Wat zijn de meest voorkomende redenen van uitsluiting bij JG's?

Het is misschien een brutale vraag, maar zo bedoel ik het niet: zou ik mogen weten wat de meest voorkomende redenen zijn dat ze mensen 'uitsluiten' bij Jehovah's Getuigen? (Ik weet niet hoe je dat uitsluiten anders noemt).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zondigen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
echtscheiding
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadeus heeft het juiste antwoord gegeven.
Toch wil ik je deze details niet onthouden:
Weet u dat een groot gedeelte van degenen die worden uitgesloten meestal na verloop van tijd berouw hebben ,en terugkeren ? Niet voor niks staat de illustratie van de 'Verloren Zoon 'in de H.Schrift.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@aimeetje, waarom denk je dat amadeus het juiste antwoord heb gegeven? Met hoeveel ex-jg's heb je gesproken en gevraagd om welke reden ze uitgesloten zijn? Over de Verloren Zoon. De Zoon kwam niet terug om weer als zoon te gaan leven, nee, hij had ordinaire honger. Dat is de reden dat hij terug kwam, wou gewoon als dagloner werken want achtte zichzelf niet meer als Zijn zoon. De Vader, die liet hem niet eerst zijn berouw tonen. Welnee, hij stond op de uitkijk, rende naar hem toe en viel hem om de nek en kuste hem. Pas ná die knuffel sprak de zoon. Die schuldbelijdenis was blijkbaar geen voorwaarde, zijn terugkomst was voldoende voor de vader om naar hem toe te rennen. En al die tijd heeft de Vader klaargestaan en op de uitkijk gestaan. http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Lucas+15%3A17-24&id18=1&l=nl&set=10 Hoe gaat dat bij de jg's, net als uit de gelijkenis van Jezus?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken - via een ex met JG-ouders- vier mensen die uitgezet zijn; allemaal vanwege echtscheiding. Scheiden = opzouten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@absor http://www.wachttorenkijker.nl/PDF-files/zal%20u%20vrijmaken%20broch..pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Weet u dat een groot gedeelte van degenen die worden uitgesloten meestal na verloop van tijd berouw hebben ,en terugkeren ?" En zou dat misschien kunnen komen omdat ze toen ze JG werden, volledig geïsoleerd werden van de niet-JG-wereld? En toen ze ex-JG waren, dus geen sociaal leven meer hadden? Ik denk dat dat berouw nogal gespeeld is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, dit gebeurt ook idd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar ik denk dat elke Getuige van Jehovah een heel gezond sociaal leven heeft. Druggebruik en alcoholmisbruik en immoraliteit hebben we daar zelfs niet bij nodig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@aimeeTJE: Je negeert weer eens volledig wat ik zeg, al dan niet bewust. Ik zeg niet dat een JG geen sociaal leven heeft. Ik zeg alleen dat het sociaal leven van een JG beperkt is tot andere JGs en zodra ze *ex*-JG zijn, geen sociaal leven meer hebben, omdat de andere JGs dan wegvallen vanwege de uitsluiting. En doe niet schijnheilig. Ook bij JGs, net als bij elke andere verzameling mensen, komt drugsgebruik, alcoholmisbruik en immoraliteit voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, een JG die doet wat jij aanhaalt en volhard in deze zonde gaat eruit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou en? Dat maakt niet dat hij het niet heeft gedaan. Ik heb 't al eerder gezegd: je kunt niet zeggen "oh, hij doet iets wat niet mag, we schoppen hem eruit, dan is het niet gebeurd". Feit blijft dat hij/zij *als JG* dergelijke dingen deed. Daarbij, jullie kunnen 'm er pas uitschoppen wanneer 't uitkomt dat hij/zij zoiets doet. Mensen biechten hun zonden over 't algemeen niet spontaan op. Dingen gebeuren dus in 't geniep. Ook bij JGs. (Dit zeg ik niet om JGs af te kraken, dit zeg ik om JGs gelijk te stellen met ieder ander.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, maar ik begrijp niet wat je bedoelt met gelijkstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel daarmee dat ik vind dat JGs niet beter zijn dan anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemd dat je zou denken dat zij beter zijn dan anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat krijg je, als ze dat roepen. Zie boven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daaruit kan ik niet opmaken dat zij beter zijn dan anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie aimeeTJE's reactie: "Druggebruik en alcoholmisbruik en immoraliteit hebben we daar zelfs niet bij nodig!" Met andere woorden: JGs gebruiken die dingen helemaal niet, terwijl anderen dat wel doen. Dat is zeggen dat JGs beter zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dit een verkeerde interpretatie van je is want normaal weet aimeeTJE heel goed net zoals iedere JG, dat sommigen voor deze reden worden uitgesloten.
De genoemde dingen hebben we idd niet nodig om een sociaal leven te kunnen leiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zouden niet nodig hoeven hebben, is een betere bewoording. En die bewoording geldt voor iedereen. Echter, net als iedereen, zijn er ook JGs die dergelijke middelen gebruiken. Maar nu val ik in herhaling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is juist, er zijn er die deze dingen gebruiken, maar er is niet gezegt geweest dat JG's deze dingen helemaal niet gebruiken.
Dit is uw interpretatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herhaal: "Druggebruik en alcoholmisbruik en immoraliteit hebben we daar zelfs niet bij nodig!" Dat interpreteer ik inderdaad als "wij JGs gebruiken dat niet". Als dat niet klopt, dan hoor ik graag van aimeeTJE zelf wat ze er dan wel mee bedoelde.

