben dan je in eerste instantie dacht. De kern van de gedachtegang is vaak zelfs hetzelfde.

In de praktijk zal het misschien iets ingewikkelder worden om aan mensen uit te leggen waar je in gelooft, maar daar zal je een middenweg in moeten vinden. Bovendien behoort jouw moraal, geloof en verbintenis met jouw god(en) tot enkel jou, niemand anders.

Je hoeft aan niemand verantwoordelijkheid af te leggen of uit te leggen waarom je daarin gelooft. Volg je eigen ziel en hart.
een jaar geleden