Ik wil me op het laatste moment bekeren tot de kerk. Kom ik dan in de hemel?

Ik ben niet gelovig en doe in principe alles wat God verboden heeft. Als het einde nabij is wil ik echter een zekerheidje in bouwen door me te bekeren tot een kerk en op die manier de eeuwige hellevuren te ontlopen. Kan dit? Zoja; Tot welk geloof kan ik me dan het beste wenden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
4.2K
paulus811
7 jaar geleden
Je kan je beter vanaf nu gaan gedragen, dan maak je nog een kansje....
Ritsuka
7 jaar geleden
Zo werkt het niet. Als je gelooft in iets, is het wel de bedoeling je daar naar te gedragen. Het is geen last-minute escape mogelijkheid.
Computoon
7 jaar geleden
Als je niet gelooft in hemel of hel verandert dat niets aan het bestaan ervan...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je katholiek bent en je dus gelooft dat wat die mensen zeggen waar is, kun je biechten en als je dan berouw hebt, wordt het je vergeven. Helaas geloof ik er niet in. Ik word dus gewoon ondergeschoffeld. Mocht ik ongelijk hebben en ik kom bij God terecht, dan zegt hij: "Had je niet gedacht, hè? Kom maar gauw binnen."
Cryofiel
7 jaar geleden
Ik denk dat wimkees het goed verwoordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Leef gewoon NU volgens uw geweten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn - ook Bijbelse - gevallen waarin mensen echt op het allerlaatste moment worden bekeerd; overigens niet tot de kerk, maar tot God.
Als je je toch oriënteert, lees dan eens de geschiedenis van een van de moordenaars die naast Jezus aan het kruis hing, Lukas 24:39-43.
Dat is dus ook vanuit christelijk oogpunt mogelijk. Disclaimer: deze geschiedenis wordt vermeld ter bemoediging dat bij leven iedereen kan worden bekeerd; het staat er expliciet niét om mensen aan te moedigen om daar ook mee te wachten tot het einde van het leven. De meeste mensen weten namelijk niet wanneer dat is...
erotisi
7 jaar geleden
Niemand van ons weet hoeveel tijd ons nog resteert in dit leven, of hoe we zullen sterven. Misschien sterven we plotseling op onverwachte wijze, waardoor het voor ons niet mogelijk is om op ons sterfbed tot inkeer te komen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zeker net zoals de zogenaamde zelfmoordterroristen: het gros heeft leven lang geblowt of gezopen, zijn geen maagd meer ( ja officieel hoort de man óók maagd te zijn bij het huwelijk in de islam!), of hebben ergere dingen gedaan. Maar dan blazen ze zichzelf op om met de 70 maagden in de hemel te komen. De zogenaamde martelaar. Dat werkt natuurlijk niet.... Die gaan gewoon, (mits er een hel is) naar de hel! Proberen op t laatst een wit voetje te halen is natuurlijk klin klare bullshit.
tinus1969
7 jaar geleden
Zo werkt dat niet, bij een beetje serieus geloof. En deze aanpak heeft geen zin als je overlijdt door een auto-ongeluk.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Wiskundig gezien, is het 'slimste' geloof dat geloof, waarbij het verschil tussen de beloning voor de gelovigen ("hemel") en de straf voor de ongelovigen (hel) gemaximaliseerd wordt. Dit is het geval bij de kerk van de 'invisible pink unicorn'. Volgelingen wordt een 'oneindig prachtige' hemel beloofd terwijl de hel 'oneindig verschrikkelijk' is. Een iets serieuzer kantekening: Dit is wat verschillende mensen in de vroege kerk geprobeerd hebben, die zich pas op het sterfbed lieten dopen. De redenering was dan namelijk dat _op het moment van de doop_ alle zonden vergeven zouden worden, en zo de volle beloning binnengesleept kon worden ....
joro
7 jaar geleden
