Hoeveel soorten engelen zijn er?

Uit de bijbel ken ik aardsengelen en cherubs, maar daar houdt het ook wel mee op...
Zijn er nog meer? Zo ja, wat zijn hun namen en functies e.d.
Hoe zit dit met andere religies, maken zij ook onderscheid in verschillende soorten engelen? Weet dat het Jodendom ook over cherubijnen ( cherubs ) spreekt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Strikt genomen: geen. Daar hebben we tenminste geen aanwijzigingen voor, buiten een zeker boek om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. Geen, of alle soorten die je maar bedenken kunt. Het is onmogelijk om van elk obscuur geloofje dat ooit door iemand bedacht is, te weten welke soorten engelen er allemaal bij bedacht zijn.
http://eom.byu.edu/index.php/Angels
http://www.greatest-unsolved-mysteries.com/types-of-angels.html
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20110326005346AAhZSrd
http://www.angelslove.net/types_of_angels.htm

Het beste antwoord

De volgende gradaties zijn er onder de engelen in het christendom (van hoog naar laag in de hemelse hiërarchie):

Serafijnen
Cherubijnen
Tronen
Heerschappijen
Krachten
Machten
Vorsten
Aartsengelen
Engelen.

Toegevoegd na 9 minuten:
In het jodendom worden de volgende klassen onderscheidden:
Erêlîm
Îshîm
Benê
Elôhim
Malachîm
Hashmalîm
Tarshîshîm
Shishanîm
Cherûbîm
Ophannîm
Serâfîm

Zoals je ziet zijn er enige overeenkomsten qua namen (Serâfîm; Cherûbîm)

In de islam is er ook een hiërarchie onder de engelen (zoals beschreven staat in de derde bron), maar daar kan ik helaas niet zoveel over vinden.

Toegevoegd na 12 minuten:
Hm, hij draait de bronnen op de een of andere manier zelf om. Voor de duidelijkheid:
In de eerste bron vind je dat er een hiërarchie is onder de engelen in de islam. Verder worden er geen groepen beschreven, alleen individuele engelen.
In de tweede bron vind je het lijstje van de klassen van engelen in het jodendom.
In de derde bron vind je de hiërarchie van de engelen in het christendom.

Toegevoegd na 12 minuten:
http://goo.gl/7VZvz
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Heb je hier ook een bron van?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bronnen wisselen automatisch om op de één of andere manier. Je moet zelf maar even zoeken welke bron bij welk stuk hoort. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat de Bijbel maar sprak over 1 aartsengel.
Spijtig dat de naam niet bij die aartsengelen staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de Bijbel worden de aartsengelen Michaël (Judas; Openbaring) en Gabriël (Lucas) bij naam genoemd.
In het protestantisme wordt Michaël als de enige echte aartsengel gezien. Om zodoende verwarring te voorkomen heb ik de namen bewust weggelaten.
Kristal
12 jaar geleden
Eén Aartsengel??
Er wordt toch zowiezo over Gabriel en Michael gesproken?
En ik herinner me uit een ver verleden, toen ik nog dagelijks werd voorgelezen uit de Bijbel, dat er nog veel meer engelen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kristal: Dat dacht ik ook, dus ben eventjes gaan zoeken. Kom voorlopig alleen dit stukje tegen op de wiki van Rafaël: "In het Nieuwe Testament worden alleen de engelen Gabriël (Lucas 1:19, 26) en Michaël (Judas 1:9; Openbaring 12:7) bij name genoemd. Binnen het protestantisme wordt aartsengel Michaël vaak als de enige echte aartsengel gezien." Als je Lucas leest, dan wordt daar het woord engel gebruikt, niet aartsengel, voor Gabriël. Als je Judas leest, dan wordt wel het woord aartsengel gebruikt voor Michaël. Misschien is dat de reden.
Kristal
12 jaar geleden
@Widar,
ja ik zie het nu ook, dank je voor de verheldering, ik vond het al zo vreemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aartsengel, betekent „hoofdengel”.
Michaël wordt de aartsengel wordt genoemd.
Dat duidt erop dat er maar één zo’n engel is. Het woord aartsengel komt in de bijbel ook alleen maar in het enkelvoud voor, nooit in het meervoud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt niet helemaal aimeeTJE. "Aarts" betekent dan wel "hoofd", maar dat betekent niet dat er niet meerdere van kunnen zijn. Kijk maar naar woorden als "aartsbisschop". Dat is een hoofdbisschop, maar daar zijn er wel meerdere van. Er zouden dus meerdere aartsengelen kunnen zijn. Ook als ze niet in de Bijbel worden genoemd (niet alles staat immers in de Bijbel). Je zou 't alleen kunnen uitsluiten als het aantal er specifiek in staat.