Het beste antwoord

De meest voorkomende reden om uitgesloten te worden is door om te gaan met een andere uitgesloten van de JG's. ( zij kunnen je immers inzichten verschaffen waardoor je met andere ogen naar het wachttorengenootschap gaat kijken; met open ogen ) of met mensen die kritisch zijn op de leer van het wachttorengenootschap.

Voor de duidelijkheid; ook het bezoeken van een begrafenis van een ex-JG is ten strengste verboden en kan tot uitsluiting leiden als je daar geen berouw over vertoont. ( en een uitgeslotene kan bijv. je eigen kind zijn. Het contact daarmee moet absoluut verbroken worden )

Daarnaast, als je volhard in zonde's als; je verjaardag vieren, bloed ontvangen, donororgaan ontvangen, kerstmis vieren, niet door het wachttorengenootschap goedgekeurde lectuur lezen...En zo nog wat meer.

Dit alles om de gemeenschap 'rein' te houden van 'verkeerde invloeden'.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens; kindermisbruik is geen reden om de dader uit te sluiten. Pas als het slachtoffer met minimaal 2 of 3 getuigen kan bewijzen dat ze slachtoffer is van misbruik zal de dader hiervoor op het matje geroepen worden.
Tot die tijd zal de dader als onschuldig( !) gezien worden door de gemeenschap...

En vind als slachtoffer maar eens 2 of 3 getuigen...dat is helaas zo goed als onmogelijk.

( hieronder gekopieerd uit de literatuur van de Jehova's Getuigen ) :

Bedenk echter dat aanranders in het geheim te werk gaan, misbruik maken van vertrouwen en tactieken van volwassenen toepassen op onschuldige kinderen. Het is dan ook onvermijdelijk dat sommigen van hen hun walgelijke misdaden wel ongestraft schijnen te kunnen begaan. -Ontwaakt 93 8/10 blz. 13 Preventie thuis

