Waarom mag iemand die euthanasie heeft laten plegen geen kerkelijke (katholieke) uitvaart krijgen?

Nav de uitzending van ‘de vijfde dag’ gisterenavond vroeg ik me dit af (google op 'liempde pastoor' of plak deze link in je browser voor meer informatie: http://www.omroepbrabant.nl/?news/160177942/Liempdse+pastoor+weigert+uitvaart+vanwege+euthanasie.aspx).

Ik viel halverwege in de uitzending maar daaruit werd alleen duidelijk dat de pastoor het weigerde en dat het kerkbestuur het hier niet mee eens was omdat het om zo'n 'goed parochiaan' zou gaan, maar er werd niet duidelijk waarom er door de pastoor werd geweigerd.

Daarom vroeg ik mij verder af:

Is hier een grondslag voor in de bijbel?

Wat zijn volgens gelovigen de gevolgen van het niet krijgen van een kerkelijke uitvaart; kom je dan bijvoorbeeld niet in de hemel?

Wordt een kerkelijke uitvaart na euthanasie alleen geweigerd door (sommige) katholieke priesters of gebeurt dit ook bij protestanten, moslims, joden enz?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er staat nergens in de Bijbel dat zelfmoord niet mag. Wel lezen we dat Saul zichzelf in zijn zwaard stortte toen hij het niet meer zag zitten en Simson zijn leven gaf om vele filistijnen te doden. Ook de kruisiging van Jezus zou je als zelfmoord kunnen zien, maar dat ligt veel ingewikkelder. Toch denken mensen dat het tegen Gods wil ingaat, omdat Hij bepaald over leven en dood en niet de mens. Ik denk dat het verschilt per priester of dominee of een uitvaart word geweigerd. Het zal in de praktijk niet vaak voorkomen omdat kerkgangers euthanasie dus als "not done" beschouwen. Toegevoegd na 1 uur: Ik snap dat zelfmoord en euthanasie niet hetzelfde zijn maar zoveel verschilt het ook niet. Alleen je motieven zijn anders maar in beide gevallen neem je je eigen leven.

Het verschilt heel erg per kerk en kennelijk dus ook nog per priester en eventueel dominee. Ook hier zal het, net als in zoveel gevallen, gaan om het verschil tussen de "precieze preciezen" en de "iets minder precieze preciezen" (zoals Leonhard Huizinga dat zo mooi noemt). Ik heb het niet op de televisie gezien, maar ik weet wel dat in de strengere kerken, of die nu katholiek of protestants zijn, negatief wordt geoordeeld over euthanasie. Het is aan God om te beslissen wanneer je gaat, dat neem je niet zomaar even over, is dan de gedachtegang. Dat vind ik wel begrijpelijk, al is het niet mijn manier van denken. In de minder strenge varianten van de kerk is ook hierover het oordeel minder streng. Het kan zelfs zo zijn dat een dominee aanwezig is bij de uitvoering van de euthanasie, als steun voor degene die overlijdt en de mensen er omheen. Ik weet dat er bij ons in de kerk absoluut geen probleem zou zijn met een uitvaartdienst, naar dat er misschien wel enkele (oudere) gemeenteleden zullen zijn die daar zo het hunne van denken. En dat mag.

In principe wordt in het Christelijk geloof niemand door de kerk begraven als deze zelfmoord heeft gepleegd. Als leidraad wordt hier het leven van Jezus Christus zelf genomen en dan specifiek de laatste dagen van zijn leven. In de olijfgaarde vraagt Jezus aan God om de beker van het lijden aan hem voorbij te laten gaan, dit mag Jezus niet, hieruit wordt geconcludeerd dat niemand zijn leven mag beëindigen om zijn eigen lijden te verkorten. Daar Jezus wel het lijden tot aan het einde heeft gedragen wordt zelfmoord en euthanasie (dat door de kerk ook als zelfmoord wordt gezien) als een hoofdzonde gezien, iemand die zelfmoord pleegt wordt automatisch geëxcommuniceerd, de zondaar kan namelijk op aarde niet meer om vergiffenis vragen. Niet elke pastoor / dominee hanteren de regels zo strak, er zijn er die gewoon de uitvaart laten plaats vinden en het dan een dankdienst noemen.

Ik heb nergens in de bijbel gelezen dat je geen euthanasie mag plegen. En ik vind dat een geestelijke (katholiek of protestants of moslim) niet het recht heeft om iemand z'n beslissing te veroordelen. Als ik Jezus een beetje begrijp in het nieuwe testament is hij zo liefdevol dat hij dit volgens mij niet zal veroordelen. Volgens mij veroordeelt hij niemand, nergens voor.