Waarom mag iemand die euthanasie heeft laten plegen geen kerkelijke (katholieke) uitvaart krijgen?

Nav de uitzending van ‘de vijfde dag’ gisterenavond vroeg ik me dit af (google op 'liempde pastoor' of plak deze link in je browser voor meer informatie: http://www.omroepbrabant.nl/?news/160177942/Liempdse+pastoor+weigert+uitvaart+vanwege+euthanasie.aspx).

Ik viel halverwege in de uitzending maar daaruit werd alleen duidelijk dat de pastoor het weigerde en dat het kerkbestuur het hier niet mee eens was omdat het om zo'n 'goed parochiaan' zou gaan, maar er werd niet duidelijk waarom er door de pastoor werd geweigerd.

Daarom vroeg ik mij verder af:

Is hier een grondslag voor in de bijbel?

Wat zijn volgens gelovigen de gevolgen van het niet krijgen van een kerkelijke uitvaart; kom je dan bijvoorbeeld niet in de hemel?

Wordt een kerkelijke uitvaart na euthanasie alleen geweigerd door (sommige) katholieke priesters of gebeurt dit ook bij protestanten, moslims, joden enz?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het een slecht gebruik van deze kerk. Elk mens zondigt. Maar iemand die liegt of overspel pleegt word toch ook begraven? Waarom zou euthanasie ineens leiden tot het weigeren van begraven? Het is een slecht gebruik waarbij je jezelf als kerk boven de zondaar gaat staan en op hem of haar neerkijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies, en dan krijg je dat hele balk/splinter-verhaal. alsof de weigerpastoor nooit een iets verkeerd doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
CuriousOne, dat komt dat als je overspel hebt gepleegd, dat God je zonde nog kan vergeven, en het is weer verschillend hoe iemand dit doet, welk geloof ed.
Als je zelfmoord pleegd, dan zondig je terwijl je dus dood gaat..dan heb je geen kans meer..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en als je nu overreden wordt door een auto terwijl je net vloekte, dan zondig je ook als je dood gaat. God ziet gelukkig het hart aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed gesproken absor. Ytje, je houdt er rare en bekrompen ideeën op na waaruit blijkt dat je de kern van het protestantisme nog niet begrijpt. Ik raad je aan hierover te lezen en je verder te verdiepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jehovah's Getuigen geloven het volgende wat euthanasie betreft: "indien het medisch team het er unaniem over eens is dat de toestand van de terminaal zieke
echt hopeloos is, kan en mag een Jehovah’s Getuige besluiten tot euthansie. In zulke gevallen is er geen schriftuurlijke reden om te staan op medische technologie die een vergevorderd sterfproces zou verlengen." In dit geval zal euthanasie niet beschouwd worden als zelfmoord. "Indien het medische team verdeeld is over hun mening, zal er niet tot deze beslissing worden overgegaan." Verder heeft het krijgen van een kerkelijke uitvaart geen invloed op de plaats die je persoonlijk hebt verworven bij God. Het is alleen Hij die zal bepalen of je naam wordt genoteerd in het "boek des levens" .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag ook niet vloeken. Als je een hartaanval krijgt terwijl je vreemdgaat..tja..zelfde liedje hoor. CuriousOne, wat heeft DE KERN ermee te maken? Het heet toch geloof? Mag ik dan niet geloven wat IK geloof. Het is immers God die beslist, dit weet DE KERN ook niet hoor...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteindelijk is deze man door een andere pastoor in Sint Oedenrode begraven. Het is een persoonlijke kwestie geweest dus. Het kerkbestuur in Liemde is opgestapt, na aanleiding van deze kwestie....Ik woon in deze omgeving en heb dus wat opgevangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ytje? Meen je dat serieus? En tegelijk schrijf je dat het God is die het beslist. Onthoud je dan van je oordeel, want dat komt maar één toe. "Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden," ( matt. 7 )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat God beslist, betekend het dan dat