Wat is het verschil tussen de Katholieke en Protestante bouwstijl als het om kerktorens gaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
3.7K

Antwoorden (2)

Sowieso heeft een katholieke toren meestal een kruis op de spits en een protestante een haantje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh? Ik dacht dat het precies andersom was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neehoor, is echt zo.
Meestal dan hè.
Er bestaat niet zoiets als een katholieke bouwstijl,
of een protestantse bouwstijl.

De meeste monumentale kerkgebouwen in ons land dateren uit de Middeleeuwen. Ze werden gebouwd en ingericht voor de rooms-katholieke mis.

Ze zijn bijvoorbeeld in gotische of romaanse stijl gebouwd.

Toen de protestanten rond 1600 zelf kerken gingen bouwen, kregen die kerken meestal een rechthoekige plattegrond, in plaats van de kruisvorm van de katholieke kerken.

Een protestantse kerk ik vaak ook veel soberder ingericht.

Maar ik kan aan een toren niet zien of het katholiek
of protestants is.

Lees meer in de bron!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal, ik merk wel op dat veel hervormde kerken (protestant dus) een kerk in een kruisvorm hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vele protestante kerken zijn door rooms-katholieken gebouwd en met de beeldenstorm ingenomen, waarbij alle kunst eruit gesloopt is.