is zelfmoord bij de moslims ook een zonde, volgens de koraan?

in het christelijke geloof wordt zelfmoord als een zonde gezien.
is dat in dekoraan ook zo? zo ja hoe kun je dan zelfmoord aanslagen plegen?

ik had eens eengesprek met een afghaanse jongen die moslim is en hij zei als het ware hetvolgende.
de koraan is een soort van "vernieuwde bijbel, hoe het precies zit weet ik ook miet maar het zou redelijk afgeleid zijn van de bijbel dus vandaar dat ik me afvraag hoe de koraan denkt over zelf moord?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
22.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Koran denkt helemaal niets. Mensen denken, en al het denken is interpreteren.

Het beste antwoord

De teksten in zowel het Oude Testament, het Nieuwe Testament en de Koran liegen er niet om. Zelfdoding wordt heel gezien als een grote zonde die zwaar wordt bestraft.

Daartegen over staat de gedachte dat God zonden kan vergeven, als hij dat wil. Ook zelfdoding.
Het oordeel is dus uiteindelijk niet aan mensen, maar aan God.

De Koran is volgens de Islam geen verbeterde bijbel. De gedachte is dat de Koran altijd al heeft bestaan, en dus ouder is dan de Bijbel. De Bijbel is dan een gebrekkige en vaak onjuiste weergave van het woord van God.

Volgens westerse geleerden is de Koran samengesteld uit Joods, Christelijk en arabisch (Hanif) materiaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

In de koraan kan heel goed staan dat zelfmoord verboden is. Maar kan me ook nog een verhaal herinneren dat als moslimmannen stierven ze bij de heilige maagden kwamen. Velen geloofden hier in en pleegden zelfmoord.
Overigens denk ik dat al die terroristen menen het voor hun geloof te doen en dat het dan niet erg is om zelfmoord te plegen, immers het is voor het geloof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat Chiquita bedoeld, dat ZIJ ERVAN UITGAAN dat zij het voor hun geloof doen. Chiquita, voegt niet de oorzaak van dat gebeuren toe in het antwoord. Jammer, het had een mooie parabolisch verhaal kunnen worden.
ja dat is zonde een moslim mag geen zelfmoord plegen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een terrorist die zich zelf opblaast vermoord niet alleen zichzelf maar ook andere mensen om zich heen. En andere mensen vermoorden mag ook niet.

De extermisten die niet met het westen eens zijn beloven leuke verhalen aan hun "heilige strijders" die dan zelfmoord plegen. Verhalen zoals je krijgt zoveel maagden etc. Hiervan klopt natuurlijk niks. Want vermoorden is vermoorden...

In plaats van voor de maagden te komen staan, komen ze juist voor God te staan, Hij zal dan hun straffen.

Dan snap je ook waarom de extermisten niet zelf zelfmoord gaan plegen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfmoord is het ergste wat je kunt doen volgens het geloof, hetzelfde als dat je iemand anders vermoord. Zoiets vergeeft Allah nooit staat in de Koran.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals Christenen de Bijbel, interpreteren Moslims de Koran. Interpretatie houdt altijd jouw eigen opvattingen in. Als jij vindt dat zelfmoord soms best wel goed is, dan vindt jij ergens wel in een, voor jou heilig boek, vast en zeker een bevestiging van jouw opvatting. Hoe men een heilig boek leest, zegt iets over de lezer en niets over het Boek. Let dus eerst op het gedrag van iemand als je wilt weten waarom hij dat in zijn heilige boek leest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens de islam is zelfmoord gewoon zelfmoord geen uitzondering als straf moet je in de hel steeds je zelf doden precies op de manier zoals je in het echte leven hebt gedaan tot in de eeuwigheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfmoord is alle religie verboden en helaas die gene die zich uit naam van hun geloof dit doen.
Zijn mensen die door hun leiders gehersenspoeld zijn met mooie belooft van eeuwig leven .
Alleen zo als met alle religie wordt alles door macht hebbers verkeerd gebruikt .
Het leven is heilig dat van mens wat God je geven heeft en alleen hij heeft het recht het je te ontnemen wanner het jou tijd is .
Men mag niet zomaar doden alleen zich zelf verdedigen ,
Maar in uiters gevallen

