Is het vandaag een belangrijke dag voor moslims in verband met 3 belangrijke maanden die nu gaan komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.2K

Het beste antwoord

De drie middelste maanden van de islamitische kalender voegt men graag samen, omdat elk van deze door een bijzondere gebeurtenis wordt gekarakteriseerd: radjab door de hemelreis van Mohammed (saws), sja'baan door lailat al bara'a of nisf sja'baan (de nacht van de verzoening, waarin het Lot opnieuw wordt beschreven) en ramadaan als vastenmaand, waarin ook de eerste Openbaring van de H. Qur'aan plaatsvond.

Mohammed (saws) zou bij het zien van de nieuwe maan van radjab en sja'baan hebben gebeden voor Gods zegen tijdens ramadaan, te beschermen in deze maand voor overtredingen.

Drie dagen vasten tijdens radjab zou garant staan voor het drinken uit de rivier van het Paradijs. Het vasten en bidden tijdens deze maand zou ook meer beloning opleveren. De 27ste dag van deze maand reisde de Profeet (saws) naar Jeruzalem en bezocht met de engel Gabriël en het dier Buraaq de Hemel. Daar vond een ontmoeting met de profeten plaats (o.a. Mozes (as) en Jezus (as) en met God. God gaf toen de opdracht aan de moslims om 5x per dag te bidden.

De middelste nacht van sja'baan (volle maan) is een bijzondere nacht. Een Hadith zegt: ''Als de nacht in het midden van sja'baan komt, worden de poorten van de zeven hemelen opengedaan, en er staan engelen aan elke poort om vergeving voor de moslims af te smeken, en iedere moslim wordt vergeven, behalve degene die een doodzonde heeft begaan." Deze nacht zouden er ook blaadjes van de sidra-boom vallen met de namen van zij die dat jaar zullen overlijden.

Op 14 sja'baan vond de Slag bij Oehoed plaats. Mohammed (saws) verloor hierbij een tand en at vanaf toen zachte zoetigheden. Er zijn moslims die dat daarom ook doen.

Ramadaan is de vastenmaand. De laatste 10 dagen zijn daarbij extra bijzonder.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit jaar valt 1 radjab op 2 juni, vandaag dus. Vandaag beginnen deze drie maanden dus.