Wat betekent vaticaan?

Ik weet wel wat het vaticaan is etc. maar ik wil de betekenis weten, is het ergens van afgeleid? Zoja wat betekent het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
10.9K

Het beste antwoord

Vaticanus, was de Etruskische god van de waarzeggerij. Zijn tempel stond op de Vaticaanse heuvel.

De stam van het woord "Vaticanus" is afgeleid van het Latijnse "vates", dat "ziener"of "waarzegger" betekent. Het is een leenwoord uit het Etruskisch. De Vaticaanse heuvel was van oudsher de woonplaats van de Vates, de waarzeggers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het woord 'vaticaan' is afkomstig uit het Latijn en het betreft een samentrekking van twee woorden en wel de volgende op de navolgende wijze:
1/ 'Vatis' = aanbidding of vergoddelijking
2/ 'Can' = serpent of slang
Samengenomen betekent dit dus:
'aanbeden slang' of 'vergoddelijkte slang' of misschien duidelijker…
'slang die als een god aanbeden wordt…!'
Het 'Vaticaan' is momenteel een rijkje in Rome. De vraag is dus: wat betekent het 'Vaticaan':
De plaats waar de slang als een god aanbeden wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aardig gevonden hjcm +je voor jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die had ik ook gevonden, maar ik denk niet dat de Katholieke kerk die vertaling gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die vertaling wil ik ook niet weten, ik wil de vertaling weten, niet de manipulatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja, ik deed m'n best voor je....je hoeft niet te katten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@hjmch, ik had er wellicht bij moeten vertellen dat ik het tegen nelly3 had. Over jouw antwoord ben ik wel tevreden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ploppie: gelukkig :-)
we kunnen ook niet weten wat jij precies wilt horen, dus ga er aub vanuit dat iedereen z'n best doen om te zoeken naar het antwoord op wat je vraagt en soms kom je dingen tegen die je tegenstaan, maar dat weet de beantwoorder niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je ;-) bijgevoegde link kan eventueel ook heel wat info geven ;-) http://members.casema.nl/s2g/mm/Vatican/Vaticaan.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Ploppie: ok, helemaal duidelijk nu, bedankt
@ amadeus: interessante site, er valt veel over te lezen, hoe waar of onwaar het ook mag zijn :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom was het ook geen antwoord @Ploppie maar een reactie
De naam Vaticaan is vermoedelijk afkomstig van het woord Vaticanus. Het Latijnse woord vates betekent 'vertellers van de toekomst'. Een heuvel aan de westoever van de rivier de Tiber in Rome werd zo genoemd omdat waarzeggers daar aan voorbijgangers hun diensten aanboden. In de veertiende eeuw, toen het pausdom vauit Avignon terugkeerde naar Rome, werd die plek de residentie van de pausen. Het Latijnse achtervoegsel -anus geeft aan dat het om die plaats gaat. Zoals bijvoorbeeld Romanus betekent hij die uit Rome komt, zo betekent Vaticanus hij die komt uit de plaats waar geprofeteerd wordt.
Amadea
13 jaar geleden
een mens uit vaticaan stad?