Waarvoor staat Thomas in de Bijbel?

De apostel Thomas wordt vaak 'ongelovige Thomas' genoemd, omdat hij niet direct wilde accepteren dat Jezus was opgestaan uit de dood. Waar de anderen Jezus' opstanding direct accepteerden, wilde Thomas eerst de wonden zien.

Welk beeld heeft Thomas daarmee in de Bijbel? Is hij 'goed', 'slecht', 'anders'? Eerst 'slecht', daarna 'bekeerd'?

Judas is bijvoorbeeld slecht, een afvallige. Maar Thomas?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zo zwart/wit ligt het niet. Net zo min als Judas slecht is, is Thomas dat ook niet. Met de verhalen worden de mensen getoond zoals ze zijn. Met hun slechte en goede kanten. De bijbel is in mijn ogen niet een kwestie van goed en kwaad (zoals vaak wordt geinterpreteerd), maar vertelt van verhalen van mensen die een goddelijke hand ervaren in hun leven. Wat dat ook mag zijn. Eigenlijk onthult de apostel Thomas met al zijn onwetendheid in één eenvoudige regel een diepe waarheid over ons menselijk bestaan: wij kennen de weg niet.

Ik denk dat het verhaal een ongelovige Thomas nodig heeft om juist die zaken te 'bewijzen'die mensen die het verhaal horen in twijfel zouden kunnen trekken. Als er niemand is die naar de wonden van Jezus vraagt, dan kan de lezer/luisteraar wel eens gaan denken dat het Jezus helemaal niet was. Hij is gewoon nodig om het verhaal geloofwaardig te maken, niet om een of andere moraal te geven.

Voor mee staat Thomas voor de verstandelijke mens, iets wat de bijbel ook regelmatig als deugd beschouwd. Salomon wordt geroemd om zijn wijze, verstandelijke benadering van problemen. Het is diezelfde verstandelijkheid die in het verhaal van de wederopstanding ondergeschikt gemaakt wordt aan het goddelijke.

hij was goed! daarna bekeerd

k denk dat het verhaal een ongelovige Thomas nodig heeft om juist die zaken te ‘bewijzen’die mensen die het verhaal horen in twijfel zouden kunnen trekken. Als er niemand is die naar de wonden van Jezus vraagt, dan kan de lezer/luisteraar wel eens gaan denken dat het Jezus helemaal niet was. Hij is gewoon nodig om het verhaal geloofwaardig te maken, niet om een of andere moraal te geven. Gewoon dat

Jezus zei tegen hem: ‘Omdat je me gezien hebt, geloof je. Gelukkig zijn zij die niet zien en toch geloven.’ Thomas staat in de bijbel dus symbool voor de "ongelukkigen" die niet geloven omdat ze zeggen "eerst zien dan geloven". Toegevoegd na 1 minuut: Volgens de bijbel kun je dus niet gelukkig zijn als je niet gelooft. Maar dat is mijn interpretatie.

Bronnen:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?Bijbel=...

Thomas geloofde niet dat Jezus echt was opgestaan uit de dood, en wilde ook aan Jezus' wonden voelen om te bewijzen. Daar komt de uitdrukking "Ongelovige Thomas" vandaan. Zijn we niet allemaal een beetje zo? Willen wij niet allemaal eerst "voelen" (op wat voor manier dan ook), voor we iets geloven? Dus in mijn ogen staat Thomas gewoon voor dé mens! En is het niet geweldig, dat dat al zo was in een verhaal dat 2000 jaar geleden heeft plaatsgevonden?

Thomas (het Thomas evangelie) wijst de weg naar innerlijke, ofterwel spirituele verlichting. Maar ja, dat zul je in de bijbel niet zo gauw terugvinden.

thomas is goed en werd bekeerd thomas staat voor de personen die zeggen "eerst zien dan geloven" maar als hij 'zich bekeerd' dan staat het voor dat niet alles te verklaren valt en gewoon mag/moet geloven. hij kan ook staan voor dat je soms verstandig is om je mening aan te passen

thomas de gelovige en een gelovige thomas geloofd altijd.Totdat ie ging twijfelen maar dat vonden ze niet erg christelijk om het te vermelden.