Waarom werd Franciscus van Assisi heilig verklaard?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een leuk boek over Fransiscus het heet: De Fioretti en uitgegeven door Gottmer. (geen schrijver)

Antwoorden (4)

Eerst wordt iemand 'zalig' verklaard. Dat is wanneer iemand vanuit zijn geloof vrede en liefde voortbracht. Voor Heilig verklaringen gaat het erom of iemand ook wonderen heeft verricht, ten goede van de mensheid. Dit wordt onderzocht en daarna besproken. In ieder geval is er een bekend verhaal over Franciscus en de Wolf van Gubbio.

En ja hoor, op het gezicht van al die mensen die gekomen waren om getuigen te zijn van dat wonder, kwamt de bewuste wolf met opengesperde muil op Franciscus aanrennen. Maar toen hij vlakbij was, maakte Franciscus een kruisteken over hem en riep hem bij zich met de woorden: “Kom hier, broeder wolf. In Christus’ naam beveel ik je noch mij noch iemand anders kwaad te doen.” En toen gebeurde het wonder. Zodra Franciscus het kruisteken had gemaakt, sloot de vreselijke wolf zijn bek en hield zijn vaart in; en op het horen van dat bevel ging hij zachtjes als een lam voor de voeten van Franciscus liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stigmata
Tot aan zijn dood bleef Franciscus voor zijn idealen strijden.
Hij ondervond daarbij veel weerstand, ook binnen zijn eigen orde.

Tijdens een geestelijke crisis ontving hij op wonderbaarlijke wijze de Stigmata, de vijf wondentekenen van Christus.

Franciscus stierf in 1226 in Portiuncula, omringd door zijn medebroeders. Reeds twee jaar later werd Franciscus heilig verklaard.

Het lichaam van de heilige wordt vereerd in de naar hem genoemde basiliek in Assisi.

Franciscus van AssisiFranciscus van Assisi is een van de grootste heiligen van de Katholieke Kerk.

Zijn radicale liefde voor God en zijn Schepping maakte van hem een ?alter Christus?, 'een andere Christus'.

zie voor meer info volgende bron:

http://www.rkk.nl/abc/detail_objectID303200.html

Toegevoegd na 10 minuten:
In 1224 verblijft Franciscus in afzondering in de Alverno. Hier vinden enige wonderen plaats in zijn leven. Zo spreekt een broeder van Franciscus over de levitaties van hem, soms zag hij Franciscus tot boven de toppen van de bomen opgeheven. Hij krijgt er ook visioenen. Tijdens kruisverheffing, op 14 september, ziet Franciscus de lijdende Christus in een visioen. Na dit visioen beginnen wonden bij Franciscus te ontstaan aan handen en voeten en in zijn zij. Franciscus probeert deze stigmata voor de buitenwereld te verbergen.
http://www.isidorusweb.nl/asp/default.asp?t=show&id=1502
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heiligverklaring (canonisatie van het Grieks: kanõn) is in de katholieke Kerk een kerkrechtelijk proces met als mogelijke uitkomst, dat de paus een gestorven persoon heilig verklaart. Dat houdt in dat diegene wordt geacht in de hemel te zijn opgenomen. De heilige wordt ingeschreven in de canon, de lijst der heiligen. Aan de plechtige verklaring van de paus, de canonisatie, die inhoudt dat de heilige in het openbaar vereerd mag worden, gaat een langdurig en uitvoerig onderzoek vooraf. Hierbij spelen verschillende criteria een rol zoals wonderen.

Met een heiligverklaring verordonneert de Kerk een gelovige niet tot de hemel. Daarentegen verkondigt de Kerk met een heiligverklaring haar vertrouwen, dat de betreffende persoon de nabijheid van God bereikt heeft. De Kerk bidt daarom niet meer voor deze gelovige, maar met hem of haar, zodat "de pelgrimerende Kerk zich in haar gebed verenigt met het gebed van de heiligen, wier voorspraak zij inroept." De heilige is tot voorspraak van de gelovigen bij God.

Dit is ook van toepassing op Franciscus van Assisi.
groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt dit lezen in wikipedia het hele levensverhaal van Franciscus van Assisi. Het zijn personen die uit geloof leefden en zichzelf opofferde voor de medemens. Alleen is het zo, dat heilig verklaring op zich, naar mijn mening niet nodig is, omdat mensen de andere mens als God gaan zien en hem als het ware gaan aanbidden. Maar de enige die je aanbidt is God de Vader via Jezus. (Als je bekend bent met de bijbel, Joh 14 vers 6 en 7 Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven Niemand komt tot de Vader dan door Mij (Jezus)
Ik hoop dat ik je zo heb kunnen antwoorden.