In welke mate leeft de orde van de Jezuïeten nog in Nederland ?

Ik ben benieuwd of er nog Jezuïetische (ik noem het even zo, is sneller) scholen zijn, kerken etc. kortom hoe erg leeft het nog in Nederland en hoe ziet hun toekomst eruit?

Toegevoegd na 49 minuten:
én zijn ze nog actief met missionarisen etc?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (2)

Jazeker. Maar de vorm is anders dan vroeger. Men doet erg zijn best om aan te sluiten bij de moderne maatschappij, terwijl toch volgens hun spiritualiteit geleefd wordt. En natuurlijk speelt ook mee dat het aantal Jezuieten flink is afgenomen.
De bijgevoegde bron geeft een goed beeld!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Jezuïeten werken méér en méér, zoals bij haar stichting, in internationaal verband. Nederlandse, Vlaamse, Britse en Ierse kandidaten krijgen hun opleiding in het noviciaat van Birmingham. Ze studeren vervolgens aan Europese vormingshuizen of Europese universiteiten. De samenwerking is vooral intens met Vlaanderen. Dit zal nog toenemen wanneer op 15 augustus 2012 één provinciaal zal benoemd worden voor de beide provincies. Nu heeft elke provincie nog zijn eigen provinciaal. Wat de apostolische werken betreft is de verwijzing naar de gezamenlijke website voor Nederland en Vlaanderen rijk aan informatie.
De elektronische webmagazine Ignis (http://www.igniswebmagazine.nl/) geeft ook een goede kijk in de manier waarop jezuïeten (en hun samenwerkenden!) reageren op actuele en minder actuele vragen in Kerk en samenleving.