ik geen mening mag hebben over hoe God wil dat wij leven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich vind ik dat als jij een stroming aanhangt die vindt dat je niet mag doden en dat daarbij ook euthanasie en zelfmoord horen, dan moet je daar ook de consequenties van accepteren. Of die stroming verlaten. Het niet accepteren, maar toch blijven, is hypocriet. Als je euthanasie wilt laten plegen en je weet dat je kerk euthanasie niet accepteert, dan kun je ook overwegen een andere kerk te zoeken die meer bij je overtuiging aansluit. (Ik geloof niet en van mij mag iedereen zelfmoord of euthanasie plegen als 'ie dat echt wil. Ons leven en daarmee ook onze dood behoren onszelf toe.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ytje, ik denk eigenlijk dat we langs elkaar heen praten, want iedereen heeft een mening over hoe God wil dat wij leven. En in je andere reactie schrijf je, 'dit is mijn geloof' , en dat is natuurlijk een goed recht. Waar ik eigenlijk op reageerde is dat je zei dat in jouw kerk ( de hervormde ) je per definitie naar de hel gaat als je zelfmoord pleegt en daar reageerde ik op, want dat is niet de leer de hervormde kerk. Uiteraard wel dat zelfmoord niet mag ( en euthanasie ook niet ) maar niet dat je dan naar de hel gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@absor: Niet alle kerken die onder de noemer hervormd vallen houden er dezelfde Bijbel-interpretaties op na.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat klopt, maar wel over dit specifieke geval. Velen zeggen dat iemand die God ontkent er niet naar toe gaat, en dat een wedergeboren christen er wel naar toe gaat. Maar een belijdend christen, die op het zwartste moment van zijn leven zelfmoord pleegt ( let daarbij, depressie is een ziekte en geen keuze ) , daarvan belijdt geen enkele protestante ( dus dat is variërend van evangelisch tot de zwaarste oud-geref gemeente, dat is ger-gem in Ned ) dat iemand zeker naar de hel is gegaan. Omdat, daar kom ik weer terug op het eerste punt, God het hart aanziet. ( ze zeggen ook niet dat iemand wel naar de hemel is, maar ze onthouden zich van een uitspraak erover ) Overigens, dat zelfmoord een zonde is daar zijn ze het over eens natuurlijk. Alle stervelingen op Golgotha zullen waarschijnlijk overtuigd geweest zijn dat de moordenaar naast Jezus aan het kruis naar de hel zou zijn gegaan...maar was het zo? Die laatste conversatie, die kennen wij niet..je weet nooit wat er op het allerlaatste moment nog is gebeurt, en zowiezo weet je niet wat er daarna gebeurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absor, ik ben ook ooit lid geweest van de hervormde kerk (hervormd-gereformeerd heette die toen, strenge stroming). Ik ben om vele redenen naar de hel gestuurd. Om zo'n beetje alles wat hen niet aanstond, ging je naar de hel. Over zelfmoord is het ook expliciet gezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@widar, ja, het probleem is vaak dat de mensen die lid zijn van een kerk niet eens weten wat er officieel beleden wordt.
Nogmaals voor de duidelijkheid, er wordt zeker gezegd zelfmoord is een zonde en mag niet, een reden om naar de hel te gaan. maar er wordt ( misschien wel door een lid maar niet door een dominee ) niet gezegd, "Pietje is naar de hel want hij heeft zelfmoord gepleegd" want niemand kent van Pietje nu eenmaal zijn de laatste momenten, of zijn geestelijke toestand in die laatste momenten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry Absor, maar zo ging dat gewoon echt. Niet alleen de gewone leden zeiden dat, maar ook ouderlingen en zelfs een dominee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel, in dat geval ; diep triest!

Het beste antwoord

Er staat nergens in de Bijbel dat zelfmoord niet mag. Wel lezen we dat Saul zichzelf in zijn zwaard stortte toen hij het niet meer zag zitten en Simson zijn leven gaf om vele filistijnen te doden. Ook de kruisiging van Jezus zou je als zelfmoord kunnen zien, maar dat ligt veel ingewikkelder.

