Waarom begon de contrareformatie tegen de kerk?

Ik zou graag antwoord krijgen op de bovengenoemde vraag. Ik weet dat de reformatie een beweging was door mensen die kritiek hadden op de kerk. Maar waarom vond de Kerk het dan zo erg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag je nu iets over de reformatie, of over de contrareformatie?

Antwoorden (2)

Door de reformatie raakten priesters en bisschoppen hun macht kwijt. Ook liep de katholieke kerk veel inkomsten mis omdat de mensen bijvoorbeeld niet meer betaalden voor het lezen van missen en aflaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je de Reformatie bedoeld. In die periode begonnen veel mensen de katholieke leerstelling de rug toe te keren en gingen veelal de protestantse richting op. Gevolgen van deze uitstroom uit de katholieke kerk zorgde voor een terugkeer van de klasieke antropocentrische denkbeelden (niet God, maar de mens staat centraal). Deze periode heet de renaissance, waarbij het ook vaak in een aden met "de verlichting" wordt genoemd.

De contrareformatie, was juist een beweging vanuit de katholieke kerk om mensen terug te halen naar de katholieke leerstelling. De kerk wilde de mensen in deze tijd overrompelen met haar pracht en rijkdom. Om dat materialistisch tot uitdrukking te brengen, bouwden zij overdreven druk versierde gebouwen. Deze stijlen zijn beter bekend als Rococco en Barok.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aantal beweringen hier kloppen niet. De renaissance was allang begonnen (begin 15e eeuw) voordat de reformatie begon (begin 16e eeuw). Ik denk dat de reformatie juist door toedoen van de renaissance is ontstaan, ipv andersom. De verlichting is na de renaissance, die is van ongeveer 1650 tot aan de Franse revolutie. Het zijn twee duidelijk verschillende tijdperken. Je suggereert naar mijn mening in je laatste zin dat barok/rococo (rococo = laatbarok) ontstaan zijn vanuit de contrareformatie. Ook dat klopt niet. De barokstijl bestond al, de kerk heeft er slechts gebruik van gemaakt. Het enige wat eigenlijk wel klopt, is dat de kerk mensen terug probeerde te halen door ze imponeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Widar, voor je scherpte! ik ben op een aantal vlakken inderdaad niet duidelijk genoeg geweest. Ik ben wel van mening dat de verlichting voortvloeit of sterker nog, een (in)direct gevolg is van de renaissance. Hetgeen ik bedoelde over het Barok/Rococo: Deze stijlen werden vooral door de katholieke kerk gebruikt tijdens de contrareformatie als pure benchmark om de mensen weer terug de kerkbanken in te sturen.
Wat ik hiermee duidelijk wilde maken, was dat deze stijlen vooral door deze "Reclamestunt" van de katholieke kerk vooral een bloei meemaakte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, de verlichting vloeit wel voort uit de renaissance.