Wat te doen als het slachtoffer besluit dat hij een aanklacht wil indienen? Dan kunnen de twee ouderlingen hem de raad geven dat hij in overeenstemming met het in Mattheüs 18:15 opgetekende beginsel de beschuldigde persoonlijk over de kwestie dient aan te spreken. - Wanneer de beschuldiging wordt ontkend, dienen de ouderlingen de beschuldiger uit te leggen dat er langs rechterlijke weg niets meer gedaan kan worden. En de gemeente zal de beschuldigde als onschuldig blijven beschouwen. De bijbel zegt dat er twee of drie getuigen moeten zijn voor er rechterlijke actie kan worden ondernomen (2 Korinthiërs 13:1; 1 Timotheüs 5:19). -Wachttoren 95 1/11 blz. 28 Vertroosting voor een „terneergeslagen geest”
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
da's toch vrij dictatoriaal zeg... het lijken zulke vriendelijke menselijk die in onschadelijke onzin geloven, maar intern brengen ze blijkbaar wel degelijk schade toe en verwoesten ze levens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja zeker, het lijkt onschadelijk maar is verre van dat...
En doordat contact met een niet-jg verboden is, wordt het verlaten van de 'gemeenschap/sekte' zeer moeilijk tot onmogelijk gemaakt. Kies als kind maar eens tussen de waarheid en je ouders/broer/zussen enzovoorts. Want breken met de leer betekent breken met je gehele familie; permanent en voor altijd.
Zo houd je een gemeenschap dus 'rein'. Maar het ergste is nog dat er niet Gods Woord wordt verteld, maar de visie van een groepje mensen die menen uitverkoren te zijn daarvoor....terwijl de geschiedenis al heeft bewezen dat hun profetieën geen stand hebben gehouden. Wat dus volgens de bijbel zelf! betekent dat er dwaalleer wordt verkondigt.
Maar als je nooit contact heb met een niet-jg, hoe kom je dan ooit erachter dat wat je verteld wordt niet waar is? je leert immers daar niet zelfstandig over na te denken, maar enkel als gegeven aan te nemen wat door dezelfde wolven in schaapskleren wordt verteld. ( staat letterlijk in de reglementen dat je de leer van het wachttorengenootschap nooit in twijfel mag trekken )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Voor de duidelijkheid; ook het bezoeken van een begrafenis van een ex-JG is ten strengste verboden en kan tot uitsluiting leiden als je daar geen berouw over vertoont. ( en een uitgeslotene kan bijv. je eigen kind zijn. Het contact daarmee moet absoluut verbroken worden ) Daarnaast, als je volhard in zonde’s als; je verjaardag vieren, bloed ontvangen, donororgaan ontvangen, kerstmis vieren, niet door het wachttorengenootschap goedgekeurde lectuur lezen…En zo nog wat meer." absor, bovenstaand uit jouw antwoord.
Mag ik jouw bronnen ? Je zegt halve waarheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vertel me maar jouw bronnen, weerleg het eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
absor, het enige wat ik jou wil vertellen is om de aangehaalde bronnen na te kijken. Je praat na en kopieerd gedeeltelijke lapjes tekst die op deze wijze uit hun context worden gerukt. Ik kan alle lectuur van het WTG nakijken tot voor de oorlogsjaren en heb vele originele uitgaven van boeken van ver voor die tijd. Dus ik weet waarover ik spreek, ik kan alles toetsen op hun nauwkeurigheid en hoef jou niks te weerleggen, graaf zelf in jou bronnen en toets ze zelf op hun nauwkeurigheid zoals het normaalgezien hoort . Uit jou reacties merk ik dat je een buitenstaander bent die
weinig van het WTG afweet. Als outsider trap je er met open ogen in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoef jou helemaal niets te bewijzen. Je weet zelf wat er gebeurd als je met een ex-jg'er zou praten of omgaan. En ik weet wat er gebeurd als ex- jg ers ziek worden, hun familie ontbreekt bij het ziekbed. "eer uw vader en uw moeder"....die is blijkbaar ineens niet meer van kracht. En dat is toch opmerkelijk, als regelingen boven Gods eigen geboden gaan staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
absor, ik vraag niet om mij ook maar iets te bewijzen.
Dit moet je voor jezelf doen.
Toets je bronnen in plaats van ze na te praten zoals papegaaien doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@amadeus, als christen wil ik je waarschuwen voor valse profeten en dwaalleraren. Jezus voorspelde dat ze zouden komen, en ze zijn er in alle tijden geweest en ze zijn er nu nog steeds. Weet jij 100% zeker dat je gered bent? Zo niet, wat is er dan aan de hand dat je Jezus belofte niet van harte kan of mag aannemen. Verder weet ik niet of deze plek geschikt is voor een discussie hierover, maar je mag me altijd pb-en uiteraard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
absor kijk, ik zeg niet dat er geen waarheden in staan, maar niet alles is waarheid wat op zulke site's word beweerd. Dit wil ik effe duidelijk maken. Als outsider kun je moeilijk waarheden, van halve waarheden onderscheiden.
Velen trappen er met open ogen in.
Ik verdedig geen leugens, dit wil ik niet.
Maar zelfs voor mij is het soms moeilijk om hetgeen ik hierboven heb geschreven te kunnen onderscheiden.
De wijze waarop we discusieren is voor geen van beide goed denk ik.
Eerlijk gezegd voel ik me er niet goed bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@amadeus, dan laten we de discussie verder wat hij is.
Echter het gaat wel om je eeuwigheid, dus wees er wel zeker van dat je niet misleid wordt. Die verantwoordelijkheid ligt bij elk mens zelf, daarvoor heeft God ons verstand gegeven. Ik bidt je ZIjn wijsheid toe!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Absor Wat ik jammer vind aan je gekopieerde stukje is dat als je het hele artikel leest het niks te maken heeft wat jij mensen wil doen geloven het hele artikel word uit zijn verband gerukt. vaak is het zo als mensen er woordjes of zinnetjes uit pikken en de rest van de context weglaten dit meer iets zegt over de persoon zelf dan over dat wat met het artikel bedoeld wordt wat ik wel mooi vind, en dat pleit voor je is dat je voor andere bid dat ze wijsheid mogen ontvangen, maar vergeet vooral niet dit ook voor je zelf te doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
absor, dank je, dit is beter dan discussieren ;-))

Andere antwoorden (7)

de meest voorkomende reden (waar ik weet van heb) is er niet volledig in mee te gaan, zondigen natuurlijk. je gaat misschien twijfelen, klopt dit, moet dit? dat wordt bij echt strenge Jg's absoluut niet getolereerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De reden waarom iemand uit de gemeenschap word gesloten
(geexcommuniceerd), word niet bekend gemaakt.
Er wordt wel medegedeeld dat persoon x niet langer een van Jehovah's Getuigen is.