Toch denken mensen dat het tegen Gods wil ingaat, omdat Hij bepaald over leven en dood en niet de mens.

Ik denk dat het verschilt per priester of dominee of een uitvaart word geweigerd. Het zal in de praktijk niet vaak voorkomen omdat kerkgangers euthanasie dus als "not done" beschouwen.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik snap dat zelfmoord en euthanasie niet hetzelfde zijn maar zoveel verschilt het ook niet. Alleen je motieven zijn anders maar in beide gevallen neem je je eigen leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je reactie; maar het gaat hier over euthanasie, dat is echt iets compleet anders dan zelfmoord. en veel kerkgangers zien euthanasie juist niet als 'not done'. het is in veel gevallen zelfs zeer humaan en menslievend als je dit - onder bepaalde omstandigheden - mogelijk maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel Saul als Simon gaven hun voor het volk / geloof. Niet echt een goed voorbeeld als zou dat een zelfmoord zijn, ook Jezus pleegde geen zelfmoord, hij werd gedood vanwege zijn zienswijze. In jou denkwijze zou ook Osama Bin Laden zelfmoord hebben gepleegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch stemde Jezus in met zijn dood aangezien hij almachtig was. Hij gaf zijn leven voor de zonden van de mensheid. Zijn leven werd niet genomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar het was toch allemaal onderdeel van god's plan? in de bijbel staat over de worsteling van Jezus in de hof van Gethsemane het volgende: "Vader", bad Hij, "neem deze beker alstublieft van Mij weg. Maar wat U wilt zal gebeuren
en niet wat Ik wil." heeft god toen zijn leven niet genomen? nav je uitbreiding: inderdaad, voor mij zijn het 2 compleet verschillende dingen maar ik denk dat in de redenering van de kerk het niet veel verschil maakt of je euthanasie pleegt of zelfmoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar Jezus stemde er wel mee in. Hij werd niet gedwongen, hij onderging het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kerk (het geloof) is tegen euthanasie omdat..
Je niet mag doden (dus ook geen zelfmoord)
Zelfmoord wil zeggen dat je je eigen van het leven beroofd.
Voor euthanasie moet JIJ toestemming geven om het te laten doen, dus JIJ laat iemand anders je van het leven beroven. Met de gedachte gang natuurlijk dat God wel uitmaakt wie er dood gaat en wie niet, en niet jijzelf. Daarbij geloven wij dat als je zelfmoord pleegt/euthanasie pleegt je nooit in de hemel kan komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ytje: bedankt voor je toelichting. ik snap dat gelovige mensen dan geloven dat je niet in de hemel komt, maar dat is dan toch een zaak van god? door geen uitvaartplechtigheid in de kerk goed te keuren straft de ene mens de ander; dat lijkt me behoorlijk misplaatst. bovendien zit er wel wat in wat curiousone zegt: jezus stemde ermee in en god nam zijn leven. is het dan met euthanasie niet hetzelfde? iemand die toch niet meer beter kan worden en extreem veel pijn lijdt, die kan er toch mee instemmen (door euthanasie of door het stoppen van de behandeling) dat zijn leven wordt genomen? in die zin is het niet veel anders dan wat jezus deed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
''Daarbij geloven wij dat als je zelfmoord pleegt/euthanasie pleegt je nooit in de hemel kan komen.'' Ytje, ik vraag me af in wat voor kerk je dan zit. Zelfs de zwaarst gereformeerden durven dat nog niet te zeggen. Ik zou hier ook graag een Bijbels argument voor zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij maakt de grootste fout die er is. Jezus Christus was niet almachtig, dat is alleen maar God.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@theodbn: veel christenen zijn van mening dat jezus en god en de heilige geest samen 1 zijn dus in die zin is het zo dat als god almachtig is dat jezus het ook is. vraag me niet waarom, maar zo denken veel mensen erover.