wat is het verschil tussen het oude en het nieuwe testament ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
25.2K

Het beste antwoord

Het oude testament is een verzameling boeken die oorspronkelijk door de joden gebruikt worden. Het heeft boeken over het ontstaan van de wereld, de geschiedenis van het joodse volk, verhalen over profeten. Een belangrijk thema in veel van die boeken is de komst van een heel bijzonder persoon die de joden verwachten. Ze noemen die persoon die door God gestuurd zal worden Messias. Als die komt zal de wereld veranderen.
Ook zitten er in het oude testament boeken die speciaal op joodse feestdagen gebruikt werden.

Het nieuwe testament gaat over het volgende:
Rond het begin van onze jaartelling werd in Israel Jezus van Nazareth geboren. Naar mate hij ouder werd, gingen steeds meer mensen hem zien als die door de joden verwachte messias, een door God gestuurde bijzondere persoon dus, waarover ze al gehoord hadden in de joodse religie die ze aanhingen. Jezus werd uiteindelijk vermoord en zijn volgelingen getuigden dat hij na zijn dood was opgestaan en weer tot leven gekomen. De volgelingen zijn bij elkaar blijven komen en hebben de verhalen over het leven van Jezus aan elkaar doorverteld en zijn doorgegaan met leven zoals Jezus dat deed. Die volgelingen zijn een aparte religie gaan vormen en noemden zich christenen.

Langzamerhand begonnen enkele van zijn volgelingen die verhalen op te schrijven en ook werd er vastgelegd hoe het verder ging met de volgelingen nadat Jezus was dood gegaan.
In het begin werden door de christenen nog vooral de joodse boeken gebruikt, maar in de loop van de geschiedenis is bepaald welke boeken er allemaal verzameld zouden worden om samen met de boeken van het jodendom de christelijke bijbel te gaan vormen. De verhalen over Jezus' leven, dood en opstanding kwamen erin, de verhalen over de volgelingen, maar ook de brieven die verschillende volgelingen schreven aan groepen christenen op diverse plekken. Ook een boek over de toekomst werd opgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het Oude Testament is beschreven voor de geboorte van de Heere Jezus, het Nieuwe erna.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het oude testament beslaat een tijdperk van eeuwen, het nieuwe slechts enkele tientallen jaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd,ik had alleen de evangeliën voor ogen,sorry!