Vermoedelijk is de meest voorkomende reden tot uitsluiting
immoraliteit.

http://www.encyclo.nl/begrip/immoraliteit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar waarom vraag je dan niet zelf aan iemand waarom hij geexcommuniceerd is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in welke zin bedoel je immoraliteit? Er worden er 5 genoemd in je bron: 1) Decadentie 2) Onzedelijk 3) Onzedelijkheid 4) Slechtheid 5) Zedeloosheid of gebeurt dat om alle 5 de redenen? (eigenlijk 4 want 2 en 5 zijn hetzelfde volgens mij)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=3YBJCFZ3XWI hoe zit het in bovenstaand filmpje? Een kindermisbruiker die door het reguliere gerecht veroordeeld wordt, wordt door jehova's niet uitgesloten; kortom je wordt niet uitgesloten tgv immoraliteit. Overigens de misbruikte dochter werd wel uitgesloten ivm 'vals beschuldigen' ( ontbreken van 3 getuigen toen haar vader haar 10 jaar misbruikte ) .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
absor, dat vraag je niet uit respect voor Gods regeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alknobe, volgens 2 en 5 de vermoedelijk de meest voorkomende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
absor, heb het filmpje met veel belangstelling bekeken en het heeft mij geraakt.
Toch wil ik hier neutraal in blijven omdat dit verhaal 1 zijde belicht.
Het is niet aan mij om te oordelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar in de bijbel staat dat je dat niet mag vragen uit respect voor Gods regeling?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
absor, moet jij alles in de bijbel lezen ?
Als christen heb je respect voor God, dus automatisch ook
voor zijn regelingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja natuurlijk..het verbaast me dat je dit zegt. Alles wat gesteld wordt moet je toetsen aan Zijn Woord ( dat is een bijbelse opdracht! ) . Als er regelingen zijn die niet uit Zijn Woord komen, dan is er iets fout met die regelingen of de mensen die de regelingen geven. immers ( uit 2 tim 3 ) "Elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven" uit 1 tess 5: 21 " Onderzoek alles, behoud het goede"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
absor, mee eens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom vraag je dan niet aan een ex-jg'er waarom hij ge-excommuniceerd is? ( terug naar de 1e vraag )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zie mijn vorige reacties
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
?....waar in de bijbel staat dat je exleden niet mag vragen waarom ze ge- excommuniceerd zijn? Als dat een regeling is die niet in de bijbel staat, dan is dat geen regeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap wat je bedoelt Abdsor, en ik ben het volledig met je eens dat wat niet in de Bijbel staat niet Gods regeling is. Maar ik vind wél, dat je uit gewoon medemenselijk oogpunt (of je nou JG, Christen of atheïst bent) je neus uit ander mans zaken moet houden. Iedereen weet dat je niet ge-exommuniceerd wordt bij Jehova's Getuigen om positieve redenen maar om dingen die je (in de ogen van die gemeenschap) fout hebt gedaan. Het gaat niemand iets aan welke zonde jij hebt begaan, dus vind ik niet dat je daar naar te vragen hebt tenzij die persoon echt een heel naast iemand (familie, goede vriend is). En als diegene aangeeft het niet te willen vertellen hou je er over op. Ieder mens heeft het recht om zelf te weten wat hij wel en niet aan de grote klok hangt. Iemand gewoon weg vragen wat voor grote zonde hij heeft begaan dat hij is ge-exommuniceerd, vind ik persoonlijk niet echt netjes en sociaal...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt Rinke, dat vind ik ook, maar de vraag is wat redenen zouden kúnnen zijn.
ik neem aan dat daar toch wel richtlijnen voor zullen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men kan een bijbels voorbeeld lezen in onderstaande tekst.
Lees ook de verwijzingen naar de voetnoten. http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/1Ko5.htm Maar zulke personen kunnen ook weer opgenomen worden in de christelijke gemeente http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/2Ko2.htm JG's proberen dit voorbeeld te na te volgen.
Daarom dat ik als reden vermoedelijk immoraliteit aanhaal. De "oudere mannen" zoals sommige vertalingen ze noemen, nemen zulke beslissingen omdat ze de leiding nemen in de christelijke gemeente.
Dit gezag dient als christen gerespecteerd te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rinske. Als een uitgeslotene dat niet wil vertellen is dat zijn goed recht natuurlijk! Het hoeft niet aan de grote klok gehangen. Het gaat erom dat als iemand uitgesloten is van een gemeente het niet betekent dat je niet meer met iemand mag praten!
@ amadeus.
eigenlijk wilde ik niet meer met je verder discussieren. Toch wil ik je wel zeggen dat bij ons ook door ouderlingen wordt besloten dat als iemand blijft volharden in bepaalde opzettelijke zonde's , hij in eerste instantie niet meer deel mag ( en ook kan natuurlijk ) nemen aan het Heilig Avondmaal. En als iemand onder de tucht staat, en hij of zij blijft volharden dan uiteindelijk zal het lidmaatschap eindigen. ( geheel volgens de bijbelse lijn )
Maar dit betekent nooit dat het persoonlijk contact zal eindigen ( behalve als iemand dat zelf niet wil hebben)
als je bijv. in de onfortuinlijke situatie komt dat je ouders niet meer geloven, en jij wel, dan blijft natuurlijk voor jou wel voor altijd het 5e gebod van kracht. ( voorbeeld )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
absor, dank je voor je reactie, ik wil je later hierover pb-en, uiteraard op een vreedzame manier. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
you're welcome om te pb-en, laten we het hier inderdaad maar bij laten nu.
Mijn zwager is Jehova Getuige geweest. Toen hij ermee wilde stoppen werd hij met de nek aangekeken. Dat was enorm pijnlijk.