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad theo, jij maakt hier de fout. Jezus is God en god is Jezus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zelfs in zijn menselijke persoon was Jezus almachtig. Toen een grote menigte hem van een berg af probeerde te gooien liep hij gewoon weg dwars door de menigte heen en ze waren machteloos. Niemand begreep wat er gebeurde. Jezus heeft zelfs nog laten zien dat hij zijn leven gáf en dat zijn leven niet genomen werd. Toen ze hem met stokken en zwaarden oppakten om hem te kruisigen liet hij deze gewelddadige bende allemaal plat achterover vallen. Vervolgens krabbelde zij weer overeind en toen liet Jezus zich gewoon meevoeren. Dit is allemaal letterlijk terug te lezen in de bijbel. Ik kan er op een paar puntjes naastzitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ytje; ik vind dat wel heel kort door de bocht gezegd dat iemand die zelfmoord pleegt of euthanasie laat plegen niet in de hemel kan komen. ik ben er van overtuigt dat God erbij is als je het moeilijk hebt. Hij ziet je pijn en ellende en gaat er samen met jou doorheen.
vooropgesteld dat ik ook tégen actieve euthanasie ben, zou ik dit nooit durven beweren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jezus is de Heere, God is de almachtige vader.
Er is geen bijbels iets nodig om dit te verklaren, dat je niet in de hemel komt, dit komt omdat ze in eht katholieke geloof, geloven dat hoe meer een overledene geld krijgt, hoe sneller hij in de hemel komt (dit kan dus niet..)
Ik ben protestant, nu bij de hervormde kerk. De reden dat ik dit weet, is omdat je je leven eindigd door een zonde. Als je na een zonde nog blijft leven krijg je nog kansen om je leven te beteren en de zonde te laten vergeten. Als je dood gaat met een zonde, tja..dan heb je geen kansen meer. Dit staat VOLGENSMIJ niet in de bijbel hoor, aangezien de katholieke iets anders geloven. Gonzo, dat is natuurlijk mijn overtuiging, mijn geloof..ieder gelooft wat hij wil. CuriousOne; Mattheüs 27:46 En omtrent de negende ure riep Jezus met een grote stem zeggende: ELI, ELI, LAMA SABACHTHANI! dat is: Mijn God! Mijn God! Waarom hebt Gij Mij verlaten!
47 En sommigen van die daar stonden, zulks horende, zeiden: Deze roept Elias.
48 En terstond een van hen toe lopende, nam een spons, en die met edik gevuld hebbende, stak ze op een rietstok, en gaf Hem te drinken.
49 Doch de anderen zeiden: Houd op, laat ons zien, of Elias komt, om Hem te verlossen.
50 En Jezus, wederom met een grote stem roepende, gaf den geest.
51 En ziet, het voorhangsel des tempels scheurde in tweeën, van boven tot beneden; en de aarde beefde, en de steenrotsen scheurden. Jezus maakt eigenlijk duidelijk dat Zijn vetrouwen in God weg is. Vlak daarna hij overleden (gaf den geest)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ytje, er is geen kerk die belijdt dat als je zelfmoord pleegt dat je daarna niet meer in de hemel komt. Zelfs de strengst gereformeerde dominee zal zoiets niet zeggen omdat het oordeel maar aan Een toekomt. Hier een link over een vraag mbt zelfmoord en het antwoord van een hervormde dominee http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/249/een-paar-jaar-geleden-is-een-vriendin-van-mij-voor-de/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ytje, je weet volgens mij de geloofsleer van je eigen kerk niet. Zelfmoord is net als elke andere zonde te vergeven. Het maakt niet uit of je daarin je leven eindigt. Ook doe je net alsof mensen steeds beter moeten worden. Een soort ´´compenseren´´ voor hun zonden, het goedmaken. Dat kan een mens niet. Hij zal altijd blijven zondigen. Zelfs bijvoorbeeld jouw Dominee. De Bijbeltekst bewijst niets. Jezus had het zwaar. Hij leed. Maar hij onderging het toch. Zijn eenzaamheid maakte deel uit van zijn lijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom snappen jullie het niet? HET IS EEN GELOOF!! Nee een gelooft dat als je 1x een leugentje verteld, dat je dan eigenlijk al gedoemd bent, de ander liegt elke dag terwijl diegene gelovig is. De een gelooft dat iemand net zoveel kans heeft op de hemel, die zelfmoord pleegt, als dat je gewoon sterft. IK GELOOF dat je als je zelfmoord pleegt, niet in de hemel komt. En met de tekst maak ik toch echt duidelijk dat Jezus zelf geen zelfmoord pleegde. GOD nam zijn leven, terwijl Jezus riep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is het meest complete antwoord en mede door de discussie in de reacties m.i. het beste antwoord op deze vraag. Bedankt.