Wat een lachwekkende vraag! Niemand weet wanneer het einde nabij is, dat kan al over een minuut zijn! Dus ...... bekeer je vanaf nu!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit is wel een hele raar idee , je pas bekeren op het laatste moment , weet je dan wanneer je laatste moment is ?? Dat wet toch niemand wanneer je stervensuur is , of je moet er zelf een eind aan maken , maar dat zou ik maar niet doen want dan heeft het laatste moment van bekering ook geen nut meer. En ook al eens overdacht als je plotseling bv. een hersenbloeding krijgt , ben je dan nog in staat om voor je laatste moment nog naar een kerk te gaan bezoeken ?? En enkel naar de kerk gaan is nog lang geen bekering tot het waarachtig zaligmakend geloof . Heb je er wel eens stil bijgestaan dat het laatste moment plotseling kan komen door een hartstilstand ?? Dan heb je toch geen schijn van kans meer om nog een kerk te gaan bezoeken , laat staan dat je nog in God kan gaan geloven , die tijd is dan voorbij , voor eeuwig voorbij . We krijgen lang niet allemaal de kans om oud te worden , laat staan dat je dan nog aan kerk bezoek denkt , en wat dacht je als je oud bent en dementerend wordt ?? Dan heb je geen benul meer van kerkgang en oja mijn tijd zit er bijna op , ik ga nog eventjes gauw in God geloven , want dan kom ik wel in de hemel . Helaas werkt God niet zo en zal dan in uw stervensuur moeten zeggen ¨ Gaat weg van Mij , Ik heb u nooit gekend ¨ Als ik u mag aanraden ga nu naar de kerk en doe u voordeel ermee wat daar verkondigd wordt , nu is het nog genade tijd voor u en voor mij , en als wij deze dure tijd gaan verspillen aan wereldse zaken , dan zal straks de deur bij God op slot zitten , dan is het voorbij de genade tijd , voor eeuwig te laat , voor eeuwig te laat , en dan kunt u niet anders dan roepen, ¨ het is mijn eigen schuld , ik heb het zelf niet gewild want ik dacht dat ik nog wel op het laatste moment tot geloof kan komen en inderdaad het kan op het laatste moment nog goed komen , we lezen in de bijbel maar over 1 persoon (hangend aan het kruis naast Jezus) tot bekering kwam. Jezus zegt aan het kruis nog tegen deze moordenaar ¨ Heden zult gij met mij in het Paradijs zijn ¨ Maar 1 persoon waar we dit van lezen , maar waarom zouden we het daarop aan laten komen ?? Die moordenaar kreeg nog de tijd (hangend aan het kruis) om berouw over zijn zonden te tonen , maar dat wil niet zeggen dat u en ik die tijd krijgen , dus kies heden wie gij dienen wilt . De wereld of God
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vind het misdadig dat mensen dat probleem moeten hebben. Maar het is zeker veel minder een soort van dubbele bodem als lijkt bij zo'n vraag. Ik denk wel dat ik dit helemaal kan beantwoorden. Ook dat HeleneF een bepaalde veiligheid niet zou kunnen doorbreken als beproefd. Ik bedoel ook niet zoiets als koehandel en een deal of zoiets dergelijks (''onderhandelingsgesprek''). Maar puur feitelijk hoe deze zaak werkt. Maar dan zou je moeten reageren hieronder en dan is het erover te hebben. Het is niet iets dat vaak besproken wordt. Maar heel interessant. Ook dat dit daarom wel zo is bijvoorbeeld nu. Maar om dat zó in een antwoord op te schrijven is denk ik minder geschikt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je zegt dat je ongelovig bent. Volhardt dan ook in dat ongeloof en schuif dan ook consequent begrippen als hel en hemel als lariekoek terzijde. Probleem opgelost.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Allemaal antwoorden hier zijn nu een reactie
Erna55
7 jaar geleden
@ptl1010:
- wat is er misdadig aan dit probleem ?
- je kunt " feitelijk " zeggen hoe deze zaak werkt. Waarom kun je dat hier niet zeggen ? Mag verder niemand weten hoe het " feitelijk werkt " ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ptl1010 Hoezo misdadig ? Stel u bent vermogend , een mooi huis aardig wat geld op de bank gehuwd maar geen kinderen , u wordt ouder en ouder , u wordt hulpbehoevender en u heeft een paar vriendelijke nichtjes maar die kijken naar u nooit om , zelfs hebben ze geen zin om u en uw partner gedag te zeggen als u hen tegen komt , u irriteert zich aan deze houding van uw nichtjes , maar alla , het zijn in uw ogen wat jongere mensen dus ..... , maar goed u wordt echt hulpbehoevend en uw langste tijd zit er op en uw nichtjes horen dat en opeens staan ze op de stoep om u hulp aan te bieden (op de hoop dat zij straks alles gaan erven) .