De reden ligt dus in het feit, dat de mens een sociaal dier is. Wij hebben een grote behoefte om bij een groep te horen. Zeker de mensen met een wat zwakkere persoonlijkheid.
De dreiging van uitsluiting, is al sterk genoeg om iemand tot gehoorzaamheid te bewegen.
De reden dat men van bovenaf met uitsluiting dreigt, -in woord en of daad- is dus gelegen in machtsuitoefening.

Over machtsuitoefening mag je zeker niet nadenken! Dat is inderdaad bijzonder brutaal. Stel je eens voor, dat je gaat begrijpen hoe een en ander in elkaar steekt. Dat moeten we niet hebben!... Begrijp je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan je antwoord te zien ben je zelf geen Jehovahs getuigen. Je zegt "stel je voor dat je gaat begrijpen hoe het een en ander in elkaar steekt" als je een getuigen zou zijn dan weet je dat want zo moeilijk is dat niet te begrijpen.
Mijn vriendin was JG, zij werd verliefd op een niet JG wat als gevolg had dat ze weg moest. Sindsdien heeft zij geen contact meer met haar ouders en broer. In mijn ogen gaan de JG's op de stoel van God zitten en juist dat, zo heb ik dat geleerd, is uit den boze...
Dus contact hebben en onderhouden met een niet JG is reden om iemand weg te sturen.
Google eens op Zacheüs, dan snap je waarom JG een 'aparte' groep is die de bijbel zoals wij hem kennen op een eigen manier interpreteert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meest voorkomende reden is denk ik immoreel gedrag. (homoseks bedrijven, vreemdgaan, scheiden).

Toegevoegd na 47 minuten:
Het kan ook gaan om uitgaan tot diep in de nacht, alcohol of drugsgebruik, niet willen deelnemen aan huisbezoeken. Hoewel je hiervoor eerst een standje gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een leuke maar ook een zeer moeilijke vraag aangezien de vereniging van jehova getuigen zelf beslist wie wel (of niet) uitgesloten wordt, en ze beslissen ook zelf de reden van uitsluiting.

Voor zover ik het zie zijn de kerkgebouwen van de jehova getuigen openbare plaatsen die belasting vrijstellingen ontvangen, niet in de mogelijkheid personen (die zich gedragen volgens de wetgeving openbare plaatsen) ingang in hun gebouwen( tijdens ceremonies) te weigeren.

Wel kunnen ze het lidmaatschap schrappen voor onbepaalde duur, dit volgens hun opgestelde reglementering. Wat deze redenen dan ook zijn, wanneer onterecht kunnen deze bij het gerecht aangevochten worden zoals de wet daarin voorziet bij elke vereniging of instelling.

De meest voorkomen reden is dat het lidmaatschap word opgezegd is dat een van de twee partijen niet meer in overeenstemming is met het vooraf bekende reglement .

(een vb.: waarom ben ik niet meer welkom op de tennisclub? Het bestuur en andere leden vonden mijn blauwe-tenispak niet passen bij het voorgeschreven witte-tenispak en mijn clubkaart werd met onmiddellijke ingang ingetrokken. de reden is dus een principe kwestie: ik vind dat blauw mij beter staat dan wit, dus ik verwachtte een tolerantie in de regelgeving, die volgens de raad van bestuur niet aanvaard werd )

Zo kan het ook bij de jehova getuigen zijn dat wanneer men een tolerantie verwacht op basis van een persoonlijke principe kwestie men simpelweg bot vangt en word geëxcommuniceerd.

