Waarom rituelen in het oude testament als het onmogelijk is ze allemaal te houden?

9 jaar geleden
in: Religie
1.1K
Antoni
9 jaar geleden
Kan je je vraag toelichten? Welke rituelen bedoel je precies? Of bedoel je misschien de sacramenten?

Het beste antwoord

Het was onmogelijk zich te houden aan de rituelen /ceremonieën die verbonden waren aan de Wet van Mozes.
Ze dienden om overtredingen van deze Wet (de zonde) openbaar te maken.
Galaten 3:19-24 ….
[19] Waarom dan toch de wet? De wet is later ingevoerd om ons bewust te maken van de zonde, …… .

Hierdoor werd Gds volk zich ervan bewust dat zij onvolmaakt waren en afhankelijk waren van de zoen offers gebracht door de Hogepriester als verzoening van hun overtredingen.
Zie handelingen 9: 15-21 … .

Degene die de wet zonder overtreding kon navolgen zou volmaakt zijn.
Daarom heeft Jezus zich als volmaakt mens aangeboden om als zoenoffer onze overtredingen op zich te nemen en te vervullen wat was voorzegt door de profeten.

De Mozaische Wet met zijn rituelen/ ceremonieën navolgen is niet meer nodig voor degenen die door Jezus zijn uitgekozen om zijn volgelingen te zijn.
Jezus zou voortaan de wet in de harten leggen van degenen die zijn discipelen werden.

Dit gebeurde voor de eerste keer met pinksteren, de 120 discipelen, zij werden vervult met Gds geest gezonden door Jezus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Door middel van de natie Israël en haar geschiedenis werden profetische beelden en voorafschaduwingen verschaft van de wijze waarop God in de toekomst met de mensheid zou handelen.

Om één voorbeeldje te geven zegt de bijbel uitdrukkelijk zegt dat Christus het paschaoffer is

(1 Korinthiërs 5:7) . . .Doet het oude zuurdeeg weg, opdat GIJ een nieuw deeg moogt zijn, zoals GIJ immers ongezuurd zijt. Want Christus, ons Pascha, is werkelijk geslacht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kun je uitleggen wat dit met de vraag te maken heeft?
Voor de oorspronkelijke inwoners van Israël circa 3000 jaar geleden, die leefden van nomadische veeteelt en een beetje landbouw, waren deze rituelen geen groot probleem.