Nooit hebben ze u aangekeken en nu , nu dat u bijna op het eind van uw leven bent gekomen staan ze klaar voor u . Wat zegt u dan ? Oh, wat leuk dat jullie er zijn , kom binnen of zegt u nou ik denk dat je nu ook niet meer hoeft te komen , anders keek je ook niet naar mij om en nu , nu dat wellicht de erfenis eraan komt , tja nu staan jullie er wel ?? Nee , hoor je komt er niet in bij mij , daag . En u doet de deur weer dicht . Nu zo is het ook als je ongelovig door het leven wil gaan , prima jouw keus geheel vrijwillig wil je niets van God weten en waarom zou je dan opeens aan het einde van je leven wel de erfenis van God willen hebben ?? Nee, als je bij leven nooit naar God omziet , hoef je ook later niet bij God aan te kloppen of je moet zo in berouw zijn gekomen dat je je leven doorgebracht heeft zonder God , dan is er nog genade , maar niet als je nu al met de gedachte gaat lopen , nu nog even niet , later pas , dan kies je bewust om nu niets met God te maken te willen hebben en wijzelf willen ook niet zo behandeld worden , dus God zeker niet . En niemand weet wanneer je zult sterven , dat kan elke minuut van de dag zijn , dus waarom dan wachten ?? Het kan geen uitstel leiden , u kunt over 2 minuten al wel uw laatste adem uitblazen en dan ?? Hebt u echt geen schijn van kans gehad om op het laatste moment u tot God te richten . U verzekert u toch ook niet pas tegen brand als u verwacht dat uw huis morgen afbrand ?? En u weet niet eens of het ooit zal gebeuren maar u verzekert u nu al wel tegen brand , de dood komt zeker, voor iedereen en daar wil men geen verzekering van God voor afsluiten ?? Nu kunt u nog , nu , direct , over een uur kan het wel te laat zijn voor u of voor mij .
Kies heden wie gij dienen wilt de wereld of God een tussen weg is er niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sorry dat ik nu pas antwoord. Er was weleens eerder iets met deze site en het ziet ernaar uit dat het gevolg is dat ik er dan te snel genoeg van krijg wat (in dit geval in ieder geval) tot een vertraging kan leiden). Waarom misdadig? Ten eerste: geen schuld bij de kerk. Die heeft geen zware invloed. Dit is in feite alleen maar slecht voor de hele zaak, niet zo interessant en iedereen kan eigen gegevens verzamelen. Blijft wat vaag naar mijn mening, maar genoeg voor nu. Misdadig omdat een voorbeeld van ''plots iets moeten hebben'' namelijk behoudenis niet geldt. Kortgezegd is dit te ontvangen door heidenen. Zoals de Bijbel zegt. Buiten wat er officieel over bekend is, is dus op een heel andere manier behoudenis te ontvangen. Alle twijfel en vragen die dit veroorzaakt is misdadig. En dat ondertussen zoiets als het bestaan van God en een hemel en hel bewijsbaar is. Kortgezegd: God is een begrip dat benaders moet worden als een wetenschap zoals scheikunde, motorwerktuigbouwkunde, agricultuur, als dat soort wetenschappen die over ''dode'' stof gaan. En een feitelijke, begrijpelijke werking hebben. Aan de andere kant heeft het begrip van God ook een deel dat meer ''als persoon'' op te vatten is. Elementen die zich bewijsbaar in het hier en nu of verleden voor kunnen doen en het handelen als persoon bewijzen. Of iets dat in ieder geval alleen zo te noemen is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oe, nu zitten er een paar typefouten in. Hier is geen bewerkknop, hoe ik dat meestal oplos. En ik zie het nu pas omdat ik niet in elke post typefouten maak.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als iemand hierop reageert: leef gewoon nu. Dat is in principe één van de meest te begrijpen omschrijvingen van hoe het bedoeld is. Maar van sommige dingen wordt gezegd dat ze verboden zijn en het is niet zo. En nauwelijks iemand zegt er iets van. Terwijl zo goed als iedereen dat toch makkelijk kan doen. Misschien is er zelfs nauwelijks de vaardigheid te lezen en schrijven voor nodig.

