Is het spreken in tongen/talen een schriftuurlijke basis als bewijs de heilige geest te hebben ontvangen ?

Sommige charismatische bewegingen beweren dat men de gave "het spreken in tongen" moet ontvangen hebben als bewijs gedoopt te zijn in de heilige geest.

Waarom moet men deze gave "het spreken in tongen" als bewijs ontvangen hebben, en niet bijvoorbeeld een van de andere gaven ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.8K

Het beste antwoord

Het spreken in tongen/talen is maar een van de gaven van de heilige geest. Zo heb je bijvoorbeeld ook de gave van profetieën, genezing, de gave van het gebed, je hebt mensen die heel sterk zijn in de geest of te wel het uitstorten van de heilige geest op anderen...dat je zelf de gave van het " spreken in tongen" (nog) niet hebt ontvangen, betekent niet dat je de heilige geest niet hebt ontvangen. Het betekent alleen dat je die gave nog moet ontwikkelen, anders gezegd dat je meer vervult moet zijn van de heilige geest of dat er andere gaven zijn die god voor jouw in petto heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yohannes dank je wel, sommigen beweren dat het spreken in tongen "het" bewijs is van ontvangst van de heilige geest. Is deze zienswijze juist ?
Is deze zienswijze bijbels te ondersteunen ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet "het" bewijs maar 1 van de bewijzen...lees anders handelingen 2, tot vers 19 ongeveer. Je leest dat het bij de eerste uitstorting wel zo het geval was, maar als je verder leest zie je dat je ook andere gaven/bewijzen hebt(vers 17,18,19). http://www.statenvertaling.net/bijbel/hand/2.html Maar ik denk zelf dat je wanneer je de heilige geest hebt ontvangen niet meteen over al deze gaven beschikt, daarvoor moet je groeien in je geloof en dus in de heilige geest. Wil je weten of je de heilige geest hebt, moet je bij jezelf/god te rade gaan. (Ik zelf ervaar de heilige geest vooralsnog meer als een warme blijdschap in mij hart als ik met god/geloof bezig ben....)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens Paulus brief zijn krachtige werken niet meer nodig om "kracht"bij te zetten om als getuigenis te dienen. Hij zei: ZE ZULLEN OPHOUDEN! Is dat niet duidelijk genoeg? Jezus en anderen wekten doden op, maar ook die gave is verdwenen. Paulus zei duidelijk: 9 Want wij hebben gedeeltelijke kennis en wij profeteren gedeeltelijk; 10 wanneer echter het volledige gekomen is, zal dat wat gedeeltelijk is, worden weggedaan.
De gebruikmaking van "krachtige werken"was alleen als "hulp" bedoeld, maar zou dus later niet meer nodig zijn. Niet ik zeg het maar de Bijbel.
Laten we ons niet om de tuin leiden door valse boodschappen ingegeven door de tegenstander van God, waarbij mensen DENKEN God te dienen:
(Mattheüs 7:21-23) 21 Niet een ieder die tot mij zegt: ’Heer, Heer’, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar hij die de wil doet van mijn Vader, die in de hemelen is. 22 Velen zullen op die dag tot mij zeggen: ’Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, en in uw naam demonen uitgeworpen, en in uw naam vele krachtige werken verricht?’ 23 En toch zal ik hun dan openlijk verklaren: Ik heb U nooit gekend! Gaat weg van mij, GIJ werkers der wetteloosheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"10 wanneer echter het volledige gekomen is" Hiermee bedoelt paulus toch de wederkomst van jezus, de eindtijd? Die is er nog niet dus het "gedeeltelijke" is nog niet weggenomen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Mattheus 24 heeft Jezus gezegd, hoe de tijd er uit zou zien als hij zou wederkomen. Let wel: Christus komt niet letterlijk terug. Hij heeft de losprijs betaald en zal niet weer als in een menselijk lichaam terug komen.
In Handelingen 1:11 staat en zij zeiden: „Mannen van Galile̱a, waarom staat GIJ in de lucht te kijken? Deze Jezus, die van U werd opgenomen in de lucht, zal aldus op dezelfde wijze komen als GIJ hem in de lucht hebt zien gaan.”
Hier wordt het Griekse woord tropos gebruikt, wat „wijze” betekent, en niet morfe, wat „gedaante” betekent.
De tekenen die Jezus in Matt. 24 gaf duiden dus erop dat hij reeds is wedergekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Piertje, de tekenen zijn echt heel duidelijk! Jezus is al 'aanwezig'.
En wie 'het Koninkrijk der Hemelen' wil binnengaan (zoals in Mattheüs 7 staat) moet 'de wil doen van de Vader'. De 'wil van de Vader' staat ook duidelijk in de Bijbel: God, de Vader, vraagt ons om Zijn naam te heiligen. Dus moeten we allereerst Zijn naam (JHVH, uit te spreken als Jehovah of Jahweh) kennen, en die vervolgens ook erkennen en bekend maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mee eens adriaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanuit de charismatische beweging is dit het juiste antwoord op mijn vraag. Sommige gemeenten uit deze beweging beweren dat je de gave van "het spreken in tongen" moet ontvangen hebben als bewijs gedoopt te zijn in de geest, weer andere gemeenten uit deze beweging zijn het eens met dit gekozen antwoord. Hun zienswijze is verschillend alhoewel ze beide beweren gedoopt te zijn in Gods Geest. Alle anderen bedankt voor hun toelichting. ;-)

