Hoe komen sjiieten erbij dat Ali de laatste profeet zou zijn? En waar baseren ze hun wachten op een afstammeling van Ali op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.9K

Het beste antwoord

Voor de Sjia is Ail geen profeet, maar de eerste Imam (religieus en politiek leider) en de rechtmatige opvolger van Mohammed. Maar uiteindelijk werd Ali niet de eerste opvolger van Mohammed. maar Abu Bakr.

De Sjia baseert dit op de Hadith al-Manzilah. Daarin wijst Mohammed Ali aan als zijn plaatsvervanger, wanneer hij zelf op veldtocht gaat (slag bij Taboek).

Mohammed: "Ben je niet blij dat je ten opzichte van mij dezelfde positie (manzilah) hebt als Aäron ten opzichte van Mozes, behalve dan dat er na mij geen andere profeet zal komen?" (Ibn Majah, Sunan[2])(Bukhari)

En ook de soera Ahl al-Kisa in de Koran heeft dezelfde strekking.

Uiteraard heeft de Sunna een andere interpretatie.

Er zijn verschillende stromingen in de Sjia. De zgn. Twaalver Islam verwacht aan het einde der tijden de terugkeer van de 12e imam (een afstammeling van Ali) die zich sinds de 9e eeuw levend en wel verborgen houdt. Als de Mahdi terugkeert, zal ook Jezus terugkeren.

De onderbouwing daarvoor wordt gevonden in een aantal obscure Hadiths. Ook kwamen dit soort eschatologische messiaanse voorstellingen al eerder (voor de 9e eeuw) in de geschiedenis van de Sjia voor.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ga die Hadiths hier niet allemaal opnoemen, maar heb wel een mooie link gevonden.
http://www.irshad.org/islam/prophecy/mahdi.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit was precies wat ik zocht! Maar ik ben soenni, snap gewoon niet waar ze het op baseren, hoe komen ze aan Mahdi? En riep de profeet (vzmh) niet duidelijk op om niet te vereren zoals de christenen Jezus vereren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben een simpele soefi, wij denken niet teveel na.
Het is wel een interessante vraag, en ik ga zeker verder zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ookal:p Ik moet zeggen dat ik Soenni ben, maar soefisme en soennisme vind ik beide de ware essentie bevatten :) Als je me kunt helpen zou ik dat heel erg fijn vinden, ik zoek me suf maar kanniets vinden.

Andere antwoorden (1)

De parallel met de Joden die Jezus niet accepteerden als verlosser is groot. Niet elke profeet wordt nu eenmaal als de ware beschouwd.

Toegevoegd na 8 minuten:
Dat ze Ali en zijn zoon hebben vermoord heeft zeker aan zijn verering bijgedragen.
Het domste wat je kunt doen met een religieuze tegenstander is hem vermoorden, daarmee plaats je iemand op een voetstuk.