Daarnaast is er bij de getuigen van jehova een mogelijkheid om je (zonden) te belijden waardoor je weer terug een lid bent, wanneer iemand niet van deze regel gebruik wenst te maken blijft hij/zij geëxcommuniceerd uit de vereniging.

louter een objectieve beschouwing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil er als JG dit nog bijvertellen,dat uitgesloten personen ook nog door de ouderlingen worden bezocht. Ook wanneer een familielid wordt uitgesloten is niet ALLE contact verboden.
Regelmatige contacten voor praktische zaken te regelen zijn zelfs noodzakelijk! Velen uit de bovenstaande commentaren ,en dit is meestal zo wanneer er over uitgeslotenen bij JG wordt gepraat laten het uitschijnen dat wij eigenlijk mensen uit onze organisatie wegsturen.
Meestal is dit niet zo.
Veelal is het zo dat de persoon zelf de organisatie verlaat ,en een leven begint te leiden dat niet strookt met dat van een christen.
Het is eigenlijk de persoon zelf die het verkiest om niet meer als christen te leven. Ook gebeurd het dat personen bij ons weggaan en nooit uitgesloten worden!Wanneer men niet volhard in zonde kan men ook niet worden uitgesloten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook gebeurd het dat personen bij ons weggaan en nooit uitgesloten worden
@aimeetje als personen bij je weggaan hoe weet je dan dat ze jouw geloofsovertuiging blijven aanhangen omdat je schrijft als ze bij ons weggaan en dan nooit worden uitgesloten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De redenen van uitsluiting worden niet zelf beslist, het is het Woord van God die instructies geeft.
Hun beslissingen zijn daarop gebaseerd.
Opletten met hoe je bepaalde zaken toelicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@amadeus, de raad van bestuur van jehova getuigen heeft voor haar reglement zich gebaseerd op Gods woord, dit met haar eigen interpretatie( zoals het geval bij alle religies) op basis hiervan is het de raad van bestuur die beslist over een excommunicatie.
Een hypothetisch voorbeeld: Een theoloog kan lid zijn van de jehova getuigen, hij kan na verloop van tijd een ander inzicht krijgen in verband met een geloofskwestie en haar interpretatie, wanneer hij deze mening voorlegt aan de raad van bestuur beslist deze aan de hand van de op Gods woord gebaseerde reglementering over zijn excommunicatie. Waarom ? omdat hij zich dan niet aan de voorgeschreven leer houd en daarom geen deel meer kan uitmaken van de vereniging. Uiteraard kan hij als hij instemt met de door de raad gestelde voorwaarden lid blijven, maar daarvoor moet hij zijn eigen inzichten en geloof verloochenen.
Een beslissing van excommunicatie wordt dan niet gemaakt op basis van Gods woord maar op basis van de door op Gods woord gebaseerde en geïnterpreteerde reglementering.
Het is heel Simpel Als je geen berouw hebt van zonden die volgens de bijbel door God als ernstig worden bestempeld zoals bv in de 10 geboden worden genoemd zul je worden uitgesloten