Andere antwoorden (2)

Het spreken in tongen/talen was voor de apostelen een mogelijkheid mensen te overtuigen dat ze bovenmenselijke krachten bezaten en de waarheid spraken.
Was het wartaal? Neen. Hand 2:3-4 zegt: 3 En hun werden tongen als van vuur zichtbaar, die werden verdeeld, en op ieder van hen zette zich er één, 4 en zij werden allen met heilige geest vervuld en begonnen in verschillende talen te spreken, zoals de geest het hun gaf zich te uiten. en verder staat: (Handelingen 2:6-8) 6 Toen dan dat geluid ontstond, kwam de menigte bijeen en was verbijsterd, daar iedereen hen in zijn eigen taal hoorde spreken. 7 Ja, zij waren verbaasd en gingen zich verwonderen en zeiden: „Ziet, zijn niet allen die daar spreken, Galileeërs? 8 Hoe komt het dan dat een ieder van ons zijn eigen taal hoort, waarin wij werden geboren?
Dus het was werkelijk verstaanbaar wat ze spraken.
Vreemde talen als je het hoofdstuk verder leest, die ook werkelijk door de desbetreffende personen te verstaan waren.
Maar zou dit blijven bestaan? Neen, want Pauls zegt er over: (1 Korinthiërs 13:8-10) 8 De liefde faalt nimmer. Maar hetzij er [gaven van] profeteren zijn, ze zullen worden weggedaan; hetzij er talen zijn, ze zullen ophouden; hetzij er kennis is, ze zal worden weggedaan. 9 Want wij hebben gedeeltelijke kennis en wij profeteren gedeeltelijk; 10 wanneer echter het volledige gekomen is, zal dat wat gedeeltelijk is, worden weggedaan. (Lees ook de verzen erna - context)
Nu zijn krachtige werken, zoals het spreken in tongen/talen niet meer nodig om het bewijs te leveren van de waarheid, daar er andere dingen zoals profetieën die in vervulling gaan het bewijs zijn van de waarheid-sprekers.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het geldt ook voor alle andere gaven zoals uit de context blijkt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is het juiste antwoord, er is verder weinig aan toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
interessant!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel duidelijk en WAAR Piertje!
Je hebt de gave van de geest, Er zijn er vele. Je hoeft niet perse in tongen te kunnen spreken om gedoopt te zijn in de geest. Zie het als eigenschappen, Er zijn er veel. Maar niet iedereen heeft elke eigenschap, maar het maakt de mens er niet minder op als hij/zij bepaalde eigenschappen mist. Zo is het ook met de Gave van de Geest. De ene bid in tongen, De ander kan heel goed profeteren en weer een ander doet genezingsdiensten.