Andere antwoorden (3)

Het verschilt heel erg per kerk en kennelijk dus ook nog per priester en eventueel dominee. Ook hier zal het, net als in zoveel gevallen, gaan om het verschil tussen de "precieze preciezen" en de "iets minder precieze preciezen" (zoals Leonhard Huizinga dat zo mooi noemt). Ik heb het niet op de televisie gezien, maar ik weet wel dat in de strengere kerken, of die nu katholiek of protestants zijn, negatief wordt geoordeeld over euthanasie. Het is aan God om te beslissen wanneer je gaat, dat neem je niet zomaar even over, is dan de gedachtegang. Dat vind ik wel begrijpelijk, al is het niet mijn manier van denken.
In de minder strenge varianten van de kerk is ook hierover het oordeel minder streng. Het kan zelfs zo zijn dat een dominee aanwezig is bij de uitvoering van de euthanasie, als steun voor degene die overlijdt en de mensen er omheen.
Ik weet dat er bij ons in de kerk absoluut geen probleem zou zijn met een uitvaartdienst, naar dat er misschien wel enkele (oudere) gemeenteleden zullen zijn die daar zo het hunne van denken. En dat mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je inzicht! en zoals ik bij de reactie hieronder al zei: is het feitelijk dan niet aan god om te oordelen of euthanasie mag of niet ipv de pastoor/dominee of natuurlijk de gemeenteleden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het is aan God om te oordelen. Maar het is aan de mensen om het goede te doen. Dat idee deel ik overigens met de leden en leiders van de strengere kerken, alleen denk ik misschien wel dat "het goede" iets anders is dan zij denken. En het is in strengere kerken nog wel zo dat de dominee danwel prieser echt een autoriteit is, die tussen God en de mensen instaat, en die dus ook veel te zeggen heeft over wat wel en niet mag. En als de dominee zegt dat euthanasie niet mag, dan mag dat niet...
In principe wordt in het Christelijk geloof niemand door de kerk begraven als deze zelfmoord heeft gepleegd.

Als leidraad wordt hier het leven van Jezus Christus zelf genomen en dan specifiek de laatste dagen van zijn leven.

In de olijfgaarde vraagt Jezus aan God om de beker van het lijden aan hem voorbij te laten gaan, dit mag Jezus niet, hieruit wordt geconcludeerd dat niemand zijn leven mag beëindigen om zijn eigen lijden te verkorten.

Daar Jezus wel het lijden tot aan het einde heeft gedragen wordt zelfmoord en euthanasie (dat door de kerk ook als zelfmoord wordt gezien) als een hoofdzonde gezien, iemand die zelfmoord pleegt wordt automatisch geëxcommuniceerd, de zondaar kan namelijk op aarde niet meer om vergiffenis vragen.