Andere antwoorden (5)

Er zijn negen soorten engelen, allemaal met andere functies en rangorde. In de middeleeuwse kunst werden engelen op verschillende manieren afgebeeld, met zes, vier of twee vleugels. Aartsengelen vaak ook in wapenrusting, bijvoorbeeld de engel die Adam en Eva uit het paradijs verdreef, dat was bepaald geen lieverdje maar angstaanjagend. De schattige mollige cherubijntjes komen pas veel later op, en zijn geïnspireerd op de Romeinse Amor, de liefdesgod, met zijn kenmerkende pijl en boog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt Aartsengelen (hoofden van Engelenlegers)
de Doodsengel (Egypte) maar ook de Engelen die dienende Geesten zijn (ik denk dat dat de Beschermengelen zijn) , gevallen engelen zoals satan en de demonen alhoewel die als engel exit zijn maar wel geestelijke wezens zijn waarin geen waarheid (meer) is.
In de Hemelse Gewesten zullen wellicht meerdere soorten engelen zijn, we moeten ons wel realiseren dat daaronder ook het rijk der duisternis is, vandaar dat er strijd is in de Hemelse Gewesten welke woedt tot de Wederkomst van Jezus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aartsengelen bekend in Bijbel en Koran.
Het woord "aartsengel" komt niet in de Hebreeuwse Bijbel voor, ook niet in de uitgebreidere Griekse versie, de Septuagint. In het Nieuwe Testament wordt het woord "aartsengel" twee maal gebruikt.
De Koran kent een aantal bijzondere engelen, die veelal als boodschapper fungeren. Sommige daarvan komen ook in de Bijbel voor. Ook in de islam worden engelen gezien als geschapen wezens en worden ze niet vereerd of aanbeden, omdat alleen God vereerd of aanbeden mag worden.

Michaël / Mika'il
Aartsengel Michaël weegt een ziel, naar Guariento rond 1350

In het oudtestamentische boek Daniël wordt aangekondigd dat hij Israël in de eindtijd zal bijstaan. In het boek Openbaring is hij de leider van de goddelijke heerscharen (legertroepen) die strijd voeren met Satan. Hij wordt vaak afgebeeld met een zwaard in de hand.

Gabriël / Djibriel

Gabriël kondigde de geboorte van Johannes de Doper aan, en later, aan Maria, de geboorte van Jezus Christus. Deze laatste aankondiging wordt ook wel de annunciatie genoemd.

Hij is in de islam bekend als Djibriel, door wiens stem God zich aan Mohammed zou hebben geopenbaard. Djibriel begeleidde de profeet op zijn reis naar de hemel. Djibriel (of in de Turkse spelling: Cebrail) is de boodschapper tussen God en de profeten. Deze engel wordt in de islam als de belangrijkste van de Engelen beschouwd.

Rafaël

In het boek Tobit stelt Rafaël zich als volgt voor: "Ik ben Rafaël, een van de zeven engelen die in de nabijheid van de troon van de Heer verkeren.'"[6] Vanwege zijn rol in dit boek is Rafaël de beschermheilige van de reizigers en staat hij ook als de genezer bekend. Voor protestanten is dit echter een apocrief boek

Uriël

Volgens de joodse traditie regeert Uriël over de wereld van de gestorvenen. Hij wordt in een aantal apocriefe boeken genoemd: Boek van Henoch en 4 Ezra (ook wel "Apocalyps van Ezra" genoemd). Verder ook in oude joodse bijbelcommentaren (midrasj) en in kabbalistische geschriften. Zijn rol is vergelijkbaar met die van Israfil in de islam.

Lucifer of Satan

Volgens sommigen is Satan een gevallen aartsengel, die tezamen met een derde van de engelen in opstand kwam tegen God maar verloor; de Bijbel noemt deze gevallen engelen 'boze geesten' (demonen), de Koran noemt hen 'djinni' (dit zijn geen engelen). Verder staat in de Koran niets over een opstand.

Aartsengelen alleen in de islam
Israfil
Izra'il
Nakir en Munkar
Vast onvolledig slechts een poging,groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij vraagt naar soorten, niet naar personages.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, er staat in de uitleg "wat zijn hun namen", maar dat slaat op de engelenSOORTEN. Dus: wat zijn de namen van die soorten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, trouwens, waarom beschouw jij Djibriel niet als Gabriël? Alleen omdat je 't anders schrijft? Het is gewoon de Arabische naam voor een en dezelfde personage hoor. Dit is toch geen gevalletje xenofobie hoop ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou en, Adriaan? Jouw Bijbel is niet het enige boek. Een ander boek kan daar best toevoegingen op doen. Misschien zei hij dat toevallig elke keer zo in de Bijbel, maar, aangezien de Bijbel niet een verslag is van alle feiten uit het verleden, kunnen er ook gelegenheden zijn geweest waarop hij dat niet deed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is precies wat ik zeg. Tenminste, een deel daarvan.
De bijbel spreekt wel over bepaalde klasses engelachtige wezens zoals de cherubs (Ez. 1) en de serafs (Jesaja 6). We kennen ook de namen van aanzienlijke engelen: Michaël (Daniël 10:13; Judas 9) en Gabriël (Daniël 9:21; Lucas 1:19,26) - er zijn er meer bekend zoals Rafael.