net als je werkgever je ontslaat als je je niet aan de regels van het bedrijf wilt houden. of je een rotte appel uit de schaal met gezonde appels haalt zodat de andere niet ook gaan rotte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het eerste deel van je antwoord, daar ben ik het mee eens.
alleen.........die vergelijking snijdt geen hout; natuurlijk wordt je ontslagen als je je niet aan de regels houdt, maar dat is wat anders dan compleet uitgestoten/ genegeerd worden, zodat je eigenlijk geen sociaal leven meer hebt! aangezien het sociale leven van JG zich voornamelijk afspeelt binnen hun eigen kring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ gonzo Het is ook een vergelijking maar het mooie is dat bij een werkgever je het waarschijnlijk voor altijd verprutst hebt als je je niet aan de regels houd maar bij God is er vergeving op het moment dat je berouw toont en je je wel weer aan de door God gestelde regels wil houden mag je weer terug komen en is het een verplichting voor de JGers om zo iemand zo snel mogelijk weer op te nemen en hem of haar ook te vergeven dat iemand compleet genegeerd word is een keuze van die persoon zelf. Je kunt namelijk als je met je auto tegen het verkeer inrijd en een ongeluk veroorzaakt de fabrikant van die auto ook niet de schuld geven omdat hij die auto gemaakt heeft Hoewel dit hier betwist word, is de uitsluitings regeling een liefde volle regeling van God. die gewoon terug te vinden is in de bijbel. Je zou het kunnen vergelijken met de werking van een AED ( Automatische externe defibrillator)
iemand die een AED gebruikt moet de instructies volgen die het apparaat geeft op het moment dat het apparaat een schok wil toedienen zal het apparaat iets zeggen als "laat los" want op het moment dat het apparaat beweging dedecteert om dat iemand aan het slachtoffer zit zal het geen schok toedienen Zo is de uitsluitings regeling een liefde volle manier om iemand te helpen weer terug te keren tot de gemeente wanneer er wel kontact met zo iemand wordt gezocht zal hij waarschijnlijk minder moeite doen om terug te keren tot de gemeente en misschien wel door gaan met zijn zondige praktijken en zelfs anderen er toe bewegen het zelfde te doen Het lijkt dus misschien wreed of liefde loos maar het is juist het tegen over gestelde en om de persoon te helpen terug te komen want we kunnen niemand missen Bovendien moet iedereen zelf verantwoording afleggen aan God. als je de regeling kent zul je weten dat de persoon er dus zelf voor kiest om genegeerd te worden. Dat neemt niet weg dat dit een moeilijke regeling is zeker als het om familie gaat tot slot een vraag: denk je dat we God alleen moeten gehoorzamen als het makkelijk is of ook als het moeilijk is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mealycook, we moeten God gehoorzamen ook als het moeilijk is. En het belangrijkste gebod is God boven alles en je naaste als jezelf liefhebben...Dus ook als iemand in zijn zonde volhard, of niet meer aan je ' regels' voldoet moet je hem liefhebben. Dat is niet makkelijk. Maar zei Jezus niet dat iedereen zijn vrienden liefheeft...maar wij moeten ook van onze vijanden houden. Hoe past het negeren/uitsluiten van iemand dan in dat grote gebod van de liefde? Immers, geloof hoop en liefde, maar het meeste van deze is de liefde. ( bijvraag; wil je een tekstverwijzing geven waar het uitsluiten en negeren is terug te vinden in de bijbel? )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Absor Je hebt volkomen gelijk dat we onze vijanden lief moeten hebben maar je erkend ook het 1e gebod dat we god boven alles lief moeten hebben. Als we loyaal de in de Schrift uiteengezette uitsluitingsregeling ondersteunen, tonen we onze liefde voor Jehovah en wordt er een antwoord gegeven aan degene die Hem
hoont/smaad/beschimpt (Spr. 27:11). iemand word niet zomaar uitgesloten daar gaat heel wat aan vooraf zoals opgetekend in Mattheüs 18:15-17 andere schriftuurlijke onderbouwing is te vinden in 1 korinthiërs 5:1-13 vergelijk dit met Deuteronomium 21:18-21 In werkelijkheid heeft God in zijn wijsheid niet getracht elke mogelijke situatie in de bijbel te laten optekenen. Het is daarom nodig de betekenis te begrijpen van wat Jehovah god zegt met betrekking tot de wijze waarop een uitgeslotene behandeld moet worden, aangezien wij er dan naar kunnen streven Zijn zienswijze hoog te houden.
