Is bijgeloof ook een geloof ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.5K
bamibal
12 jaar geleden
Ik geloof van niet.

Het beste antwoord

Niet in de zin zoals jij bedoelt. Geloof in deze zin is synoniem aan een religie. En bijgeloof is geen religie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, je gelooft ergens in: positief of negatief. Sommige mensen denken dat er een God bestaat, sommige geloven dat een zwarte kat kwaad doet..het gaat om geloven/denken dat...het is een geloof BIJ het andere geloof. Bij, omdat het vaak niets te maken heeft met het 'hoofdgeloof'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het gaat bijde om iets waarvan je denkt dat iets bestaat of kan gaan gebeuren.
12 jaar geleden
Lastige vraag! Wat voor de ene een geloof is, is voor de ander bijgeloof.

Bijgeloof heeft vaak betrekking op voorwerpen en symbolen. Zulke overtuigingen worden vaak bijgeloof genoemd als ze niet-religieus zijn of buiten de traditionele geloofsovertuigingen vallen.

Letterlijk "bijgeloof" bestaat niet en is een waardeoordeel. Het gaat over het geloof 'bij' het (vroeger gangbare) christelijke geloof.

Een verschil tussen bijgeloof en religie is dat de eerste zich vaak richt op aardse zaken en mogelijkheden om greep te krijgen op de onzekerheden in het leven.
Religie is groter, veelomvattender en richt zich meer op zingeving en een groter geheel. Zo legt bijgeloof bijvoorbeeld niet uit waarom een zwarte kat precies ongeluk brengt; het bijgeloof stopt bij de mededeling dat je zwarte katten beter kunt mijden.
Bij een geloof vormen alle regels en verhalen één geheel.

Daarom vind ik dat er toch wel degelijk verschil is tussen een geloof en een bijgeloof (wat je overigens beter "volksgeloof" kunt noemen).
12 jaar geleden
Dit is denk ik voor iedereen anders want ja: je gelooft ergens in. Nee, het is geen geloof omdat er geen god of goden in dat" geloof" zitten