Engelen voerden diverse taken uit - allemaal om God te dienen. Taken zijn:

1)Aanbidding en lofprijs - Dat is hun hoofdtaak in de hemel. (Jesaja 6:1-3; Openbaring 4-5).
2)Bekendmaken - Ze dienen als boodschappers om Gods wil te verkondigen aan mensen. Ze hielpen bij het bekendmaken van de wet aan Mozes (Hand. 7:52-53),
3)Voorlichting - De engelen gaven instructies aan Jozef over de geboorte van Jezus (Matt. 1-2), aan de vrouwen bij het graf, aan Filippus (Hand. 8:26), en aan Cornelius (Hand. 10:1-8).
4)Voorziening - God heeft engelen gebruikt om in fysieke noden te voorzien, zoals voedsel voor Hagar (Genesis 21:17-20), Elia (1 Kon. 19:6), en aan Christus na zijn verzoeking in de woestijn (Matt. 4:11).
5)Bescherming - Ze bewaarden Gods volk in fysiek gevaar, zoals bij Daniël in de leeuwenkuil en de drie vrienden in de brandende oven (Daniël 3 en 6).
6)Bevrijding - Ze leidden Gods volk uit gevaar als ze daarin zaten. Engelen bevrijdden de apostelen uit de gevangenis in Hand. 5, en ze deden het nog eens bij Petrus in Hand. 12.
7Sterken en bemoedigen - Engelen gaven Jezus kracht na de verzoeking (Matt. 4:11), bemoedigden de apostelen om door te gaan met prediken nadat ze bevrijd waren uit de gevangenis (Hand. 5:19-20), en ze vertelden Paulus dat iedereen op het schip de komende schipbreuk zou overleven (Acts 27:23-25).
8)Gebedsverhoringen - God gebruikt vaak een engel als Hij wil vertellen dat Hij de gebeden van zijn volk gehoord heeft (Daniël 9:20-24; 10:10-12; Hand. 12:1-17).

Ze zorgen voor de gelovigen op het moment van hun dood - In het verhaal van Lazarus en de rijke man lezen we dat de engelen de geest van Lazarus in de schoot van "Abraham" droegen toen hij stierf (Lucas 16:22).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Islamitische versie...

De Engel Djibriel:

Djibriel was de leraar van alle Profeten.

De Engel Mika'iel

Mika'iel is de engel die bepaalde taken in de natuur heeft gekregen. In opdracht
van Allah brengt hij regen, zodat de bomen en planten kunnen
groeien. Ook brengt hij het voedsel voor de mensen en zorgt hij dat ze geld
kunnen verdienen. Bij deze taken wordt hij geholpen door nog andere engelen.

De Engel Malak Al-Mawt

Azra'iel is de engel van de dood. Als Allah bepaalt dat
iemand dood gaat, geeft Hij Malak Al-Mawt de opdracht om de ziel
van die persoon te halen. Azra'iel geeft dan weer opdracht aan de engelen die
hem helpen om de zielen van de mensen te halen.

De Engel Israfiel

Israfiel is geschapen voor de grootste gebeurtenis in het heelal. Deze
gebeurtenis heeft in de koran namen zoals 'Al Kariah' - Yauwmil Saat - Yauwmil
agir. Dit duidt allemaal de Laatste Dag aan. De engel Israfiel zal op een hoorn
blazen (bazuin) als de Laatste Dag is aangebroken. Alles in het heelal wordt dan
vernietigd en iedereen zal doodgaan. Ook de engelen zullen sterven.

De Engel Malik

De Malik engelen worden in de koran ook Az-Zabani (de bewaker) genoemd. Er zijn
19 van deze engelen die de poorten van de Hel bewaken. Zij zorgen er voor dat de
mensen de straffen krijgen die ze hebben verdiend en dat er niemand kan
ontkomen.

Kiraaman Kaatibien (de Edele schrijvers)

Dit zijn de engelen die de daden van de mensen opschrijven. Zij zijn ook de
engelen die wij begroeten wanneer we het gebed beëindigen. Deze zijn de engelen
aan onze linkerkant en onze rechterkant

Moenkir en Nakier

Dit zijn engelen die de mens ondervragen in het graf. Wanneer een mens dood gaat
en in zijn graf wordt gelegd wachten zij totdat iedereen is vertrokken.

Hafiedha engelen

Dit zijn beschermengelen die de mensen beschermen tegen ongelukken en andere
dingen.

Ridwaan

Deze zijn de engelen die de gelovigen ontvangen bij de poorten van het Paradijs.
Zij zeggen dan: "Vrede zij met jullie. Kom binnen, voor altijd."

Er zijn nog verschillende andere Engelen met specifieke taken maar die in de koran niet bij namen worden genoemd.

Volgens de Islam bestaan er overigens geen gevallen Engelen. Satan wordt dan ook niet aanzien als een gevallen Engel, maar als een Jinn