lees 2 Johannes 9-11. De apostel die deze wijze waarschuwing gaf, had zeer nauw contact gehad met Jezus en wist heel goed wat Christus over het groeten van anderen had gezegd. Hij wist ook dat de normale begroeting destijds „Vrede” was. In tegenstelling tot de een of andere persoonlijke „vijand” of een met autoriteit beklede wereldse man die christenen tegenstaat, is de persoon die is uitgesloten of zich heeft teruggetrokken en die zijn afvallige denkwijze tracht te bevorderen of te rechtvaardigen of die zijn goddeloze gedrag voortzet, beslist niet iemand die wij „Vrede” toewensen (1 Tim. 2:1, 2). En wij weten allemaal uit eigen ervaring in de loop der jaren dat een eenvoudig „Hallo” dat tot iemand wordt gezegd, de eerste stap kan zijn die tot een gesprek en misschien zelfs tot een vriendschap leidt. Zouden wij die eerste stap willen doen met betrekking tot iemand die uit de gemeenschap is gesloten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry 2500 woorden zijn te kort hier de rest. Jehovah’s Getuigen beweren niet dat hun gedrag vlekkeloos is. Maar zij doen oprecht krachtsinspanningen om navolgers van Christus te zijn door in overeenstemming te leven met de hoge bijbelse maatstaf voor gedrag. Zij ontkennen niet dat er andere individuele personen zijn die zich in hun leven aan hoge morele maatstaven houden. Maar Jehovah’s Getuigen worden niet alleen als individuele personen maar ook als internationale organisatie gemakkelijk herkend omdat zij een gedrag aan de dag leggen dat in overeenstemming is met bijbelse maatstaven. Zij worden gemotiveerd door de geïnspireerde raad in 1 Petrus 2:12: „Bewaart een voortreffelijk gedrag onder de natiën, opdat zij . . . ten gevolge van uw voortreffelijke werken, waarvan zij ooggetuigen zijn, God mogen verheerlijken.”
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mealycook of je een rotte appel uit de schaal met gezonde appels haalt zodat de andere niet ook gaan rotte. je wilt een mens toch niet vergelijken met een rotte appel? wie zonder zonde is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou, nou mealycook, aan arrogantie ontbreekt het je in elk geval niet!
" voortreffelijke werken"????
ook niet echt bijbels om zo hoog van jezelf op te geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Velen verkiezen in een 'alles kan en alles mag ' religie te vertoeven.
Zo kan na verloop van tijd worden gezegd dat religie de grondoorzaak is van heel wat ellende ,ja zelfs oorlogen en andere calamiteiten! De uitsluitingsprocedure is Bijbels daar kan je niet omheen.
Mensen die daar tegen ageren schrappen eigenlijk een bijbelgedeelte!
Trouwens uitsluiting vind je ook nog in andere sociale middens terug.
Denk eens goed na , aan overeengekomen regels dient men zich te houden! En uitsluiting is niet definitief.Barmhartigheid en berouw zijn begrippen waar elke Getuige van Jehovah goed vertrouwt mee is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mealycook. - Je schrijft God boven alles liefhebben. Nogmaals, Jezus zegt; het tweede gebod DAARAAN GELIJK is je naaste liefhebben als jezelf. ( matt 22 )
- Je linkt het uitsluiten op basis van matt 18. Daar staat ' behandel ( dus wie volhard in zijn zonde ) als een heiden of tollenaar ' . .....hoe behandelde Jezus de heidenen en tollenaars? Negeerde hij die ?
- je verwijst naar de brief van 2 Joh. Dat is heel opmerkelijk. De brief begint dat Johannes merkt dat er vele dwaalleraren zijn. ( die mensen dus misleiden ) . Ze belijden niet dat Jezus Christus als mens is gekomen. ( dus dat God als mens is gekomen ) . Dat is dus de antichrist schrijft hij. Nogmaals benadrukt hij de eenheid. Hij schrijft wie niet bij de leer van Christus blijft maar " verder gaat" heeft God NIET. Wie bij de leer blijft heeft zowel de Vader als de Zoon! ( opvallend! )
Als zo iemand bij u aan huis komt, groet hem dan niet.
( want laat je niet misleiden door zulke dwaalleraren ) . Wat heeft dat te maken met het negeren van je ex-gelovigen? Niets. Het is wel een waarschuwing voor wat/iemand anders. Wie het vatte kan die vatte het. Mealycook; ook jou Gods Zegen gewenst . Ik bid ook voor jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ absor als je mattheus 18:15"-17 in de context ziet werpt het meer licht op de zaak Jehovah's getuigen proberen het hier in matth 18 genoemde procedure wat wij ook wel het 3 stappen plan noemen toe te passen waarmee ik aan wil geven dat uitsluiting niet iets vanzelfsprekend is maar dat dit vooral te maken heeft met hoe de desbetreffende persoon(en) reageren op dit stappen plan boven dien zegt Jezus niet "jullie moeten z'n persoon bezien als ik hem bezie maar Jezus’ discipelen die deze woorden hoorden, wisten dat hun landgenoten geen omgang hadden met heidenen (Johannes 4:9; 18:28; Handelingen 10:28). En zij meden beslist belastinginners, mannen die van joodse afkomst waren, maar die het volk waren gaan uitbuiten. bovendien moeten we niet vergeten dat de persoon die uitgesloten word een gedoopt persoon is dat wil zeggen iemand die zich opgedragen heeft en de belofte heeft gedaan God getrouw te dienen en dus op de hoogte is van de op de bijbel gebaseerde wetten en beginselen. Bovendien heeft God ons de bijbel gegeven zoals in 2 timotheus 3:16,17 wordt gezegd om streng te onderrichten dingen recht te zetten Maar god heeft niet voor ieder akkefietje wat in de bijbel laten zetten en is het dus belangrijk dat we bekijken in wat voor context het staat zo zie je in 2 johannes 6 staan dat die liefde bestaat uit het onderhouden van de geboden! is het niet onderhouden van Gods geboden dan niet het zelfde als niet in de leer blijven?