waarom is het altijd een vrouw die de Sjabbat (Joodse Heilige dag) begint, en geen man ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (2)

Het is de vrouw die het brood 'de challah' scheidt, dat ze zelf heeft gebakken. (in de traditie, dan).
Ze 'breekt' het brood in tweeën als symbool voor het feit dat God zal zorgen voor voldoende voedsel, ook al wordt er niet op de heilige Sabbath gewerkt.
12 jaar geleden
De sjabbat begint op vrijdagavond. De mannen gaan naar de synagoge.

Ondertussen zorgen de vrouwen dat thuis alles klaar is voor het sjabbatsmaal. De tafel wordt gedekt met een glanzend wit tafellaken. Daarop komen in elk geval een kandelaar met kaarsen, een schaal of mandje met sjabbatbroden met daarover een kleedje, een karaf wijn en (zilveren) bekertjes, en een zoutvaatje.

Het is de taak van de vrouw om de sjabbatkaarsen aan te steken; daarmee wordt de sjabbat thuis ingeluid. Eventueel kunnen ook meisjes een kaars aansteken en daarmee actief deelnemen aan de sjabbat-inwijding.

‘Het is de vrouw, van wie het joodse licht straalt, dus steekt zij de kaarsen aan’!