Allah zegt:
"...En dood jezelf niet. Zeker, Allah is de Genadevolste voor jullie. En Wie dat door agressiviteit of onrechtvaardigheid begaat, zullen Wij naar het Vuur verbannen, en dat is gemakkelijk voor Allah. Als jullie de grote zonden, die jullie verboden zijn te plegen, vermijden, dan zullen Wij jullie zonden vergeven, en jullie naar een Edele ingang verwijzen." (Qor’aan 4:29-31)

Aboe Hoerairah (RA) zei: "De Profeet zei:
"Wie vergif drinkt en zichzelf daarmee doodt, zal zijn gif in zijn hand dragen en ervan drinken in het vuur, waar hij voor eeuwig in zal verblijven, en wie zichzelf met een ijzeren wapen doodt, zal dat wapen in zijn hand dragen en zijn ingewanden ermee steken in het vuur, waar hij voor altijd zal verblijven." (Boechari en Muslim)

Zo zijn er meerder teksten in koran waar uit duidelijk blijkt dat dit niet is toegestaan hopelijk kan je hier iets mee s6 met vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Enige die leven mag scheppen en terugnemen is God. Hij is Degene die de mens heeft geschapen en hem weer tot Zich roept. De islaam verbiedt zelfmoord en God zal Zijn genade schenken aan wie het overweegt en dan besluit niet te doen.

De profeet (zvmh) zei eens tegen een ernstig zieke: "Verjaag de wens om te sterven, en als die gedachte toch steeds bij je terugkomt, bid dan tot God: 'O Allah, indien het leven beter is voor mij, laat mij dan leven en als de dood beter is voor mij, laat mij dan sterven'."

In extreme situaties, wanneer bv. gekozen moet worden tussen het leven van de moeder en dat van het kind, bij zwangerschapscomplicaties, kiest de man voor het leven van de moeder en haalt men het ongeboren kind weg. Dat is gebaseerd op de basisregel: "Diegene die zich in een noodsituatie bevindt, zal geen zonden begaan bij het toepassen van wat niet is toegestaan." (soera De Koe 173).

Een zelfmoordaanslag is een opoffering voor de gemeenschap. Er is een overlevering waarin gezegd wordt dat als één moslim lijdt, dan lijdt de hele islamitische gemeenschap. Omdat de islamitische gemeenschap zich doorgaans machteloos voelt tegen het technisch sterkere westen (d.w.z. met name Israël, VS, Geallieerde soldaten in islamitische landen) gaan sommigen er van uit dat het een noodsituatie is om de tegenstander te verslaan d.m.v. het enige dat nog mogelijk is, infiltreren en daarbij zelf het leven laten.

Daarbij gaan zelfmoordenaars er normaliter óók van uit dat ook burgers van westerse en Israël landen soldaten zijn, omdat zij zich niet verzetten tegen hun regering. Dat maakt hen medeplichtig aan de strijd in islamitische landen en de bezetting van o.a. Palestina. In de islaam is het namelijk alleen toegestaan te strijden tegen soldaten, niet tegen vrouwen, kinderen en mannen die geen soldaat zijn.

Het mag voor zich spreken dat deze mening niet breed gedragen wordt. Je moet wel een paar islamitische gedachtekronkels maken om jezelf met een vliegtuig in een toren te boren of jezelf op te blazen in een bus of metro.

Nogmaals, de Enige die leven mag scheppen en terugnemen is God.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, als je zelfmoord pleegt ga je direct naar de hel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, en jij bepaald wel dat je direct naar de hel gaat als je wel vasthoud aan die gedachte?
Dat bepaald diegene daarboven wel he, niet jij. Als diegene daarboven toch besluit, ondanks de spijt ondertussen, om je toch naar de hel te sturen..tja..dat kunnen we niet controleren..die conclusie kun jij dus ook niet stellen.