Antwoorden (5)

Volgens de overgrote meerderheid van de kerken zal het antwoord 'nee' zijn. Zo werkt het niet.
Ten eerste: een mens bekeert zich niet tot de kerk, maar tot God. Om in de hemel te komen heb je in principe geen kerklidmaatschap nodig.
Ten tweede: Wat je wel nodig hebt is een authentiek geloof in Jezus: dat je een zondaar bent (nou daarvan lijk je wel overtuigd), dat je jezelf niet kunt redden maar alleen door Gods genade in de hemel kunt komen, dat je het offer van Jezus Christus aan het kruis aanvaardt als betaling voor je zonden.

Alleen lid van de kerk worden als een soort brandverzekering vlak voor de brand uitbreekt gaat niet werken.

Dit alles volgens alle kerken die ik ken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Eh... ik begrijp je antwoord, maar waarom Jezus? Waarom niet Mohammed, om maar eens een voorbeeld te noemen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je zegt 1 Ten eerste: een mens bekeert zich niet tot de kerk, maar tot God. Om in de hemel te komen heb je in principe geen kerklidmaatschap nodig. Ten tweede: Wat je wel nodig hebt is een authentiek geloof in Jezus: 2 je besluit je posting met...Dit alles volgens alle kerken die ik ken.... een beetje vreemd. groet amadeus
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ amadeus
Zo vreemd is dat toch niet.
De kerk zegt: ik kan je niet redden, ik kan je alleen de weg wijzen naar Jezus. Hij kan redden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inderdaat dit is zo ! + groet amadeus
je hebt niks nodig..alleen je ziel reinigen..met wat?? god vergeving vragen..goed doen en tegen je zelf vragen wat is het doel van het leven?? we leven niet alleen om te eten,drinken en genieten..lees alle verschillende boeken..bijbel, islam of hebrew.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De Bijbel en de Hebrew Bible zijn over het algemeen het zelfde. In de Bijbel zijn alleen veel meer dingen vertaald van het Grieks.
Mooie vraag.

Net als in het eerste antwoord dacht ik meteen aan de dood van Jezus en de reden dat hij dat gedaan had. ( nam alle zonden van de wereld op zich )

Als je graag eens in een klein debat of zo wil treden ....
De zonden van de wereld,... niet de zonden van de gelovigen zeggen we. Dan zou je kunnen gaan verder denken dan zeggen dat alles wat je doet al vergeven is en dat er verder niet meer over gesproken moet worden. Want Jezus zelf heeft die straf op zich genomen ? Dus zou je met die redenatie een toegangskaartje hebben.

Maar als je echt plant om zo een vrijgeleide te krijgen. Dat lijkt me iets te veel met voorbedachte rade. Kan je 'gepland' spijt tonen? Kan je die spijt ook echt voelen tijdens een biecht? Want om echt goed te biechten moet je wel echt berouw tonen...

En nog iets om over na te denken.
Je vraagt welk geloof?
Elk geloof zal zijn eigen geloof zeggen. Want dat is het enige juiste. (plots denk ik aan een aflevering van South Park die hierover gaat ) Maar niemand is tot nu toe al teruggekomen uit de hemel en had het juiste geloof om daar binnen te komen. Niemand is ons dat komen vertellen.
Stel je bent de laatste momenten Islamiet... maar dan blijkt dat het enige juiste geloof om in de hemel te komen gewoon het Jodendom was. Dikke pech zeker?
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mooie redenatie, vooral dit........ "En nog iets om over na te denken.
Je vraagt welk geloof?
Elk geloof zal zijn eigen geloof zeggen. Want dat is het enige juiste. " groet amadeus
Het gaat niet om het bekeren of spijt hebben van je daden of het afkopen van je zonden, maar het geloven. Door het bekeren zal je waarschijnlijk het eeuwige hel ontlopen, maar boete doening van je zonden hier op aarde tijdens leven of na de dood daar zal niet ontlopen te zijn. De duur van de boetedoening ligt ook aan de aard en ernst. Het geloven is het stap een en het geloof is niet bij iedereen even diep en elke reden om lid te worden van de kerk is een goede reden. Sommige afsplitsing van de Kerk denken daar anders over, maar dat is een mening van mensen en niet van God.

Zelfs atheïsten kunnen lid worden van een kerk en veel atheïsten zijn lid. Er is zelf een atheïst voorganger van een Kerk.

Natuurlijk is een deel van het antwoord gebaseerd op mijn eigen ervaring en mijn eigen geloof.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt geen kerk nodig om je plek in de hemel te reserveren. Kleins af werd ik gedoopt als Christene , later ging ik zelf op zoek naar m'n eigen geloof. Ik werd mormoon om daarna in het Protestaanse kerk te zitten. En nu ga ik nergens meer. Ik heb m'n eigen relatie met Hem. Eigenlijk is het beter om eerst te kijken wat het best past bij jou. Zie je het zitten om iedere week naar de kerk te gaan terwijl je eigenlijk niet helemaal gelooft? En surtout om naar die mensen te luisteren? Ieder religie geeft z'n wetten en regels. En je hoeft heus niet naar de kerk, kappel of wat dan ook te gaan om te bewijzen dat je in God gelooft.
Waarom geloof je niet? is ook een vraag dat je aan jezelf kan stellen. Iedereen doet dommigheden. Maar als HIJ ziet dat je een goed hart heb, wees gerust. Je zal welkom zijn bij hem. Een tipje? Praat gewoon met hem. Wanneer je maar wilt en waar je ook bent. Je hoeft ook niet om op je knieën te zitten of hurkent. Zet je op je gemak. Hij is 24/24uren en 7/7uren berijkbaar.