Niet elke pastoor / dominee hanteren de regels zo strak, er zijn er die gewoon de uitvaart laten plaats vinden en het dan een dankdienst noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok, bedankt ook voor de toelichting. begrijp ik het dan goed dat de bijbel eigenlijk zegt: euthanasie (gelijkgeschakeld met zelfmoord) betekent dat je niet in de hemel komt? maar is het feitelijk dan niet aan god om daarover te oordelen ipv de pastoor/dominee? en is het dan ook zo dat het gevolg van het niet hebben van een kerkelijke uitvaart niet is dat je niet naar de hemel kunt, maar de daad zelf er al voor heeft gezorgd dat je niet naar de hemel kunt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmm, de min is niet van mij; je antwoord maakt voor mij juist het een en ander duidelijk over de denkwijze die erachter zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die min is van mij. Je veegt het christendom wel heel erg op 1 hoop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Sherpa. Het Christendom is 1 hoop. Het Christendom is leven naar de regels uit het oude testament op de wijze zoals Jezus ons dat heeft voorgedaan en opgedragen. Het verschil zit hem in het tot uitvoering van die regels. Voor de protestanten zijn er geen heiligen, voor de katholieken zijn dat de mensen die het goede voorbeeld hebben gegeven. Zo kan men in het christendom ook niet scheiden in echt behalve als men de Anglicaanse kerk aanhangt. Zo zijn er meer van die kleine verschillen maar ze belijden allemaal het geloof aan de hand van het nieuwe testament.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi sherpa; jij weet er altijd wel veel van. heb jij een antwoord op de door mij gestelde vragen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Theodbn, ik ben het helemaal met Sherpa eens. Je veegt alle stromingen onterecht op 1 hoop.
Ik ben Nederlands Hervormd. Mensen binnen de kerk waar ik toe hoor, worden niet afgestraft als ze euthanasie of zelfmoord plegen of scheiden. Het is dan ook gewoon een uitvaartdienst in plaats van een dankdienst. Persoonlijk ben ik van mening dat niemand mag oordelen over deze mensen en de redenen waarom. Dat oordelen is voor God en God is naar mijn mening menslievend. Geen hel en verdoemenis dus en zeker geen oordelen door kerk- of voorgangers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook een min van mij, want jou bewering klopt volgens mij gewoon niet. bij ons is er een aantal jaren geleden gewoon iemand vanuit de kerk begraven die zichzelf van het leven had beroofd.
iemand komt niet zomaar tot zo'n daad. de nood moet heel hoog zijn geweest. ik geloof zeker dat God er ook bij is als iemand zo ziek is (want dat ben je mi als je tot zo'n daad komt). wie zijn wij om dan te zeggen dat zo iemand voor altijd verloren is???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben wel heiligen hoor;
De Vader, De Zoon en De Heilige Geest. De vader van mijn vriend (toen waren zij nog gereformeerd gelovig) had zelfmoord gepleegd. Daarna moest zijn moeder en het gezin naar een andere kerk..ze verder namelijk elke keer woedend en afwijzend aangekeken. Ik vind niet dat je het op 1 hoop gooit.
Je zegt: in principe
En: niet elke pastoor/dominee. Dit is goed. Maar.. Mensen in het christendom kunnen wel scheiden, alleen gebeurd dit wettelijk. Als je wettelijk gescheiden bent, mag je in de meeste katholieke kerk niet hertrouwen. In de meeste protestantse kerken wel.
Daarbij geloven de katholieken dat als je op de ''dankdienst'' oid van een overledene veel geld schenkt, de overleden persoon sneller in de hemel komt. Dit vind ik dus onzin..maargoed..zo heb je nog wel wat meer dingen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ytje: dat verhaal over de vader van je vriend illustreert precies wat er mis is met die vorm van geloven. ik vind het keihard en harteloos om mensen die steun nodig hebben zo te verstoten en toch je mond zo vol te hebben van naastenliefde. helaas zitten er nogal wat hypocrieten tussen die het voor de goedwillende mensen verpesten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alknobe, mee eens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ytje je maakt een grote blunder. De Vader, de Zoon en de Heilige Geest zijn geen heilige maar de drie-eenheid. De drie-eenheid die het Christelijk geloof leiden. @appeltje & gonzo Tot de jaren zestig was ook in de protestanten kerken dat iemand die zelfmoord