Waarom begon de contrareformatie tegen de kerk?

Ik zou graag antwoord krijgen op de bovengenoemde vraag. Ik weet dat de reformatie een beweging was door mensen die kritiek hadden op de kerk. Maar waarom vond de Kerk het dan zo erg?

Weet jij het antwoord?

/2500

Door de reformatie raakten priesters en bisschoppen hun macht kwijt. Ook liep de katholieke kerk veel inkomsten mis omdat de mensen bijvoorbeeld niet meer betaalden voor het lezen van missen en aflaten.

Ik denk dat je de Reformatie bedoeld. In die periode begonnen veel mensen de katholieke leerstelling de rug toe te keren en gingen veelal de protestantse richting op. Gevolgen van deze uitstroom uit de katholieke kerk zorgde voor een terugkeer van de klasieke antropocentrische denkbeelden (niet God, maar de mens staat centraal). Deze periode heet de renaissance, waarbij het ook vaak in een aden met "de verlichting" wordt genoemd. De contrareformatie, was juist een beweging vanuit de katholieke kerk om mensen terug te halen naar de katholieke leerstelling. De kerk wilde de mensen in deze tijd overrompelen met haar pracht en rijkdom. Om dat materialistisch tot uitdrukking te brengen, bouwden zij overdreven druk versierde gebouwen. Deze stijlen zijn beter bekend als Rococco en Barok.