Wat zijn nu de hoofdregels van het Boeddhisme?

"Doe niet een ander aan wat je zelf ook niet aangedaan zou willen worden"

Dat is toch één van die regels?
Maar er zijn er meerdere, kan iemand die in een paar punten samenvatten voor mij?

Niet alleen een link aub, ik heb zelf zitten googelen maar kom dan zo veel verschillende verhalen tegen dat ik daar niet zo veel mee kan. Dus graag een overzichtelijke samenvatting door een kenner.
Bvd!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1K

Antwoorden (4)

Ik ben allesbehalve een kenner - maar om een levenshouding in een paar punten samen te vatten, is niet te doen - net zo min als je het christelijke geloof kunt samenvatten in " als je geslagen wordt, keer de andere wang toe en nóg wat punten."....
Voor sommige dingen is een boek echt te verkiezen boven het internet : ga eens naar de bieb, en lees, als je geïnteresseerd bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn zoon is overtuigd boeddhist en omschrijft het als volgt:
Oprecht het absolute goede willen, niet alleen passief, maar daar ook actief aan werken.
Altijd positief en vol mededogen zijn en je energie altijd ten goede aanwenden.
Door actief te streven naar al deze zaken, niet alleen door het toe te passen in je dagelijks leven, maar ook door te onderzoeken en te studeren, je talenten te gebruiken, bereik je elke keer een nieuw nivo van bewustzijn in je huidige leven, en daardoor ook in al je nieuwe levens daarna.
Want daar geloven boeddhisten in, in vorige levens en levens die nog komen gaan.
Dit alles is hun Karma, het levenspad wat zij volgen en nog gaan volgen.
Elke keer een stapje verder naar meer inzicht en uiteindelijk naar de ultieme verlichting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het achtvoudige pad

- juist zien
- juist denken
- juist spreken
- juist handelen
- juiste levensonderhoud
- juiste inspanning
- juiste opmerkzaamheid
- juiste concentratie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast het achtvoudige pad kent het boeddhisme ook vijf basisregels.

Achtvoudige pad:
het juiste gezichtspunt
de juiste intentie
het juiste spreken
de juiste handelswijze
de juiste levenswijze
de juiste inspanning
de juiste achtzaamheid
de juiste concentratie

Wanneer je je houdt aan deze acht punten dan ben je op de goede weg en kun je Nirwana bereiken.

Vijf basisregels:
Niet doden
Niet stelen
Geen onkuisheid begaan
Niet liegen
Geen verdovende of bedwelmende middelen gebruiken

Meditatie en het opvolgen van bepaalde leefregels zijn de eerste stap om aan de kringloop van het leven te onstsnappen. De boeddisten geloven namelijk dat een deel van je doorleeft net zo lang tot je verlicht bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gautama heeft zijn leer eigenlijk zelf doorgestreept "het grootste obstakel op de weg naar Nirwana is het wil om daar naar toe te komen"