pleegde geen begrafenis kreeg vanuit het geloof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alknobe, dat vond ik ook wel erg hard hoor..aangezien het gezin verder niks aan zijn dood kon doen, hoewel de meningen erover verschillen natuurlijk. In die kerk was het ook: hoe zwarter hoe beter. Theodbn, WEL een heilige 3 eenheid ;) De Vader (God, die is overduidelijk heilig) de Zoon (Ook duidelijk) en de Heilige geest (er staat sowieso al heilig..ook vrij duidelijk dus, het is de geest van God..en God is heilig. Dus niet zeggen dat ik een blunder maak, jij maakt een blunder door het fout te corrigeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een minnetje van mij. Theo doet net alsof alleen zijn stroming christelijk is en alle andere stromingen die wel een uitvaart doen bij euthanasie of zelfmoord, of die echtscheiding toestaan, niet christelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@theodbn; gelukkig leren ook christenen van fouten uit het verleden!
Ik heb nergens in de bijbel gelezen dat je geen euthanasie mag plegen. En ik vind dat een geestelijke (katholiek of protestants of moslim) niet het recht heeft om iemand z'n beslissing te veroordelen. Als ik Jezus een beetje begrijp in het nieuwe testament is hij zo liefdevol dat hij dit volgens mij niet zal veroordelen. Volgens mij veroordeelt hij niemand, nergens voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat gaat er op de dag des OORDEELS gebeuren dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Widar. Meike2, er staat wel dat je niet mag doden.
Als je euthanasie laat plegen, dan geef je iemand toestemming om te doden..namelijk jouzelf.. Als jij weet dat je niet mag doden, waarom laat je iemand jouzelf dan met jouw toestemming doden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zijn allemaal interpretaties gegeven door kerkelijk gezag. Dus gewone mensen zoals jij en ik.
De dag des oordeels is heeel iets anders dan de mensen ervan maken. Er komt geen dag des oordeels! En er gebeurt niets. Het gaat over: het niet meer oordelen over jezelf en daarmee ook over anderen. Er staat nl. ook: "Oordeelt niet opdat u niet geoordeeld worde!"
En natuurlijk zijn er regels gegeven over het doden van anderen. Dat mag niet. Maar als je er zelf toestemming voor geeft is het een heel ander verhaal. God is voor mij Liefde en Hij wil niet dat wij lijden! Want dat zou niet kloppen. En ook daarin heeft iedereen zijn eigen keuze.
Al de wetten zijn richtlijnen en je weet zelf in je hart wat je wel en niet moet doen.
Eten jullie nog vlees? Er staat niet in de bijbel: "Gij zult niet doden, behalve de dieren. Daar mag je mee doen wat je wilt." Doden is doden en dat geldt voor dieren net zo goed.
En wie wel vlees eet, dat is verder okee, hoor. Dat moet iedereen zelf weten. Daar zal echt niet door Jezus of God over geoordeeld worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meike, ik ben niet gelovig, maar het staat gewoon in de Bijbel dat er een dag des oordeels zal komen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dag_des_oordeels#Dag_des_oordeels_in_de_Bijbel Jij bent nu degene die er heel iets anders van maakt. Ook de rest is geheel je eigen interpretatie van de Bijbel, niet de enige waarheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan van alles betekenen. Johannes had een visioen en bij een visioen hoort een heel sterk gevoel van wat ermee wordt bedoeld. Dit gevoel is niet in woorden over te brengen. Laat staan door andere mensen op te schrijven. Er staat geen uitleg bij. De hele bijbel is overgeleverd door vele gewone mensen. En je weet.... als een verhaal wordt doorverteld, dan wordt het een beetje anders. Vervolgens hebben de kerkelijke paus en bischoppen in de middeleeuwen een aantal dingen weggehaald uit de bijbel, dus het klopt zowiezo niet meer.
Ik ga er vanuit dat God louter Liefde is en alles wat daar niet mee overeenkomt klopt voor mijn gevoel niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uhm, als je die link gelezen had, zou je hebben gezien dat het er gewoon letterlijk in staat. Je kunt er van alles bij bedenken, maar feit is dat de Bijbel zegt dat er een dag des oordeels komt. En dan wordt er dus wel geoordeeld, simpel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat denk jij dan dat er gaat gebeuren op de dag des oordeels? Ik heb wel gezien dat het er letterlijk in staat. Maar geloof je dan de rest van het verhaal ook letterlijk?